Meir op vier in Locatus-rangschikking | RetailDetail

Meir op vier in Locatus-rangschikking

Meir op vier in Locatus-rangschikking

De Antwerpse Meir is de vierde drukste winkelstraat van de 606 locaties waar onderzoeksbureau Locatus de voorbije maanden de bezoekers telde. Op een reguliere zaterdag passeren er 93.000 mensen. Zeil in Frankfurt voert de ranglijst aan met 135.600 passanten.

Locatus steeds actiever in het buitenland

De veldwerkers van Locatus bezoeken jaarlijks alle winkelgebieden in de Benelux. Daarbij noteren ze de naam van de winkels, de branche en de verkoopoppervlakte. In België en Nederland gaat het telkens om zowat 200.000 verkooppunten.

 

Daarnaast is Locatus ook steeds actiever in het buitenland. In zestien steden, gespreid over tien landen buiten de Benelux, werden al 33.230 verkooppunten in kaart gebracht. Het gaat om zaken in onder meer Londen, Parijs, Milaan, Madrid, Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Hamburg, Keulen, Kopenhagen, Lissabon, Zurich en Athene.

 

Zeil drukste meetpunt

Locatus telt in de winkelzones van de betrokken steden ook het aantal passanten. Topper daarin is Zeil in Frankfurt met 135.600 passanten op een reguliere zaterdag. Daarna volgen Corso Vittorio Emanuele II in Milaan met 100.900, de Schildergasse in Keulen met 99.100 en de Meir in Antwerpen met 93.400. Vijfde is de Kaufingerstrasse in München met 90.200 passanten.

 

De grootste individuele winkels die Locatus in zijn onderzochte winkelzones aantreft, zijn Harrods in Londen met 85.000 m², Lafayette in Parijs met 68.000 m², Selfridges in Londen met 66.000 m² en KaDeWe in Berlijn met 60.000 m². De Inno in Brussel staat op de 27ste plaats, De Bijenkorf in Amsterdam op de 37ste. Het gaat hier om winkels in de stadscentra; winkels in het buitengebied, zoals tuincentra en woonwinkels, werden niet meegerekend. 

 

De ketens met de grootste totale winkeloppervlakte in het onderzoek - waarin Duitse centra relatief zwaar zijn vertegenwoordigd - zijn de Galeria Kaufhof met 242.798 m², Karstadt met 218.000 m², El Corte Inglés met 138.500 m² en H&M met 118.400 m². De namen die het vaakst opduiken in de winkelgebieden die Locatus monitort, zijn die van Starbucks (114 filialen), H&M (82 filialen) en Mc Donald’s (81 filialen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aveve koopt tuincentra Eurotuin van Rudi De Kerpel

25/06/2018

Ondernemer Rudi De Kerpel heeft zijn tuinketen Eurotuin verkocht aan concurrent Aveve (de tuinketen van de boerenbond). Bij gebrek aan opvolging zag De Kerpel zich verplicht te kiezen voor een overname om jobzekerheid te bieden aan het personeel.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Driespoort Deinze voor correctionele rechtbank

07/06/2018

In de correctionele rechtbank van Gent is dinsdag gepleit in de zaak rond winkelcentrum Driespoort in Deinze. De hamvraag: staat dat er illegaal en, zo ja, moet het dan worden afgebroken? Uitspraak begin september.

Mitiska bouwt retailpark in Mechelen

30/05/2018

In Mechelen gaat Mitiska een retailpark ontwikkelen dat plaats biedt aan 24 grote winkels op 27.500 m². Een convenant garandeert dat het winkelcentrum geen concurrentie vormt voor de binnenstad.