Meir op vier in Locatus-rangschikking | RetailDetail

Meir op vier in Locatus-rangschikking

Meir op vier in Locatus-rangschikking

De Antwerpse Meir is de vierde drukste winkelstraat van de 606 locaties waar onderzoeksbureau Locatus de voorbije maanden de bezoekers telde. Op een reguliere zaterdag passeren er 93.000 mensen. Zeil in Frankfurt voert de ranglijst aan met 135.600 passanten.

Locatus steeds actiever in het buitenland

De veldwerkers van Locatus bezoeken jaarlijks alle winkelgebieden in de Benelux. Daarbij noteren ze de naam van de winkels, de branche en de verkoopoppervlakte. In België en Nederland gaat het telkens om zowat 200.000 verkooppunten.

 

Daarnaast is Locatus ook steeds actiever in het buitenland. In zestien steden, gespreid over tien landen buiten de Benelux, werden al 33.230 verkooppunten in kaart gebracht. Het gaat om zaken in onder meer Londen, Parijs, Milaan, Madrid, Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Hamburg, Keulen, Kopenhagen, Lissabon, Zurich en Athene.

 

Zeil drukste meetpunt

Locatus telt in de winkelzones van de betrokken steden ook het aantal passanten. Topper daarin is Zeil in Frankfurt met 135.600 passanten op een reguliere zaterdag. Daarna volgen Corso Vittorio Emanuele II in Milaan met 100.900, de Schildergasse in Keulen met 99.100 en de Meir in Antwerpen met 93.400. Vijfde is de Kaufingerstrasse in München met 90.200 passanten.

 

De grootste individuele winkels die Locatus in zijn onderzochte winkelzones aantreft, zijn Harrods in Londen met 85.000 m², Lafayette in Parijs met 68.000 m², Selfridges in Londen met 66.000 m² en KaDeWe in Berlijn met 60.000 m². De Inno in Brussel staat op de 27ste plaats, De Bijenkorf in Amsterdam op de 37ste. Het gaat hier om winkels in de stadscentra; winkels in het buitengebied, zoals tuincentra en woonwinkels, werden niet meegerekend. 

 

De ketens met de grootste totale winkeloppervlakte in het onderzoek - waarin Duitse centra relatief zwaar zijn vertegenwoordigd - zijn de Galeria Kaufhof met 242.798 m², Karstadt met 218.000 m², El Corte Inglés met 138.500 m² en H&M met 118.400 m². De namen die het vaakst opduiken in de winkelgebieden die Locatus monitort, zijn die van Starbucks (114 filialen), H&M (82 filialen) en Mc Donald’s (81 filialen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.