Lego-winkel moet nieuwe vleugel Wijnegem Shopping Center trekken

Lego-winkel moet nieuwe vleugel Wijnegem Shopping Center trekken

Morgen gaat in Wijnegem de nieuwe uitbreiding van het Wijnegem Shopping Center open, de derde al in het twintigjarige bestaan van het winkelcentrum. De grote trekker van de nieuwe vleugel moet de eerste Belgische Lego-winkel worden.

Lego en Playlife (Benetton) Benelux-primeurs voor nieuwe vleugel

Liefst 25 winkels telt de nieuwe vleugel, die werd opgetrokken op de fundamenten van de vroegere Sarma. Speelgoedicoon Lego en Benettons nieuwste telg Playlife openen er elk hun eerste winkel in de Benelux. Voor Playlife is het zelfs pas de tweede winkel aan deze kant van de Alpen, vijf dagen na de opening van een vestiging in Frankfurt.

 

Lego en Playlife zijn in goed gezelschap, want ook grote namen als America Today, Esprit, Fred & Ginger, JBC en Tommy Hilfiger vinden onderdak in de uitbreiding. Voor Esprit en JBC komt er zelfs een nieuw concept bij kijken, die laatste heeft zelfs een Spaanse architect ingezet om van de winkel in Wijnegem een paradepaardje te maken.

 

30 ketens in bestaand deel renoveren mee

Zo veel nieuw geweld heeft uiteraard ook zijn gevolgen voor de winkels die al in het winkelcentrum zaten. "Een dertigtal winkels in het al bestaande gedeelte hebben ook de gelegenheid aangegrepen om te renoveren en een nieuw concept te installeren", liet commercieel manager Jeroen Hafkamp weten.

 

Een aantal winkels verhuizen van het 'oude' naar het nieuwe gedeelte, maar dat zorgt niet voor leemtes: alle vrijgekomen panden zijn meteen weer verhuurd. In dat bestaande gedeelte zijn Claudia Sträter (sinds augustus open) en Desigual (opent binnenkort) de grootste nieuwe namen.

 

Zo profiteert het hele winkelcentrum mee van de nieuwe vleugel, meent Hafkamp, die ook wijst op de renovatie van het oudere gedeelte – zo werd alle verlichting vervangen door leds. "Het oude Wijnegem had nog zeker vijf jaar meegekund, maar zou dan wel ouderwets geworden zijn. Daarom hebben we nu al deze ingrepen gedaan, om te verzekeren dat we voor blijven en om onze positie van nummer één nog meer kracht bij te zetten".

 

5000 m² extra winkelruimte

Voor het winkelcentrum betekent de nieuwe fase alleszins een flinke uitbreiding: niet alleen komen er 25 nieuwe winkels bij (goed voor een groei van zo'n 5000 m² en 400 nieuwe werknemers), daarnaast is er ook een nieuwe kelderverdieping gegraven. Daar komen 200 bijkomende parkeerplaatsen, maar ook extra stockageruimte en plaats voor de opvang van regenwater.

 

Ook structureel verandert er het een en ander aan de westzijde: zo schuift Inkom 5 een paar tientallen meter op en geeft die nu uit op de nieuwe vleugel. De bestaande ingang wordt gedegradeerd tot nooduitgang, wat Lunch Garden de kans geeft zijn oppervlakte flink uit te breiden.

 

De nieuwe inkom krijgt meteen dezelfde grandeur als de hoofdingang, met naast de typische groene Wijnegem-boog ook een groot tentzeil. Die hoofdingang is trouwens nog veel belangrijker geworden sinds de verlenging van trams 5 en 10: het aandeel van tram en bus steeg van 2 naar 15% van alle bezoekers – en die meer dan een miljoen bezoekers gaan allemaal langs die inkom binnen.

 

Feestvierdaagse (of tiendaagse?)

Bij zo'n grote uitbreiding hoort uiteraard ook een groots feest: vier dagen lang staat het hele winkelcentrum op zijn kop onder de slogan "De grootste wordt nog groter". Allerlei 'extra large' attracties moeten het publiek entertainen en daarnaast zijn er ook wedstrijden en grote kortingen.

 

Commercieel manager Hafkamp spreekt echter meteen van een "feesttiendaagse", omdat volgend weekend de Flair Shopping Day doorgaat in het winkelcentrum. "Twee weekends na elkaar zijn we op zondag open, om echt iederéén de kans te geven onze uitbreiding snel te ontdekken", stelde hij.

 

"Het kan enkel nog omhoog"

Het volgende grote feest volgt op 12 maart 2014, ter ere van de 21e verjaardag van het winkelcentrum. Dan zou ook de hele hele renovatie van het "oude" gedeelte klaar moeten zijn. Bovendien komt er overal nog nieuw meubilair, onthulde Hafkamp nog.

 

In het voorjaar van 2014 breidt het winkelcentrum bovendien zijn aanbod uit met een extra service: "Er komt dan een echte apotheek, met dag- én nachtdienst. We voorzien zelfs een bed zodat er iemand kan blijven slapen... en er komt uiteraard een aparte buitendeur, want we gaan niet het héle winkelcentrum dag en nacht openhouden."

 

En daarna? "Grenzen, dat kennen we niet. Wel kan het enkel nog omhoog: bij de plannen is rekening gehouden met een uitbreiding in de hoogte. In de breedte kan dat evenwel niet meer, dat zou onleefbaar worden." Vieren we in 2018 de 25e verjaardag van het winkelcentrum met een extra verdieping? Een staalharde ontkenning daarvoor hebben we niet gehoord (integendeel zelfs), maar "eerst genieten van deze grote stap, en dan zien we wel weer..."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 21 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top