Poperinge start met platform voor centrummanagement Urbain | RetailDetail

Poperinge start met platform voor centrummanagement Urbain

Poperinge start met platform voor centrummanagement Urbain

In de gemeente Poperinge is het slimme centrummanagementplatform Urbain in gebruik genomen. De handelaars in de gemeente zullen de komende maanden worden uitgerust met een heleboel hulpmiddelen om extra klanten aan te trekken.

 

E-winkelstad voor alle handelaars

Zo werd onder andere de Pop.pas in gebruik genomen, waarmee inwoners van Poperinge en omliggende gemeenten punten kunnen verzamelen bij de handelaars, om zo kans te maken op prijzen. In de toekomst zullen ze die punten ook kunnen gebruiken om voordelen te krijgen in de nieuwe e-winkelstad, waar alle deelnemende handelaars verzameld zullen worden.

 

Alle handelaars zullen immers een eigen webshop krijgen van de stad. “We willen niet alle handelaars een webshop opdringen. Maar ze moeten er minstens allemaal eens van proeven om effectief te weten of het iets voor hen is of niet. Daarom brengen we de bestaande webshops en deze die we gratis lanceren voor die handelaars die daarvoor kiezen, samen in een zogenaamde e-winkelstad. Op www.shopinpops.be zal je ze netjes naast elkaar zien staan. We brengen dus in een mooie 360° de klanten vanuit de online winkels naar de fysieke winkels en terug. Maar proberen ze zoveel mogelijk het lokale aanbod te promoten en te visualiseren.”, zo stelt Pieterjan Blondeel, activation manager voor Urbain Poperinge.

 

Pop.pas en Pop.kado

Ook Pop.kado maakt deel uit van het initiatief. Die cadeaubon kan gebruikt worden in de winkels in Poperinge en kan bovendien ook aangekocht worden bij enkele handelszaken en de dienst toerisme van Poperinge.

 

In de winkels zullen bovendien slimme displays komen, waar aanbiedingen van de handelaar op kunnen worden getoond, naast andere informatie over de stad of andere handelaars.

 

Met Urbain hoopt Poperinge zijn handelskern te versterken en zo de koopvlucht en de leegstand tegen te gaan. De gemeente is van mening dat een innovatief technologisch platform nodig is om die strategie waarheid te maken. Urbain is momenteel al te vinden in meer dan 10 steden in Vlaanderen, waaronder Roeselare, Tongeren, Kapellen en Wervik. Het is een initiatief van de Kortrijkse specialist in centrummanagement Het Opzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.