Leuven voert actie voor toegankelijke winkels | RetailDetail

Leuven voert actie voor toegankelijke winkels

Leuven voert actie voor toegankelijke winkels

De Leuvense adviesraad toegankelijkheid lanceerde donderdag een sensibiliseringscampagne om winkels in de studentenstad toegankelijker te maken. Slechts 30% van de handelszaken zou er toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers.

Affichecampagne #leuventoegank

70% van de Leuvense commerciële gebouwen is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers, zo bleek eerder al uit een onderzoek van HiddenCity vzw. De adviesraad van de stad liet daarop een affiche ontwerpen met een cartoon en concrete tips over hoe een zaak toegankelijk gemaakt kan worden voor iedereen.


Aan de handelaars wordt gevraagd om de affiche zichtbaar op te hangen in hun etalage of elders in de winkel, ter herkenning voor de consumenten. Er is ook een wedstrijd gekoppeld aan de campagne: handelaars die een foto van de affiche posten op Facebook of Twitter onder de hashtag #leuventoegank, maken kans op een prijs.


“Naast de praktische tips, die hopelijk zullen leiden tot een betere toegankelijkheid van zaken in het Leuvense, willen we de handelaars er attent op maken dat een grote groep van hun klanten baat hebben bij een vlot toegankelijke zaak,” aldus Dorien Meulenijzer, voorzitter van de adviesraad. “Niet alleen personen met een beperking, maar ook ouders met kinderwagens en ouderen zullen hierdoor makkelijker de zaak kunnen betreden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.