Ontwikkeling nieuwe shoppingcenters vertraagt | RetailDetail

Ontwikkeling nieuwe shoppingcenters vertraagt

Ontwikkeling nieuwe shoppingcenters vertraagt
Docks Bruxsel

Vorig jaar kwam er in totaal 4,5 miljoen vierkante meter aan overdekte winkelcentra bij in Europa: dat is 6% minder dan in 2015. Voor de toekomst rekent de sector eerder op uitbreidingen van bestaande winkelcentra, waarbij beleving belangrijker wordt. 

Groei in de Benelux

West-Europa kende in 2016 een groei van 15% in de oplevering van nieuwe winkelcentra, blijkt uit een nieuw rapport van vastgoedconsultant Cushman & Wakefield. Frankrijk was het meest actieve land in termen van ontwikkeling, en ook in de toekomst verwacht men hier een sterke activiteit. Een hoger consumentenvertrouwen stimuleert de vraag naar bijkomende winkeloppervlakte, terwijl meer internationale merken de markt betreden. Ook Italië en Spanje kenden een mooie groei, maar de ontwikkelingsactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk zijn in 2016 met 17% gedaald. 

 

Ook in de Benelux was de ontwikkelingsactiviteit sterk, met onder andere de opening van Docks Bruxsel. "Historisch gezien zijn er een maar een beperkt aantal winkelcentrumtransacties in België. 2017 zou een mijlpaaljaar moeten worden, dankzij de verwachte verkoop van twee winkelcentra in Brussel, met name Docks Bruxsel en Woluwe Shopping", zegt specialist Arnaud de Bergeyck daarover.

 

Inzetten op beleving

In Centraal- en Oost-Europa daalde de ontwikkeling van winkelcentra met 17%, na een daling met 11% in 2015. Dat is het gevolg van geopolitieke risico's en een toenemende verzadiging inzake winkelcentra in veel grote steden. Rusland blijft de grootste ontwikkelingsmarkt voor winkelcentra, maar ook hier noteert het rapport dalende cijfers. Er is voorlopig geen zicht op beterschap. 

 

Wat brengt de toekomst voor winkelcentra? "Uitbreidingen van bestaande centra zullen ongeveer een kwart van de nieuwe winkelruimte vertegenwoordigen”, meent Justin Taylor van C&W: “Daar zijn goede redenen voor. Het planningsproces is korter, de klantenbasis en het openbaarvervoernetwerk bestaan al, wat het risico vermindert. Naarmate winkelcentra groter worden, kunnen ze ook meer bezoekers aantrekken en regionale bestemmingen worden."

 

Eigenaars van winkelcentra trachten de fysieke winkelervaring te verrijken met een sociale of recreatieve beleving. “Ze breiden het aanbod voeding en drank uit, voegen vrijetijds- en entertainmentbedrijven toe. Op die manier willen ze de bezoekersaantallen, verblijftijden en bestedingen verhogen.” Winkelcentra worden ook ontmoetingsplaats, werkplek, rust- en ontspanningsgelegenheid. Verhuurders concentreren zich op de juiste huurdersmix en zetten technologie en data in om de klanten aan te trekken die bij deze huurdermix passen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.