Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken

Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken

De verschillende outletcenters in Nederland bleven de voorbije jaren groeien, terwijl hun collega’s in de binnensteden het steeds moeilijker hebben om klanten te trekken. De drie Nederlandse outletcenters blijven dan ook investeren in uitbreiding.

 

Meer winkels en premiummerken

Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad en Designer Outlet in Roermond openden 15 jaar geleden hun deuren en ook Rosada Fashion Outlet in Roosendaal is ondertussen al tien jaar geopend, maar voorlopig lijkt er nog geen sleet te komen om het concept. Binnen enkele jaren moet er in Zevenaar zelfs nog een vierde outletcentrum openen.

 

Het aantal bezoekers in de outletcentra loopt dan ook steevast op, terwijl de Nederlandse markt voor kleding en schoenen nu toch al een tijdje krimpt. Ten opzichte van 2010 zijn de outletcentra volgens GfK zelfs al met 50 procent gegroeid.

 

Om nieuwe klanten te blijven trekken, moet er echter verder geïnvesteerd worden en dan voornamelijk in nieuwe winkels. Rosada opende afgelopen weekend alvast een uitbreiding van 8.000 vierkante meter, een groei van ongeveer 50 procent en goed voor 45 nieuwe winkels. Ook in Batavia Stad is de bouw gestart voor een uitbreiding van 31.000 vierkante meter en 45 nieuwe winkels. In Roermond liggen er dan weer plannen op tafel voor een fikse uitbreiding, waarmee het wil uitgroeien tot het grootste outletcentrum van Europa.

 

Samen met de uitbreiding wordt er bij de outletcentra gemikt op meer premium merken. In Roermond zijn ze er zelfs al in geslaagd om merken als Prada, Burberry en Armani aan te trekken, maar ook de andere outletcentra zien brood in het premiumsegment. “Om mensen echt een dagje uit te kunnen bieden, hebben we meer massa nodig, inclusief een breder assortiment met een meer premium positie”, zegt directeur Gerben Boomsma van Stable International, het bedrijf achter Rosada aan het FD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Strada-project in La Louvière staat op uit de doden

10/10/2017

Het Strada-project in La Louvière, dat al een tijdje dood en begraven was, lijkt er nu toch te komen. Ontwikkelaar Wilhelm & Co is zelfs al begonnen met de verkoop van de eerste negentig appartementen die deel uitmaken van het project.

Winkelcentrum Rive Gauche groot succes

25/09/2017

Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum in Charleroi, is een groot succes. In de eerste zes maanden na opening kreeg het al vier miljoen bezoekers over de vloer. Het is zo meteen het drukste winkelcentrum van Wallonië.

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Back to top