Les Halles in Parijs feestelijk heropend | RetailDetail

Les Halles in Parijs feestelijk heropend

Les Halles in Parijs feestelijk heropend

Na vijf jaar van grondige renovatie zijn Les Halles in hartje Parijs feestelijk heropend. Met 150 winkels verspreid over 75.000 m² mikt het immense winkelcentrum Forum des Halles op veertig miljoen bezoekers per jaar.

Investering van 335 miljoen euro

Lange tijd stond het gigantische winkelcentrum, op een boogscheut van het Centre Pompidou en het Louvre, er vervallen en verloederd bij. Deze week is het echter plechtig heropend door burgemeester Anne Hidalgo. Al is ‘heropend’ misschien een groot woord, want de winkels zijn sinds de start van de werkzaamheden vijf jaar geleden eigenlijk gewoon open gebleven. Maar een nieuwe start is het zeker wel.

 

Uitbater Unibail heeft de winkeloppervlakte uitgebreid van 60.000 naar 75.000 m². Locomotieven als H&M en Fnac maar ook Mango, Etam, Nature & Découvertes en McDonald’s hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om hun zaak uit te breiden of hun nieuwste concept te introduceren. Daarnaast zijn er uiteraard ook nieuwkomers (onder meer Lego opent er een eigen winkel) en eetgelegenheden: een restaurant ontworpen door Philippe Starck en een bistro van de Franse topchef Alain Ducasse.

 

Alles samen heeft Unibail 335 miljoen euro gepompt in Forum des Halles: 230 miljoen voor het verwerven van de extra ruimte en 105 miljoen voor de eigenlijke renovatie van het winkelcentrum. Unibail mikt op zo’n 40 miljoen bezoekers per jaar (tegenover 37 miljoen de voorbije jaren). Daarmee zou Forum des Halles meteen uitgroeien tot het op één na drukst bezochte winkelparadijs op het Europese vasteland, na dat van Les 4 Temps in de Parijse buitenwijk La Défense.

 

Controversiële blikvanger

Blikvanger van de totaal vernieuwde ‘Les Halles’ is de Canopée (foto), letterlijk 'het bladerdak'. Een golvende luifel, volledig opgetrokken uit glas en gelig staal, die het metrostation Les Halles en het winkelcentrum overkoepelt over een breedte van wel 96 meter. Het dak bestaat uit liefst 18.000 glasplaten en 7.000 ton staal, slechts 500 ton minder dan voor de Eiffeltoren. Een technisch huzarenstukje.

 

“De beweegbare platen laten licht en lucht door, zoals het bladerdak van een boom”, zegt de Parijse architect Patrick Berger, die het gevaarte bedacht. Maar zoals wel vaker zorgt ook deze modernistische creatie voor de nodige controverse: flink wat Parijzenaars, en al zeker de buurtbewoners, hebben het nu al smalend over de “vuilgele vliegende schotel”.

 

Aan het totale project, inclusief de modernisering van de metro (dagelijks gebruikt door 700.000 mensen) en de inrichting van 6.000 m² ruimte voor cultuur en vrijetijdsbeleving, hangt een prijskaartje van ongeveer één miljard euro, waarvan 236 miljoen euro enkel en alleen voor de ingenieuze luifel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Back to top