Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra | RetailDetail

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra
Wijnegem Shopping Center

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Nog steeds onder oude niveau

In het derde kwartaal van dit jaar kregen de zestien winkelcentra samen 21.894.402 bezoekers over de vloer: dat is een stijging van 2,33% ten opzichte van een jaar eerder. Over de drie kwartalen heen is er nu een lichte stijging van 0,49% ten opzichte van de eerste negen maanden van 2016.

 

Bij die stijging moet volgens BLSC-directeur Luc Plasman wel de opmerking worden gemaakt dat het derde kwartaal van 2016 bijzonder zwak was, als gevolg van de terreuraanslagen in Brussel. Daarnaast was ook het weer de afgelopen bijzonder gunstig voor de winkelcentra. Ondanks de stijging ligt het aantal bezoekers nog altijd lager dan twee jaar geleden.

 

Volgens Plasman wordt er wel hard gewerkt aan het aantrekkelijker maken van de winkelcentra. “De horeca in de shoppingcentra wordt versterkt. Er is meer animatie, en meer diensten worden aangeleverd”, aldus Plasman aan GVA.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.

“Alle retailers moeten zichzelf heruitvinden”

10/04/2018

Meer dan ooit is het de consument die beslist welke richting de retailmarkt uitgaat. Winkelketens moeten zichzelf heruitvinden, hun concepten in vraag stellen. Dat zeggen Jean Baheux en Jonathan Delguste van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.

Gunstig (tussen)advies voor Brussels Neo-project

29/03/2018

De Overlegcommissie van het Brussels Gewest heeft een gunstig advies uitgebracht voor de aanvraag van het stedenbouwkundig attest van Neo, het grote herbestemmingsproject op de Heizelvlakte waar ook een groot shoppingcenter moet verrijzen.

Rive Gauche verkocht aan CBRE Global Investors na sterk jaar

27/03/2018

Winkelcentrum Rive Gauche in Charleroi krijgt een nieuwe eigenaar, na een jaar waarin het sterke cijfers kon voorleggen. Met gemiddeld 650.000 bezoekers per maand is dit het op een na drukstbezochte winkelcentrum van België.