Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Het Belgische retailvastgoedlandschap werd dit jaar gekenmerkt door twee opvallende trends: er lijkt maar geen stop te staan op de Nederlandse expansiedrang en onder de nieuwkomers zijn er opvallend veel buitenlandse cosmeticaketens.

Winkelstraat kleurt oranjer

Rituals, Kruidvat en Action: dat is de top-3 van ketens die het voorbije jaar voor de grootste expansie zorgden in de Belgische winkelstraten, winkelcentra en perifere baanwinkels (non-food), aldus retailvastgoedspecialist JLL. Cosmeticaketen Rituals opende tien nieuwe verkooppunten, drogisterijketen Kruidvat negen en non-fooddiscounter Action zeven (even veel als Alter Smoke, verdeler van elektronische sigaretten).

 

Met drie Nederlandse ketens op het podium kleuren de Belgische winkelstraten nog wat meer oranje. En niet alleen de Belgische: Action, dat in België intussen 140 winkels telt, opende het voorbije jaar in heel Europa liefst 197 nieuwe verkooppunten. Rituals, dat een vijftigtal Belgische vestigingen heeft, rondde zopas de kaap van 500 winkels (dankzij een winkelopening in Parijs). En “er kunnen nog 100 filialen per jaar bij”, zegt topman Raymond Cloosterman in Het Laatste Nieuws.

 

Op basis van het aantal verhuurde vierkante meters ziet de top-3 er wel totaal anders uit: dan is de absolute uitschieter Primark, dat het voorbije jaar liefst 27.000 m² extra huurde. De Ieren worden op ruime afstand gevolgd door de andere ‘usual suspects’: het Zweedse H&M (8.700 m² erbij) en het Spaanse Zara (8.600 m² extra). Grosso modo bleef het totale opnamevolume stabiel dit jaar, besluit JLL.

 

“Momentum” voor cosmeticaretailers

De meest opmerkelijke trend in het Belgische winkellandschap dit jaar is echter de komst van buitenlandse cosmeticaketens, klinkt het in La Libre: “Dat valt écht op, en het is al bij al moeilijk te verklaren”, zegt Jonathan Delguste van die andere vastgoedspecialist, Cushman & Wakefield. “Een kwestie van ‘momentum’. Al die ketens waren lange tijd niet geïnteresseerd in België, dat ze wellicht wat te klein vonden om zelf al deel te nemen aan de eerste expansiegolf. En nu hebben ze blijkbaar allemaal tegelijk hun oog laten vallen op ons land.”

 

De retailspecialist verwijst daarbij onder meer naar Kiko, dat in 2015 zijn eerste winkel opende in Elsene (Brussel) en sindsdien ook verkooppunten heeft in de Brusselse Nieuwstraat, Hasselt, Luik en Leuven. Nieuw dit jaar zijn NYX Cosmetics (uit de L’Oréal-groep, al actief in Antwerpen, Brussel, Gent en Namen) en Wycon, gestart in het Luikse winkelcentrum Médiacité en intussen ook aanwezig in Brussel en Antwerpen. Recent nog opende Flormar een eerste Belgische winkel, meer bepaald in Docks Bruxsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ontwikkeling nieuwe shoppingcenters vertraagt

22/05/2017

Vorig jaar kwam er in totaal 4,5 miljoen vierkante meter aan overdekte winkelcentra bij in Europa: dat is 6% minder dan in 2015. Voor de toekomst rekent de sector eerder op uitbreidingen van bestaande winkelcentra, waarbij beleving belangrijker wordt. 

Unizo heeft vragen bij vergunningen Docks Bruxsel

10/05/2017

Unizo en Beweging.net stellen zich vragen bij de manier waarop Docks Bruxsel zijn vergunningen heeft gekregen. Die werden telkens ingetrokken en erg snel weer verleend.

Toekomst Uplace nu echt aan zijden draadje

10/05/2017

De toekomst van het winkelcentrum Uplace in Machelen wordt nog maar eens minder zeker. De auditeur van de Raad van State zou immers adviseren om het ruimtelijk bestemmingsplan voor de zone Vilvoorde-Machelen te vernietigen.

Uplace in steeds nauwere schoentjes

03/05/2017

De kans lijkt steeds kleiner te worden dat het winkelcentrum Uplace in Machelen er in zijn huidige vorm ook daadwerkelijk komt. Nadat de milieuvergunning een tijd geleden nog maar eens werd uitgesteld, is immers de vraag gerezen of het project in zijn huidige vorm nog bestaansrecht heeft.

Iets meer bezoekers in Belgische winkelcentra

02/05/2017

Tijdens het eerste kwartaal van 2017 waren er 0,25% meer bezoekers in de Belgische winkelcentra, onder andere dankzij de succesvolle uitbreiding van Les Grands Prés. 

Qrf City Retail werpt zich op Nederlandse markt

02/05/2017

Het Belgische vastgoedvennootschap Qrf City Retail heeft vijf Nederlandse winkelpanden aangekocht. Het trekt zo voor de eerste keer de landsgrenzen over, maar plannen voor andere landen zijn er verder nog niet.

Back to top