Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken | RetailDetail

Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken

Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken

De verschillende outletcenters in Nederland bleven de voorbije jaren groeien, terwijl hun collega’s in de binnensteden het steeds moeilijker hebben om klanten te trekken. De drie Nederlandse outletcenters blijven dan ook investeren in uitbreiding.

 

Meer winkels en premiummerken

Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad en Designer Outlet in Roermond openden 15 jaar geleden hun deuren en ook Rosada Fashion Outlet in Roosendaal is ondertussen al tien jaar geopend, maar voorlopig lijkt er nog geen sleet te komen om het concept. Binnen enkele jaren moet er in Zevenaar zelfs nog een vierde outletcentrum openen.

 

Het aantal bezoekers in de outletcentra loopt dan ook steevast op, terwijl de Nederlandse markt voor kleding en schoenen nu toch al een tijdje krimpt. Ten opzichte van 2010 zijn de outletcentra volgens GfK zelfs al met 50 procent gegroeid.

 

Om nieuwe klanten te blijven trekken, moet er echter verder geïnvesteerd worden en dan voornamelijk in nieuwe winkels. Rosada opende afgelopen weekend alvast een uitbreiding van 8.000 vierkante meter, een groei van ongeveer 50 procent en goed voor 45 nieuwe winkels. Ook in Batavia Stad is de bouw gestart voor een uitbreiding van 31.000 vierkante meter en 45 nieuwe winkels. In Roermond liggen er dan weer plannen op tafel voor een fikse uitbreiding, waarmee het wil uitgroeien tot het grootste outletcentrum van Europa.

 

Samen met de uitbreiding wordt er bij de outletcentra gemikt op meer premium merken. In Roermond zijn ze er zelfs al in geslaagd om merken als Prada, Burberry en Armani aan te trekken, maar ook de andere outletcentra zien brood in het premiumsegment. “Om mensen echt een dagje uit te kunnen bieden, hebben we meer massa nodig, inclusief een breder assortiment met een meer premium positie”, zegt directeur Gerben Boomsma van Stable International, het bedrijf achter Rosada aan het FD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.