Les Halles in Parijs feestelijk heropend

Les Halles in Parijs feestelijk heropend

Na vijf jaar van grondige renovatie zijn Les Halles in hartje Parijs feestelijk heropend. Met 150 winkels verspreid over 75.000 m² mikt het immense winkelcentrum Forum des Halles op veertig miljoen bezoekers per jaar.

Investering van 335 miljoen euro

Lange tijd stond het gigantische winkelcentrum, op een boogscheut van het Centre Pompidou en het Louvre, er vervallen en verloederd bij. Deze week is het echter plechtig heropend door burgemeester Anne Hidalgo. Al is ‘heropend’ misschien een groot woord, want de winkels zijn sinds de start van de werkzaamheden vijf jaar geleden eigenlijk gewoon open gebleven. Maar een nieuwe start is het zeker wel.

 

Uitbater Unibail heeft de winkeloppervlakte uitgebreid van 60.000 naar 75.000 m². Locomotieven als H&M en Fnac maar ook Mango, Etam, Nature & Découvertes en McDonald’s hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om hun zaak uit te breiden of hun nieuwste concept te introduceren. Daarnaast zijn er uiteraard ook nieuwkomers (onder meer Lego opent er een eigen winkel) en eetgelegenheden: een restaurant ontworpen door Philippe Starck en een bistro van de Franse topchef Alain Ducasse.

 

Alles samen heeft Unibail 335 miljoen euro gepompt in Forum des Halles: 230 miljoen voor het verwerven van de extra ruimte en 105 miljoen voor de eigenlijke renovatie van het winkelcentrum. Unibail mikt op zo’n 40 miljoen bezoekers per jaar (tegenover 37 miljoen de voorbije jaren). Daarmee zou Forum des Halles meteen uitgroeien tot het op één na drukst bezochte winkelparadijs op het Europese vasteland, na dat van Les 4 Temps in de Parijse buitenwijk La Défense.

 

Controversiële blikvanger

Blikvanger van de totaal vernieuwde ‘Les Halles’ is de Canopée (foto), letterlijk 'het bladerdak'. Een golvende luifel, volledig opgetrokken uit glas en gelig staal, die het metrostation Les Halles en het winkelcentrum overkoepelt over een breedte van wel 96 meter. Het dak bestaat uit liefst 18.000 glasplaten en 7.000 ton staal, slechts 500 ton minder dan voor de Eiffeltoren. Een technisch huzarenstukje.

 

“De beweegbare platen laten licht en lucht door, zoals het bladerdak van een boom”, zegt de Parijse architect Patrick Berger, die het gevaarte bedacht. Maar zoals wel vaker zorgt ook deze modernistische creatie voor de nodige controverse: flink wat Parijzenaars, en al zeker de buurtbewoners, hebben het nu al smalend over de “vuilgele vliegende schotel”.

 

Aan het totale project, inclusief de modernisering van de metro (dagelijks gebruikt door 700.000 mensen) en de inrichting van 6.000 m² ruimte voor cultuur en vrijetijdsbeleving, hangt een prijskaartje van ongeveer één miljard euro, waarvan 236 miljoen euro enkel en alleen voor de ingenieuze luifel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top