Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Het Belgische retailvastgoedlandschap werd dit jaar gekenmerkt door twee opvallende trends: er lijkt maar geen stop te staan op de Nederlandse expansiedrang en onder de nieuwkomers zijn er opvallend veel buitenlandse cosmeticaketens.

Winkelstraat kleurt oranjer

Rituals, Kruidvat en Action: dat is de top-3 van ketens die het voorbije jaar voor de grootste expansie zorgden in de Belgische winkelstraten, winkelcentra en perifere baanwinkels (non-food), aldus retailvastgoedspecialist JLL. Cosmeticaketen Rituals opende tien nieuwe verkooppunten, drogisterijketen Kruidvat negen en non-fooddiscounter Action zeven (even veel als Alter Smoke, verdeler van elektronische sigaretten).

 

Met drie Nederlandse ketens op het podium kleuren de Belgische winkelstraten nog wat meer oranje. En niet alleen de Belgische: Action, dat in België intussen 140 winkels telt, opende het voorbije jaar in heel Europa liefst 197 nieuwe verkooppunten. Rituals, dat een vijftigtal Belgische vestigingen heeft, rondde zopas de kaap van 500 winkels (dankzij een winkelopening in Parijs). En “er kunnen nog 100 filialen per jaar bij”, zegt topman Raymond Cloosterman in Het Laatste Nieuws.

 

Op basis van het aantal verhuurde vierkante meters ziet de top-3 er wel totaal anders uit: dan is de absolute uitschieter Primark, dat het voorbije jaar liefst 27.000 m² extra huurde. De Ieren worden op ruime afstand gevolgd door de andere ‘usual suspects’: het Zweedse H&M (8.700 m² erbij) en het Spaanse Zara (8.600 m² extra). Grosso modo bleef het totale opnamevolume stabiel dit jaar, besluit JLL.

 

“Momentum” voor cosmeticaretailers

De meest opmerkelijke trend in het Belgische winkellandschap dit jaar is echter de komst van buitenlandse cosmeticaketens, klinkt het in La Libre: “Dat valt écht op, en het is al bij al moeilijk te verklaren”, zegt Jonathan Delguste van die andere vastgoedspecialist, Cushman & Wakefield. “Een kwestie van ‘momentum’. Al die ketens waren lange tijd niet geïnteresseerd in België, dat ze wellicht wat te klein vonden om zelf al deel te nemen aan de eerste expansiegolf. En nu hebben ze blijkbaar allemaal tegelijk hun oog laten vallen op ons land.”

 

De retailspecialist verwijst daarbij onder meer naar Kiko, dat in 2015 zijn eerste winkel opende in Elsene (Brussel) en sindsdien ook verkooppunten heeft in de Brusselse Nieuwstraat, Hasselt, Luik en Leuven. Nieuw dit jaar zijn NYX Cosmetics (uit de L’Oréal-groep, al actief in Antwerpen, Brussel, Gent en Namen) en Wycon, gestart in het Luikse winkelcentrum Médiacité en intussen ook aanwezig in Brussel en Antwerpen. Recent nog opende Flormar een eerste Belgische winkel, meer bepaald in Docks Bruxsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Leegstand zwaarder belast in Willebroek

14/04/2017

Om de leegstand in de gemeente tegen te gaan, heeft het gemeentebestuur van Willebroek besloten om de belasting op leegstaande gebouwen fors op te trekken. Tot nu toe moest een eigenaar dan jaarlijks duizend euro neer tellen, maar dat wordt voortaan 3.750 euro.

Raad van State schorst milieuvergunning Uplace

30/03/2017

Uplace moet zijn bouwplannen in Machelen nog maar eens in de koelkast stoppen. De Raad van State heeft zopas de milieuvergunning geschorst die de Vlaamse regering vorige zomer had afgeleverd.

Nieuwe beheerder voor Waasland Shopping, Toison d’Or & Co.

30/03/2017

De Antwerpse vastgoedgroep Hugo Ceusters-SCMS neemt Devimo Consult over, de uitbater van winkelcentra en retailparken die eigendom is van AG Real Estate. Welk bedrag met de mega-overname gemoeid is, wordt niet bekendgemaakt.

De Londense City is verlekkerd op Action

30/03/2017

Volgens de Britse zakenbank Morgan Stanley is de Benelux-discounter Action zo’n 10 miljard euro waard. En dat is dan nog “een conservatieve rekenoefening”. Grootaandeelhouder 3i zag de koers van zijn aandeel meteen flink stijgen.

Antwerpse Stadsfeestzaal knoopt opnieuw aan bij succesjaren

29/03/2017

De Stadsfeestzaal aan de Meir in Antwerpen heeft in 2016 sterke cijfers kunnen voorleggen. Met 6 miljoen bezoekers knoopt het opnieuw aan bij de succesjaren uit de beginperiode, na enkele mindere jaren.

Filet Pur: Een flesje zonder verhaal

10/03/2017

Hebben Amazon en HelloFresh ongelijk? Waarom investeert Unilever in namaakvlees en hoe kreeg het werkgeversimago van Albert Heijn een deuk? Dat en veel meer ontdek je in het wekelijkse FMCG-nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Back to top