Nieuwe Hypermarkt Carrefour in Koksijde denkt aan milieu | RetailDetail

Nieuwe Hypermarkt Carrefour in Koksijde denkt aan milieu

Nieuwe Hypermarkt Carrefour in Koksijde denkt aan milieu

Bij de bouw van de nieuwe Hypermarkt Carrefour die binnenkort de deuren moet openen in Koksijde, is heel wat aandacht besteed aan duurzaamheid. Daardoor zou er bijna de helft minder energie verbruikt moeten worden.

 

85 procent minder CO²

Koksijde beschikte al over een Hypermarkt van Carrefour, maar die sloot op 18 april van vorig jaar de deuren. Het gebouw werd vervolgens met de grond gelijk gemaakt, waarna er werd gestart met de bouw van een nieuw pand. Daarbij werd gekozen voor duurzame oplossingen.

 

Zo wordt het elektriciteitsverbruik in de winkel online opgevolgd en wordt er enkel gebruik gemaakt van energiezuinige ledverlichting. Alle andere toestellen hebben een hoog energielabel. Alles samen moet de nieuwe winkel zo tot 45 procent minder elektriciteit verbruiken.

 

Ook de CO²-uitsoot zal flink teruggeschroefd worden. Zo krijgen de koelmeubels een geïntegreerd systeem dat volledig functioneert op CO², terwijl ook de verwarming is gekoppeld aan de koeling, waardoor er een maximum aan energie kan gerecupereerd worden. Ook de verwarming werkt volledig op CO².

 

Warm water wordt opgewekt dankzij warmterecuperatie van de koeling en voor de toiletten wordt gebruik gemaakt van regenwater, in plaats van leidingwater. Alles samen moet dat ervoor zorgen dat de winkel 85 procent minder CO² uitstoot, terwijl de oppervlakte met 21 procent is gegroeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

“Echte prijs van vlees” is tot 50% hoger dan supermarktprijs

16/04/2018

De maatschappelijke kost van vlees is tot 50% hoger dan de prijs die consumenten er nu voor betalen, blijkt uit een studie. Of toch als je ook de schade aan het milieu, het klimaat, diergezondheid en de biodiversiteit mee in rekening zou nemen.

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

12/04/2018

Biergigant AB InBev komt voor de dag met een nieuwe techniek die brouwen energievriendelijker maakt. Op termijn zal de innovatie, die ook gratis gedeeld wordt met kleinere brouwerijen, zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot wereldwijd.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.

“Alle retailers moeten zichzelf heruitvinden”

10/04/2018

Meer dan ooit is het de consument die beslist welke richting de retailmarkt uitgaat. Winkelketens moeten zichzelf heruitvinden, hun concepten in vraag stellen. Dat zeggen Jean Baheux en Jonathan Delguste van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.