Meer Belgen gaan shoppen met het openbaar vervoer

Meer Belgen gaan shoppen met het openbaar vervoer

Hoewel nog altijd bijna 7 op de 10 Belgen met de auto gaat winkelen, zit het openbaar vervoer in de lift bij shoppers. Of dat zo'n goede zaak is, valt echter te bezien: wie met de auto komt, geeft immers dubbel zoveel uit als wie bus of tram neemt.

Koning auto nog altijd op zijn troon

Toenemende mobiliteits- en fileproblemen hebben een almaar grotere impact op het shoppinggedrag van de Belg. Het zal dan ook niet verwonderen dat het aantal Belgen dat met het openbaar vervoer gaat shoppen in de lift zit. Zo nam vorig jaar 17,5% van de shoppers tram, trein of bus tegenover 13,5% in 2013. Dat blijkt uit onderzoek van Group Hugo Ceusters-SCMS. De grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcenters in ons land ondervroeg daarbij 13.298 Belgen in acht shoppingcentra.

 

Toch zweert nog altijd twee derde van de Belgen bij zijn auto om te gaan shoppen (66,9%). De rest komt te voet (10,8%) of neemt de fiets (4,8%). "De stijging van het openbaar vervoer is vooral te danken aan de jonge generatie shoppers en in mindere mate aan de 60-plussers. En dat percentage zal nog toenemen", zegt Axel Ceusters, commercieel manager.

 

"Vandaag zien we echter dat vooral 30'ers en 40'ers nog altijd massaal voor de auto kiezen, hoewel ze doorgaans geen grote afstanden moeten afleggen", vervolgt Axel Ceusters. Zo blijkt 62,7% van de shoppers binnen een straal van 10 kilometer rond het winkelcentrum te wonen; 36,7% woont zelfs op nog geen 5 kilometer.

 

Wie met de auto komt, spendeert bijna twee keer zoveel

Opmerkelijke vaststelling: wie met de auto komt shoppen geeft vaak beduidend meer uit dan wie te voet, met de fiets of het openbaar vervoer komt. Per wagen wordt er gemiddeld 110 euro per bezoek aan het shoppingcenter gespendeerd. Wie met het openbaar vervoer komt, besteedt 'slechts' 62 euro, (brom)fietsers 61 euro en voetgangers 48 euro.

 

Des te meer reden om de automobilist in de watten te leggen. Alleen krijgt die het vaak zwaar te verduren door een veelvoud aan wegenwerken en parkeerproblemen, en dat heeft meteen een impact op het aantal klanten. Zo leiden werken in de nabijheid van een winkelcomplex of aan de toegangswegen gemiddeld tot 10,8% minder bezoekers. Uit drie praktijkvoorbeelden die de vastgoedgroep onderzocht, blijkt in het slechtste geval zelfs bijna een vijfde van de bezoekers af te haken door wegenwerken.

 

Idem dito voor het invoeren van betalend parkeren: ruim 56% van de bevraagde consumenten beweert veel minder te zullen komen indien parkeren aan een shoppingcenter of retailpark ooit betalend zou worden.

Tags: