Montea bouwt grootste bakkerij van Europa

Montea bouwt grootste bakkerij van Europa

Vastgoedontwikkelaar Montea gaat voor het Nederlandse Bortgesius-Bakkersland de grootste bakkerij van Europa bouwen. Eens op kruissnelheid zullen er tot 600.000 broden en gebakjes per dag worden bereid.

Voor 250 Albert Heijn-winkels

De Belgische vastgoedgroep bouwt in het Nederlandse Aalsmeer, bij Schiphol, de grootste en modernste bakkerij van Europa. De groep, met hoofdzetel in het Oost-Vlaamse Aalst, is intussen gestart met de bouwwerken.

 

Op een perceel met een oppervlakte van zes hectare verrijst een hal van 40.000 m², vergelijkbaar met een oppervlakte van acht voetbalvelden. Eind dit jaar nog zal het hele complex worden opgeleverd, ten laatste begin volgend jaar moeten de drie productielijnen dan 600.000 broden en gebakjes per dag produceren. Die zullen onder andere geleverd worden aan 250 Albert Heijn-winkels.

 

“Het hele gebouw zal er staan in zes maanden tijd. Het wordt een absoluut huzarenstuk, ook al gaat het om een vrij eenvoudige structuur”, zegt Jo De Wolf, CEO van het beursgenoteerde Montea. “Niet alleen wordt dit de grootste bakkerij, het zal ook de meest moderne constructie worden. Zo zal er in heel het gebouw meer dan 8.000 m3 beton steken. Er worden meer dan 800 palen gebruikt en je mag rekenen op ongeveer 1.500 ton staal. Naar normale bouwnormen is dat bijzonder groots.”

 

Borgesius-Bakkersland, een familiebedrijf met tientallen bakkerijen en enkele duizenden medewerkers, tekende alvast een huurovereenkomst om zich er minstens twintig jaar te vestigen. Het hele project, dat in de regio 120 banen creëert, is goed voor een investering van ruim veertig miljoen euro.

 

Belgen in Nederland

De Belgische speler Montea ziet haar vastgoedportefeuille intussen jaarlijks met een kwart stijgen, waarvan een almaar groter deel in Nederland. Vorig jaar bouwde de vastgoedgroep ook al de grootste internetapotheek van Europa, in het Nederlandse Heerlen. Toen ging het om ‘slechts’ 14.800 m², ‘amper’ drie voetbalvelden groot.

 

Dat Nederlanders bij Belgen uitkomen, hoeft volgens Jo De Wolf niet te verbazen: “We hebben niet alleen de expertise in huis, we zijn ook eerder geneigd om te investeren in logistiek vastgoed dan de Nederlanders. Doordat de vastgoedmarkt bij onze noorderburen de voorbije jaren door een diepe malaise is gegaan, zijn de Nederlandse investeerders niet dik gezaaid. Wij, Belgen, zijn altijd blijven geloven in die Nederlandse logistieke markt en durven er vandaag dus ook meer dan ooit productiehallen van dit soort kaliber te bouwen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Nederlandse groep neemt Woluwe Shopping Center over

22/01/2018

Het Nederlandse Eurocommercial Properties krijgt het Woluwe Shopping Center in handen, nadat het bod van het vastgoedbedrijf - 425 miljoen euro - aanvaard werd.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Uplace nog steeds niet opgegeven

19/01/2018

Uplace is nog niet van plan om de handdoek in de ring te werpen en is in samenspraak met de gemeente Machelen op zoek naar oplossingen om het winkelcentrum toch nog een plaats te geven.

Winkelcentra AG Real Estate sluiten jaar positief af

17/01/2018

De zeven winkelcentra van vastgoedgroep AG Real Estate hebben het voorbije jaar iets meer bezoekers over de vloer gehad dan in 2016. Dat was met name te danken aan een sterke prestatie van het Brusselse City2.

Back to top