Nieuwe Hypermarkt Carrefour in Koksijde denkt aan milieu | RetailDetail

Nieuwe Hypermarkt Carrefour in Koksijde denkt aan milieu

Nieuwe Hypermarkt Carrefour in Koksijde denkt aan milieu

Bij de bouw van de nieuwe Hypermarkt Carrefour die binnenkort de deuren moet openen in Koksijde, is heel wat aandacht besteed aan duurzaamheid. Daardoor zou er bijna de helft minder energie verbruikt moeten worden.

 

85 procent minder CO²

Koksijde beschikte al over een Hypermarkt van Carrefour, maar die sloot op 18 april van vorig jaar de deuren. Het gebouw werd vervolgens met de grond gelijk gemaakt, waarna er werd gestart met de bouw van een nieuw pand. Daarbij werd gekozen voor duurzame oplossingen.

 

Zo wordt het elektriciteitsverbruik in de winkel online opgevolgd en wordt er enkel gebruik gemaakt van energiezuinige ledverlichting. Alle andere toestellen hebben een hoog energielabel. Alles samen moet de nieuwe winkel zo tot 45 procent minder elektriciteit verbruiken.

 

Ook de CO²-uitsoot zal flink teruggeschroefd worden. Zo krijgen de koelmeubels een geïntegreerd systeem dat volledig functioneert op CO², terwijl ook de verwarming is gekoppeld aan de koeling, waardoor er een maximum aan energie kan gerecupereerd worden. Ook de verwarming werkt volledig op CO².

 

Warm water wordt opgewekt dankzij warmterecuperatie van de koeling en voor de toiletten wordt gebruik gemaakt van regenwater, in plaats van leidingwater. Alles samen moet dat ervoor zorgen dat de winkel 85 procent minder CO² uitstoot, terwijl de oppervlakte met 21 procent is gegroeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Lidl België verbant plastic wegwerpartikelen tegen eind 2019

04/07/2018

De Duitse winkelketen Lidl zal tegen het einde van volgend jaar in ons land geen plastic wegwerpartikelen meer verkopen in de eigen filialen. Ook Carrefour stapt mee voorop in de strijd tegen plastic.

Aveve koopt tuincentra Eurotuin van Rudi De Kerpel

25/06/2018

Ondernemer Rudi De Kerpel heeft zijn tuinketen Eurotuin verkocht aan concurrent Aveve (de tuinketen van de boerenbond). Bij gebrek aan opvolging zag De Kerpel zich verplicht te kiezen voor een overname om jobzekerheid te bieden aan het personeel.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.