Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Nederlanders en cosmeticaketens veroveren Belgische winkelstraten

Het Belgische retailvastgoedlandschap werd dit jaar gekenmerkt door twee opvallende trends: er lijkt maar geen stop te staan op de Nederlandse expansiedrang en onder de nieuwkomers zijn er opvallend veel buitenlandse cosmeticaketens.

Winkelstraat kleurt oranjer

Rituals, Kruidvat en Action: dat is de top-3 van ketens die het voorbije jaar voor de grootste expansie zorgden in de Belgische winkelstraten, winkelcentra en perifere baanwinkels (non-food), aldus retailvastgoedspecialist JLL. Cosmeticaketen Rituals opende tien nieuwe verkooppunten, drogisterijketen Kruidvat negen en non-fooddiscounter Action zeven (even veel als Alter Smoke, verdeler van elektronische sigaretten).

 

Met drie Nederlandse ketens op het podium kleuren de Belgische winkelstraten nog wat meer oranje. En niet alleen de Belgische: Action, dat in België intussen 140 winkels telt, opende het voorbije jaar in heel Europa liefst 197 nieuwe verkooppunten. Rituals, dat een vijftigtal Belgische vestigingen heeft, rondde zopas de kaap van 500 winkels (dankzij een winkelopening in Parijs). En “er kunnen nog 100 filialen per jaar bij”, zegt topman Raymond Cloosterman in Het Laatste Nieuws.

 

Op basis van het aantal verhuurde vierkante meters ziet de top-3 er wel totaal anders uit: dan is de absolute uitschieter Primark, dat het voorbije jaar liefst 27.000 m² extra huurde. De Ieren worden op ruime afstand gevolgd door de andere ‘usual suspects’: het Zweedse H&M (8.700 m² erbij) en het Spaanse Zara (8.600 m² extra). Grosso modo bleef het totale opnamevolume stabiel dit jaar, besluit JLL.

 

“Momentum” voor cosmeticaretailers

De meest opmerkelijke trend in het Belgische winkellandschap dit jaar is echter de komst van buitenlandse cosmeticaketens, klinkt het in La Libre: “Dat valt écht op, en het is al bij al moeilijk te verklaren”, zegt Jonathan Delguste van die andere vastgoedspecialist, Cushman & Wakefield. “Een kwestie van ‘momentum’. Al die ketens waren lange tijd niet geïnteresseerd in België, dat ze wellicht wat te klein vonden om zelf al deel te nemen aan de eerste expansiegolf. En nu hebben ze blijkbaar allemaal tegelijk hun oog laten vallen op ons land.”

 

De retailspecialist verwijst daarbij onder meer naar Kiko, dat in 2015 zijn eerste winkel opende in Elsene (Brussel) en sindsdien ook verkooppunten heeft in de Brusselse Nieuwstraat, Hasselt, Luik en Leuven. Nieuw dit jaar zijn NYX Cosmetics (uit de L’Oréal-groep, al actief in Antwerpen, Brussel, Gent en Namen) en Wycon, gestart in het Luikse winkelcentrum Médiacité en intussen ook aanwezig in Brussel en Antwerpen. Recent nog opende Flormar een eerste Belgische winkel, meer bepaald in Docks Bruxsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Westland Shopping Center sluit tijdelijk de deuren

17/01/2017

Devimo Consult, de eigenaar van het Westland Shopping Center, heeft besloten om het winkelcentrum tijdelijk te sluiten nadat zaterdag een deel van het valse plafond in het gebouw is losgekomen.

Roland van den Berg nieuwe directeur e-commerce bij A.S. Watson

10/01/2017

A.S. Watson Health & Beauty Benelux heeft Roland van den Berg aangeduid als de nieuwe e-commercedirecteur. Hij wordt zo verantwoordelijk voor de groei van de webwinkels van Kruidvat en Trekpleister.

Convoi wacht op nieuw leven

30/12/2016

Het containerwinkeldorp Convoi op het Eilandje in Antwerpen krijgt een nieuwe invulling. Leegstandsbeheerder FMT heeft het uit het faillissement overgenomen van de curator.

Luiks winkelcentrum Médiacité in Amerikaanse handen

30/12/2016

Het Luikse winkelcentrum Médiacité is in Amerikaanse handen beland: vastgoedfonds CBRE Global Investors neemt het over van projectontwikkelaar Wilhem & Co. Een overnamebedrag werd niet vrijgegeven, maar financiële kranten gewagen van zowat 250 miljoen euro.

Brusselse rechtbank deblokkeert bouw winkelcentra in Namen en Verviers

27/12/2016

De Brusselse rechtbank heeft de deal rond de bouw van twee nieuwe winkelcentra in Namen en Verviers goedgekeurd. City Mall krijgt daarbij het project Au fil de'l eau in Verviers in handen, terwijl Besix het winkelcentrum Le côté verre in Namen mag bouwen.

Gewestelijk Bestemmingsplan voor NEO goedgekeurd

23/12/2016

De Brusselse regering heeft een nieuwe versie van het Gewestelijk Bestemmingsplan goedgekeurd, waarbij de nodige aanpassingen zijn gebeurd om het winkelcentrum NEO neer te poten in de omgeving van de Heizel.

Back to top