Meir op vier in Locatus-rangschikking

Meir op vier in Locatus-rangschikking

De Antwerpse Meir is de vierde drukste winkelstraat van de 606 locaties waar onderzoeksbureau Locatus de voorbije maanden de bezoekers telde. Op een reguliere zaterdag passeren er 93.000 mensen. Zeil in Frankfurt voert de ranglijst aan met 135.600 passanten.

Locatus steeds actiever in het buitenland

De veldwerkers van Locatus bezoeken jaarlijks alle winkelgebieden in de Benelux. Daarbij noteren ze de naam van de winkels, de branche en de verkoopoppervlakte. In België en Nederland gaat het telkens om zowat 200.000 verkooppunten.

 

Daarnaast is Locatus ook steeds actiever in het buitenland. In zestien steden, gespreid over tien landen buiten de Benelux, werden al 33.230 verkooppunten in kaart gebracht. Het gaat om zaken in onder meer Londen, Parijs, Milaan, Madrid, Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Hamburg, Keulen, Kopenhagen, Lissabon, Zurich en Athene.

 

Zeil drukste meetpunt

Locatus telt in de winkelzones van de betrokken steden ook het aantal passanten. Topper daarin is Zeil in Frankfurt met 135.600 passanten op een reguliere zaterdag. Daarna volgen Corso Vittorio Emanuele II in Milaan met 100.900, de Schildergasse in Keulen met 99.100 en de Meir in Antwerpen met 93.400. Vijfde is de Kaufingerstrasse in München met 90.200 passanten.

 

De grootste individuele winkels die Locatus in zijn onderzochte winkelzones aantreft, zijn Harrods in Londen met 85.000 m², Lafayette in Parijs met 68.000 m², Selfridges in Londen met 66.000 m² en KaDeWe in Berlijn met 60.000 m². De Inno in Brussel staat op de 27ste plaats, De Bijenkorf in Amsterdam op de 37ste. Het gaat hier om winkels in de stadscentra; winkels in het buitengebied, zoals tuincentra en woonwinkels, werden niet meegerekend. 

 

De ketens met de grootste totale winkeloppervlakte in het onderzoek - waarin Duitse centra relatief zwaar zijn vertegenwoordigd - zijn de Galeria Kaufhof met 242.798 m², Karstadt met 218.000 m², El Corte Inglés met 138.500 m² en H&M met 118.400 m². De namen die het vaakst opduiken in de winkelgebieden die Locatus monitort, zijn die van Starbucks (114 filialen), H&M (82 filialen) en Mc Donald’s (81 filialen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top