Les Halles in Parijs feestelijk heropend

Les Halles in Parijs feestelijk heropend

Na vijf jaar van grondige renovatie zijn Les Halles in hartje Parijs feestelijk heropend. Met 150 winkels verspreid over 75.000 m² mikt het immense winkelcentrum Forum des Halles op veertig miljoen bezoekers per jaar.

Investering van 335 miljoen euro

Lange tijd stond het gigantische winkelcentrum, op een boogscheut van het Centre Pompidou en het Louvre, er vervallen en verloederd bij. Deze week is het echter plechtig heropend door burgemeester Anne Hidalgo. Al is ‘heropend’ misschien een groot woord, want de winkels zijn sinds de start van de werkzaamheden vijf jaar geleden eigenlijk gewoon open gebleven. Maar een nieuwe start is het zeker wel.

 

Uitbater Unibail heeft de winkeloppervlakte uitgebreid van 60.000 naar 75.000 m². Locomotieven als H&M en Fnac maar ook Mango, Etam, Nature & Découvertes en McDonald’s hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om hun zaak uit te breiden of hun nieuwste concept te introduceren. Daarnaast zijn er uiteraard ook nieuwkomers (onder meer Lego opent er een eigen winkel) en eetgelegenheden: een restaurant ontworpen door Philippe Starck en een bistro van de Franse topchef Alain Ducasse.

 

Alles samen heeft Unibail 335 miljoen euro gepompt in Forum des Halles: 230 miljoen voor het verwerven van de extra ruimte en 105 miljoen voor de eigenlijke renovatie van het winkelcentrum. Unibail mikt op zo’n 40 miljoen bezoekers per jaar (tegenover 37 miljoen de voorbije jaren). Daarmee zou Forum des Halles meteen uitgroeien tot het op één na drukst bezochte winkelparadijs op het Europese vasteland, na dat van Les 4 Temps in de Parijse buitenwijk La Défense.

 

Controversiële blikvanger

Blikvanger van de totaal vernieuwde ‘Les Halles’ is de Canopée (foto), letterlijk 'het bladerdak'. Een golvende luifel, volledig opgetrokken uit glas en gelig staal, die het metrostation Les Halles en het winkelcentrum overkoepelt over een breedte van wel 96 meter. Het dak bestaat uit liefst 18.000 glasplaten en 7.000 ton staal, slechts 500 ton minder dan voor de Eiffeltoren. Een technisch huzarenstukje.

 

“De beweegbare platen laten licht en lucht door, zoals het bladerdak van een boom”, zegt de Parijse architect Patrick Berger, die het gevaarte bedacht. Maar zoals wel vaker zorgt ook deze modernistische creatie voor de nodige controverse: flink wat Parijzenaars, en al zeker de buurtbewoners, hebben het nu al smalend over de “vuilgele vliegende schotel”.

 

Aan het totale project, inclusief de modernisering van de metro (dagelijks gebruikt door 700.000 mensen) en de inrichting van 6.000 m² ruimte voor cultuur en vrijetijdsbeleving, hangt een prijskaartje van ongeveer één miljard euro, waarvan 236 miljoen euro enkel en alleen voor de ingenieuze luifel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Strada-project in La Louvière staat op uit de doden

10/10/2017

Het Strada-project in La Louvière, dat al een tijdje dood en begraven was, lijkt er nu toch te komen. Ontwikkelaar Wilhelm & Co is zelfs al begonnen met de verkoop van de eerste negentig appartementen die deel uitmaken van het project.

Winkelcentrum Rive Gauche groot succes

25/09/2017

Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum in Charleroi, is een groot succes. In de eerste zes maanden na opening kreeg het al vier miljoen bezoekers over de vloer. Het is zo meteen het drukste winkelcentrum van Wallonië.

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Back to top