Lichte stijging winkelleegstand in België | RetailDetail

Lichte stijging winkelleegstand in België

Lichte stijging winkelleegstand in België

De winkelleegstand is volgens cijfers van Locatus licht gestegen naar 9,6%: er staan momenteel iets meer dan 20.000 panden leeg op een totaal van 209.329 winkelpanden in België. Die stijging kwam er ondanks 1.549 panden die uit de omloop verdwenen.

100.000 m² extra winkelruimte

Een jaar geleden stond 9,4% van alle winkelpanden leeg, goed voor net geen 20.000 winkelpanden. In Vlaanderen staat momenteel 9% van de winkels leeg. In Brussel is dat 10% en in Wallonië loopt dat cijfer op tot 11%. De vijf branches die het meeste bijgedragen hebben aan de leegstand in 2016, zijn cafés, damesmodewinkels, restaurants, kappers en minisupermarkten.

 

Ondanks die gesloten winkelpanden is de winkeloppervlakte in 2016 wel met meer dan 100.000 m² toegenomen. Ook in 2015 was er al voor 150.000 m² nieuwe winkelruimte geopend: de afgelopen tien jaar is er in België zelfs maar liefst 3 miljoen vierkante meter aan extra winkeloppervlakte bij gekomen.

 

Structurele leegstand

Vooral de structurele winkelleegstand blijft een probleem: het aantal panden dat al meer dan drie jaar leegstaat, groeit in alle gewesten het snelste. Momenteel staan er ongeveer dubbel zoveel panden structureel leeg dan in 2012 het geval was.

 

In de grotere kernen is de winkelleegstand met 15% het grootste. Bij solitaire winkelpanden, baanwinkels en meubelboulevards is dat met 6% een stuk minder. Ook overdekte winkelcentra doen het beter, met een gemiddelde leegstand van 5,6%.

 

Te veel nieuwbouw

Volgens Locatus is de oorzaak achter de leegstand in België heel eenvoudig: er wordt meer gebouwd dan de markt aan kan. Om die nieuwbouw te compenseren, zouden er dus meer panden moeten sluiten, om zo de krimpende retailmarkt bij te houden. Dat is echter niet het geval en dus neemt de leegstand in aantal winkelpanden en in vierkante meters al voor het tiende jaar op rij toe.

 

De stijgende leegstand noopt ook heel wat steden en gemeenten er toe om initiatieven op poten te zetten om die leegstand aan te pakken. Zo trok de provincie Oost-Vlaanderen onlangs nog bijna 130.000 euro aan subsidies uit voor retailprojecten, waarvan een flink aantal betrekking hadden op het bestrijden van winkelleegstand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.