Montea bouwt grootste bakkerij van Europa | RetailDetail

Montea bouwt grootste bakkerij van Europa

Montea bouwt grootste bakkerij van Europa

Vastgoedontwikkelaar Montea gaat voor het Nederlandse Bortgesius-Bakkersland de grootste bakkerij van Europa bouwen. Eens op kruissnelheid zullen er tot 600.000 broden en gebakjes per dag worden bereid.

Voor 250 Albert Heijn-winkels

De Belgische vastgoedgroep bouwt in het Nederlandse Aalsmeer, bij Schiphol, de grootste en modernste bakkerij van Europa. De groep, met hoofdzetel in het Oost-Vlaamse Aalst, is intussen gestart met de bouwwerken.

 

Op een perceel met een oppervlakte van zes hectare verrijst een hal van 40.000 m², vergelijkbaar met een oppervlakte van acht voetbalvelden. Eind dit jaar nog zal het hele complex worden opgeleverd, ten laatste begin volgend jaar moeten de drie productielijnen dan 600.000 broden en gebakjes per dag produceren. Die zullen onder andere geleverd worden aan 250 Albert Heijn-winkels.

 

“Het hele gebouw zal er staan in zes maanden tijd. Het wordt een absoluut huzarenstuk, ook al gaat het om een vrij eenvoudige structuur”, zegt Jo De Wolf, CEO van het beursgenoteerde Montea. “Niet alleen wordt dit de grootste bakkerij, het zal ook de meest moderne constructie worden. Zo zal er in heel het gebouw meer dan 8.000 m3 beton steken. Er worden meer dan 800 palen gebruikt en je mag rekenen op ongeveer 1.500 ton staal. Naar normale bouwnormen is dat bijzonder groots.”

 

Borgesius-Bakkersland, een familiebedrijf met tientallen bakkerijen en enkele duizenden medewerkers, tekende alvast een huurovereenkomst om zich er minstens twintig jaar te vestigen. Het hele project, dat in de regio 120 banen creëert, is goed voor een investering van ruim veertig miljoen euro.

 

Belgen in Nederland

De Belgische speler Montea ziet haar vastgoedportefeuille intussen jaarlijks met een kwart stijgen, waarvan een almaar groter deel in Nederland. Vorig jaar bouwde de vastgoedgroep ook al de grootste internetapotheek van Europa, in het Nederlandse Heerlen. Toen ging het om ‘slechts’ 14.800 m², ‘amper’ drie voetbalvelden groot.

 

Dat Nederlanders bij Belgen uitkomen, hoeft volgens Jo De Wolf niet te verbazen: “We hebben niet alleen de expertise in huis, we zijn ook eerder geneigd om te investeren in logistiek vastgoed dan de Nederlanders. Doordat de vastgoedmarkt bij onze noorderburen de voorbije jaren door een diepe malaise is gegaan, zijn de Nederlandse investeerders niet dik gezaaid. Wij, Belgen, zijn altijd blijven geloven in die Nederlandse logistieke markt en durven er vandaag dus ook meer dan ooit productiehallen van dit soort kaliber te bouwen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Filet Pur: Wit poeder op een licht bezwete bovenlip

08/06/2018

Terwijl multinationals slechts in herhaling vallen, komt het echte nieuws deze week van hardwerkende supermarktondernemers die hun uren niet tellen. Welkom in het ongezouten maar flink gepeperde overzicht van RetailDetail Food!