Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten | RetailDetail

Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Het Belgische retailvastgoedlandschap werd dit jaar gekenmerkt door twee opvallende trends: er lijkt maar geen stop te staan op de Nederlandse expansiedrang en onder de nieuwkomers zijn er opvallend veel buitenlandse cosmeticaketens.

Winkelstraat kleurt oranjer

Rituals, Kruidvat en Action: dat is de top-3 van ketens die het voorbije jaar voor de grootste expansie zorgden in de Belgische winkelstraten, winkelcentra en perifere baanwinkels (non-food), aldus retailvastgoedspecialist JLL. Cosmeticaketen Rituals opende tien nieuwe verkooppunten, drogisterijketen Kruidvat negen en non-fooddiscounter Action zeven (even veel als Alter Smoke, verdeler van elektronische sigaretten).

 

Met drie Nederlandse ketens op het podium kleuren de Belgische winkelstraten nog wat meer oranje. En niet alleen de Belgische: Action, dat in België intussen 140 winkels telt, opende het voorbije jaar in heel Europa liefst 197 nieuwe verkooppunten. Rituals, dat een vijftigtal Belgische vestigingen heeft, rondde zopas de kaap van 500 winkels (dankzij een winkelopening in Parijs). En “er kunnen nog 100 filialen per jaar bij”, zegt topman Raymond Cloosterman in Het Laatste Nieuws.

 

Op basis van het aantal verhuurde vierkante meters ziet de top-3 er wel totaal anders uit: dan is de absolute uitschieter Primark, dat het voorbije jaar liefst 27.000 m² extra huurde. De Ieren worden op ruime afstand gevolgd door de andere ‘usual suspects’: het Zweedse H&M (8.700 m² erbij) en het Spaanse Zara (8.600 m² extra). Grosso modo bleef het totale opnamevolume stabiel dit jaar, besluit JLL.

 

“Momentum” voor cosmeticaretailers

De meest opmerkelijke trend in het Belgische winkellandschap dit jaar is echter de komst van buitenlandse cosmeticaketens, klinkt het in La Libre: “Dat valt écht op, en het is al bij al moeilijk te verklaren”, zegt Jonathan Delguste van die andere vastgoedspecialist, Cushman & Wakefield. “Een kwestie van ‘momentum’. Al die ketens waren lange tijd niet geïnteresseerd in België, dat ze wellicht wat te klein vonden om zelf al deel te nemen aan de eerste expansiegolf. En nu hebben ze blijkbaar allemaal tegelijk hun oog laten vallen op ons land.”

 

De retailspecialist verwijst daarbij onder meer naar Kiko, dat in 2015 zijn eerste winkel opende in Elsene (Brussel) en sindsdien ook verkooppunten heeft in de Brusselse Nieuwstraat, Hasselt, Luik en Leuven. Nieuw dit jaar zijn NYX Cosmetics (uit de L’Oréal-groep, al actief in Antwerpen, Brussel, Gent en Namen) en Wycon, gestart in het Luikse winkelcentrum Médiacité en intussen ook aanwezig in Brussel en Antwerpen. Recent nog opende Flormar een eerste Belgische winkel, meer bepaald in Docks Bruxsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Aveve koopt tuincentra Eurotuin van Rudi De Kerpel

25/06/2018

Ondernemer Rudi De Kerpel heeft zijn tuinketen Eurotuin verkocht aan concurrent Aveve (de tuinketen van de boerenbond). Bij gebrek aan opvolging zag De Kerpel zich verplicht te kiezen voor een overname om jobzekerheid te bieden aan het personeel.

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.