Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Het Belgische retailvastgoedlandschap werd dit jaar gekenmerkt door twee opvallende trends: er lijkt maar geen stop te staan op de Nederlandse expansiedrang en onder de nieuwkomers zijn er opvallend veel buitenlandse cosmeticaketens.

Winkelstraat kleurt oranjer

Rituals, Kruidvat en Action: dat is de top-3 van ketens die het voorbije jaar voor de grootste expansie zorgden in de Belgische winkelstraten, winkelcentra en perifere baanwinkels (non-food), aldus retailvastgoedspecialist JLL. Cosmeticaketen Rituals opende tien nieuwe verkooppunten, drogisterijketen Kruidvat negen en non-fooddiscounter Action zeven (even veel als Alter Smoke, verdeler van elektronische sigaretten).

 

Met drie Nederlandse ketens op het podium kleuren de Belgische winkelstraten nog wat meer oranje. En niet alleen de Belgische: Action, dat in België intussen 140 winkels telt, opende het voorbije jaar in heel Europa liefst 197 nieuwe verkooppunten. Rituals, dat een vijftigtal Belgische vestigingen heeft, rondde zopas de kaap van 500 winkels (dankzij een winkelopening in Parijs). En “er kunnen nog 100 filialen per jaar bij”, zegt topman Raymond Cloosterman in Het Laatste Nieuws.

 

Op basis van het aantal verhuurde vierkante meters ziet de top-3 er wel totaal anders uit: dan is de absolute uitschieter Primark, dat het voorbije jaar liefst 27.000 m² extra huurde. De Ieren worden op ruime afstand gevolgd door de andere ‘usual suspects’: het Zweedse H&M (8.700 m² erbij) en het Spaanse Zara (8.600 m² extra). Grosso modo bleef het totale opnamevolume stabiel dit jaar, besluit JLL.

 

“Momentum” voor cosmeticaretailers

De meest opmerkelijke trend in het Belgische winkellandschap dit jaar is echter de komst van buitenlandse cosmeticaketens, klinkt het in La Libre: “Dat valt écht op, en het is al bij al moeilijk te verklaren”, zegt Jonathan Delguste van die andere vastgoedspecialist, Cushman & Wakefield. “Een kwestie van ‘momentum’. Al die ketens waren lange tijd niet geïnteresseerd in België, dat ze wellicht wat te klein vonden om zelf al deel te nemen aan de eerste expansiegolf. En nu hebben ze blijkbaar allemaal tegelijk hun oog laten vallen op ons land.”

 

De retailspecialist verwijst daarbij onder meer naar Kiko, dat in 2015 zijn eerste winkel opende in Elsene (Brussel) en sindsdien ook verkooppunten heeft in de Brusselse Nieuwstraat, Hasselt, Luik en Leuven. Nieuw dit jaar zijn NYX Cosmetics (uit de L’Oréal-groep, al actief in Antwerpen, Brussel, Gent en Namen) en Wycon, gestart in het Luikse winkelcentrum Médiacité en intussen ook aanwezig in Brussel en Antwerpen. Recent nog opende Flormar een eerste Belgische winkel, meer bepaald in Docks Bruxsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vijf retailtrends volgens Roland Berger

23/02/2017

Digitale concurrenten kunnen partners worden, lagekostenketens groeien, het belang van klantbeleving neemt toe, het potentieel van big data wordt onderbenut en robots veroveren de winkelvloer: de consultants van Roland Berger zetten vijf belangrijke trends op een rijtje.

Charleroi kijkt uit naar opening Rive Gauche

23/02/2017

Het gloednieuwe winkelcentrum Rive Gauche moet het centrum van Charleroi revitaliseren, dankzij een sterke huurdersmix en een ongeziene concentratie aan publiekstrekkers. Twee weken voor de opening kreeg de pers een ‘sneak preview’.

Albert Heijn op weg naar Hasselt

23/02/2017

Albert Heijn gaat eind dit jaar of begin volgend jaar een nieuwe vestiging openen in Hasselt, ondanks de fusie met Delhaize. De nieuwe supermarkt komt in het winkelcentrum Quartier Canal, dat 280 nieuwe banen moet creëren.

Plannen voor mini-retailpark in het Oost-Vlaamse Lede

23/02/2017

Een vastgoedmakelaar uit Aalst heeft een bouwaanvraag ingediend om vier winkelpanden te bouwen op een boomgaard in Lede. Drie retailers hebben al hun belangstelling bevestigd, maar de omwonenden zien het project totaal niet zitten.

Lichte stijging winkelleegstand in België

23/02/2017

De winkelleegstand is volgens cijfers van Locatus licht gestegen naar 9,6%: er staan momenteel iets meer dan 20.000 panden leeg op een totaal van 209.329 winkelpanden in België. Die stijging kwam er ondanks 1.549 panden die uit de omloop verdwenen.

Leuven wil meer panden tijdelijk verhuren

17/02/2017

De stad Leuven wil eigenaars van leegstaande panden aanmoedigen om die tijdelijk en tegen goedkopere voorwaarden te verhuren, zodat ze niet te lang leeg blijven staan. Eigenaars die dat doen krijgen een tijdelijke vrijstelling van de leegstandstaks.

Back to top