Meir op vier in Locatus-rangschikking

Meir op vier in Locatus-rangschikking

De Antwerpse Meir is de vierde drukste winkelstraat van de 606 locaties waar onderzoeksbureau Locatus de voorbije maanden de bezoekers telde. Op een reguliere zaterdag passeren er 93.000 mensen. Zeil in Frankfurt voert de ranglijst aan met 135.600 passanten.

Locatus steeds actiever in het buitenland

De veldwerkers van Locatus bezoeken jaarlijks alle winkelgebieden in de Benelux. Daarbij noteren ze de naam van de winkels, de branche en de verkoopoppervlakte. In België en Nederland gaat het telkens om zowat 200.000 verkooppunten.

 

Daarnaast is Locatus ook steeds actiever in het buitenland. In zestien steden, gespreid over tien landen buiten de Benelux, werden al 33.230 verkooppunten in kaart gebracht. Het gaat om zaken in onder meer Londen, Parijs, Milaan, Madrid, Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Hamburg, Keulen, Kopenhagen, Lissabon, Zurich en Athene.

 

Zeil drukste meetpunt

Locatus telt in de winkelzones van de betrokken steden ook het aantal passanten. Topper daarin is Zeil in Frankfurt met 135.600 passanten op een reguliere zaterdag. Daarna volgen Corso Vittorio Emanuele II in Milaan met 100.900, de Schildergasse in Keulen met 99.100 en de Meir in Antwerpen met 93.400. Vijfde is de Kaufingerstrasse in München met 90.200 passanten.

 

De grootste individuele winkels die Locatus in zijn onderzochte winkelzones aantreft, zijn Harrods in Londen met 85.000 m², Lafayette in Parijs met 68.000 m², Selfridges in Londen met 66.000 m² en KaDeWe in Berlijn met 60.000 m². De Inno in Brussel staat op de 27ste plaats, De Bijenkorf in Amsterdam op de 37ste. Het gaat hier om winkels in de stadscentra; winkels in het buitengebied, zoals tuincentra en woonwinkels, werden niet meegerekend. 

 

De ketens met de grootste totale winkeloppervlakte in het onderzoek - waarin Duitse centra relatief zwaar zijn vertegenwoordigd - zijn de Galeria Kaufhof met 242.798 m², Karstadt met 218.000 m², El Corte Inglés met 138.500 m² en H&M met 118.400 m². De namen die het vaakst opduiken in de winkelgebieden die Locatus monitort, zijn die van Starbucks (114 filialen), H&M (82 filialen) en Mc Donald’s (81 filialen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Strada-project in La Louvière staat op uit de doden

10/10/2017

Het Strada-project in La Louvière, dat al een tijdje dood en begraven was, lijkt er nu toch te komen. Ontwikkelaar Wilhelm & Co is zelfs al begonnen met de verkoop van de eerste negentig appartementen die deel uitmaken van het project.

Winkelcentrum Rive Gauche groot succes

25/09/2017

Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum in Charleroi, is een groot succes. In de eerste zes maanden na opening kreeg het al vier miljoen bezoekers over de vloer. Het is zo meteen het drukste winkelcentrum van Wallonië.

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Back to top