Ook toplocaties verliezen hun waarde

De waarde van winkelvastgoed begint nu ook te dalen op toplocaties. Die trend komt uit het Verenigd Koninkrijk overgewaaid naar Nederland en sijpelt al door naar België.

 

Massale afboekingen

Zelfs winkelvastgoed op wat traditioneel als een toplocatie – historische winkelkernen in steden – wordt beschouwd, begint nu in waarde te verminderen. Terwijl secundaire locaties al langer in vrije val zijn, zijn de toppanden de dans lang ontsprongen. Dat is echter verleden tijd, concludeert het Financieele Dagblad uit de halfjaarresultaten van grote vastgoedfondsen.

 

Vastned zag zijn portfolio in Nederland het voorbije halfjaar bijvoorbeeld met 2,9 miljoen euro in waarde zakken. Het gaat dan vooral om winkelpanden in historische binnensteden, de categorie die tot nu toe net erg gegeerd was: in dezelfde periode vorig jaar steeg de waarde nog met zo’n 13 miljoen euro, aldus het FD. Dezelfde neerwaartse trend is onder andere te zien bij Wereldhave en Unibail.

 

Nog maar het begin

De grootste golf van afwaarderingen moet echter nog komen, menen analisten. "Wij zijn heel negatief over de hoofdwinkelstraat", laat Herman van der Loos van DeGroof Petercam optekenen. Hij wijst op de te groot geworden kloof tussen winkelvastgoed op A-locaties en op secundaire locaties, die zich nu wellicht wat corrigeert.

 

Het is een internationaal fenomeen, want Cushman & Wakefield toont ook een (beginnende) dalende trend in de Belgische winkelsteden. Vooral grote panden geraken moeilijker ingevuld en retailers heronderhandelen hun contracten om lagere huurprijzen te verkrijgen.

 

Voorzichtiger en innovatiever

De trend zou komen overgewaaid uit het Verenigd Koninkrijk, waar de leegstand al jaren om zich heen grijpt en nu ook een ‘retailstorm’ op het gebied van vastgoed woedt. Niet toevallig is de penetratie van e-commerce er bij de hoogste van Europa. "Als het gaat over de waarde van de gebouwen, leeft het idee dat in het Verenigd Koninkrijk waardedalingen eerder worden genomen", aldus Tom Berkhout van Nyenrode Business Universiteit tegenover FD.

 

Toch ziet Cushman & Wakefield, met name in België, ook positieve evoluties: niet alleen blijft de vraag naar baanwinkels hoog, retailers beginnen zich bovendien aan te passen aan het nieuwe landschap, met nieuwe concepten en technologieën. De fysieke winkel zal een belangrijke rol blijven spelen, "hoewel winkeliers en verhuurders voorzichtiger en innovatiever moeten zijn", klinkt het.