Leasinvest Real Estate groeit in (Luxemburgse) retail | RetailDetail

Leasinvest Real Estate groeit in (Luxemburgse) retail

Leasinvest Real Estate groeit in (Luxemburgse) retail

Vastgoedbevak Leasinvest Real Estate zat in 2013 voor het eerst meer in retail dan in kantoren. Daarbij ligt de focus almaar meer op het Groothertogdom Luxemburg, een strategie die de groep alvast geen windeieren legt.

Meer retail, minder kantoren

De Belgische vastgoedbevak heeft in 2013 volop de retailkaart getrokken, in het bijzonder in het Groothertogdom Luxemburg. In Pommerloch kocht de groep voor 96,5 miljoen euro een tweede Knauf-winkelcentrum (foto), nadat het een jaar eerder al dat in Schmiede had gekocht. Ook in de rand van de Luxemburgse hoofdstad verwierf Leasinvest Real Estate een retailpand van 12.000 m², verhuurd aan de Duitse doe-het-zelfgroep Hornbach, voor 25,5 miljoen euro.

 

Dat brengt de geconsolideerde vastgoedportefeuille van Leasinvest Real Estate eind 2013 op een totaal van 34 sites, met een gezamenlijke oppervlakte van 429.579 m². Meteen is retail ook de belangrijkste poot geworden van de groep, met een relatief aandeel van 42% (+13% in een jaar tijd). Kantoren zijn nu nog goed voor 36% (-10,6%) en logistieke projecten voor 22% (-2,47%).

 

Van de 34 panden zijn er 18 gelegen in het Groothertogdom (60% van de reële waarde tegenover 53% vorig boekjaar) en 16 in België. De totale vastgoedportefeuille is intussen ruim 720 miljoen euro waard.

 

Bezettingsgraad omhoog

"Niettegenstaande de moeilijke huurmarkt in België, nam de gemiddelde bezettingsgraad van de gebouwen toe onder impuls van de uitgevoerde investeringen en de succesvolle verhuringen", laat de groep weten. Eind 2013 bedroeg de totale bezettingsgraad 96,9% (+2%). De bezettingsgraad voor België nam toe tot 93,32% (2012: 90,89%), terwijl deze voor het Groothertogdom Luxemburg bijna de 100% nadert: 99,43% in vergelijking met 99,28% eind 2012.

 

Een en ander valt ook af te lezen aan de financiële resultaten van de groep: zo steeg het nettoresultaat met 31% tot 26,9 miljoen euro en steeg het netto courant resultaat met 14% tot 24,1 miljoen euro. Voor 2014 verwacht Leasinvest Real Estate dat de "strategische heroriëntatie van 2013 verder positief zal bijdragen tot de resultaten". De groep onder leiding van CEO Jean-Louis Appelmans voorspelt voor 2014 zelfs "een beter netto resultaat en een beter netto courant resultaat dan in 2013."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Back to top