Media Markt laat Sint-Niklaas vallen

Media Markt laat Sint-Niklaas vallen

Media Markt heeft zijn plannen om een verkooppunt in de Stationsstraat in Sint-Niklaas te openen opgegeven. Nochtans was de elektronicaketen daar al jaren mee bezig. Het stadsbestuur had voor de gewenste site zelfs een onteigeningsplan klaargestoomd om te vermijden dat een individu het project zou kunnen tegenhouden.

Media Markt moest reddende engel zijn

Het stadsbestuur had in Media Markt de trekker gezien die voor de heropleving van de winkelstraat moest zorgen. Sinds de oprichting van Waasland Shopping Center en de moeilijke bereikbaarheid van de Stationsstraat blijkt dit noodzakelijk.


Om de komst van Media Markt mogelijk te maken, wilde projectontwikkelaar Polar Star aanvankelijk twaalf panden opkopen en slopen. Alleen zo kon Media Markt in een nieuw op te trekken pand voor 3.200 m² aan verkoopoppervlakte op de eerste en tweede verdieping opnemen. De gelijkvloerse verdiepingen zouden verhuurd worden aan een vijftal andere winkels.


Maar door de  toenemende leegstand in de Stationsstraat en de moeilijkheden om de twaalf panden te verwerven, besloot de projectontwikkelaar in juni 2010 om de plannen te herzien. De winkelruimte zou de helft kleiner worden en op de gelijkvloerse verdieping komen.


Eigenaars panden de dupe

Nu heeft Media Markt echter beslist zich volledig terug te trekken en het project te laten voor wat het was. Meteen komt zo ook meer duidelijkheid in het dossier, want de jongste maanden wist niemand nog hoever het stond.


Toch is het dossier wellicht niet helemaal afgesloten. De eigenaars van de panden die Polar Star wilde opkopen, stonden de voorbije jaren immers met de rug tegen de muur. Door een dreigende onteigening zagen ze andere kandidaat-kopers afhaken. Ook nieuwe kandidaat-huurders lieten zich afschrikken. Om te vermijden dat het project zou verhinderd worden door één partij had de stad Sint-Niklaas immers een onteigeningsplan klaargestoomd.


Heraanleg Stationsstraat

Intussen is het stadsbestuur wel gestart met een heraanleg van de Stationsstraat. Aanvankelijk zou daar mee gewacht worden tot de bouw van Media Markt af was, maar dan  dreigde Sint-Niklaas subsidies de verliezen. Het project moest immers voor juni 2013 gerealiseerd worden.


De stad Sint-Niklaas vernieuwt de straat nu van gevel tot gevel. Bedoeling is er een aangename winkelwandelstraat in natuursteen van te maken met terrassen, waterpartijen en groenaanleg. Tegelijk wordt een gescheiden rioleringsstelsel geplaatst.  De hele aanleg vergt een investering van 3,572 miljoen euro, waarvan 830.000 euro gesubsidieerd wordt door Europa, 446.000 door Vlaanderen en 149.000 door de provincie Oost-Vlaanderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winkelcentrum Rive Gauche groot succes

25/09/2017

Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum in Charleroi, is een groot succes. In de eerste zes maanden na opening kreeg het al vier miljoen bezoekers over de vloer. Het is zo meteen het drukste winkelcentrum van Wallonië.

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Verkoop Woluwe Shopping moet dit jaar afgerond zijn

13/09/2017

Nog dit jaar moet de verkoop van het Woluwe Shopping Center volledig afgerond zijn. Daarbij zoekt AG Real Estate zowat 400 miljoen euro voor zijn 60% van de aandelen, maar dat belooft een moeilijke klus te worden.

Minister van Financiën wil wonen boven winkel stimuleren

11/09/2017

Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein wil het eenvoudiger maken om een winkel om te vormen tot een woning, om zo de leegstand tegen te gaan. Ook wonen boven een winkel moet zo aantrekkelijker worden.

H&M Group opent nog twee winkels op Antwerpse Meir

11/09/2017

De Zweedse H&M Group blijft zijn aanwezigheid op de Antwerpse Meir verder uitbreiden. Momenteel heeft het modebedrijf er al drie vestigingen, en met Monki en Weekday komen er nog twee winkels bij.

Back to top