Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken | RetailDetail

Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken

Outletcenters blijven investeren om nieuwe klanten te trekken

De verschillende outletcenters in Nederland bleven de voorbije jaren groeien, terwijl hun collega’s in de binnensteden het steeds moeilijker hebben om klanten te trekken. De drie Nederlandse outletcenters blijven dan ook investeren in uitbreiding.

 

Meer winkels en premiummerken

Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad en Designer Outlet in Roermond openden 15 jaar geleden hun deuren en ook Rosada Fashion Outlet in Roosendaal is ondertussen al tien jaar geopend, maar voorlopig lijkt er nog geen sleet te komen om het concept. Binnen enkele jaren moet er in Zevenaar zelfs nog een vierde outletcentrum openen.

 

Het aantal bezoekers in de outletcentra loopt dan ook steevast op, terwijl de Nederlandse markt voor kleding en schoenen nu toch al een tijdje krimpt. Ten opzichte van 2010 zijn de outletcentra volgens GfK zelfs al met 50 procent gegroeid.

 

Om nieuwe klanten te blijven trekken, moet er echter verder geïnvesteerd worden en dan voornamelijk in nieuwe winkels. Rosada opende afgelopen weekend alvast een uitbreiding van 8.000 vierkante meter, een groei van ongeveer 50 procent en goed voor 45 nieuwe winkels. Ook in Batavia Stad is de bouw gestart voor een uitbreiding van 31.000 vierkante meter en 45 nieuwe winkels. In Roermond liggen er dan weer plannen op tafel voor een fikse uitbreiding, waarmee het wil uitgroeien tot het grootste outletcentrum van Europa.

 

Samen met de uitbreiding wordt er bij de outletcentra gemikt op meer premium merken. In Roermond zijn ze er zelfs al in geslaagd om merken als Prada, Burberry en Armani aan te trekken, maar ook de andere outletcentra zien brood in het premiumsegment. “Om mensen echt een dagje uit te kunnen bieden, hebben we meer massa nodig, inclusief een breder assortiment met een meer premium positie”, zegt directeur Gerben Boomsma van Stable International, het bedrijf achter Rosada aan het FD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stad Vilvoorde dient bezwaarschrift in tegen Neo

22/02/2018

Vilvoorde heeft een bezwaarschrift ingediend tegen de bouw- en milieuvergunning die is aangevraagd voor Neo, het enorme project met winkelcentrum op de Heizelvlakte in Brussel.

Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Back to top