Provestel en Redevco doen grootste retailtransactie van 2013

Provestel en Redevco doen grootste retailtransactie van 2013

De Antwerpse investeringsmaatschappij Provestel heeft zeven winkelsites overgenomen van Redevco, met een totale waarde van zowat 45 miljoen euro de grootste transactie van retailvastgoed dit jaar.

Twee sites meteen doorverkocht

De acqusitie slaat op een totale oppervlakte van 50.500 m². Vijf sites houdt Provestel in portefeuille: die van Carrefour en Brico in Heusden-Zolder, van C&A en Hema in Herentals, de Carrefour in Mortsel, de C&A in Mol en het retailpark met de vestiging van Carrefour in Moeskroen. De andere twee, de C&A in Anderlecht en een niet nader genoemde site, werden meteen doorverkocht.

 

De transactie is meteen de grootste in België dit jaar voor winkelvastgoed, nog voor de verkoop van het Century Center in Antwerpen aan Quares en het Brusselse Louise Village aan de Ukkelse Groupe Gérald Hibert. Beide werden wel voor een hoger bedrag verkocht, maar daar moet het niet-winkelgedeelte worden uitgefilterd.

 

Redevco wilde af van Carrefour-sites

Koper Provestel wil met de aankoop een portefeuille winkelvastgoed uitbouwen. De investeringsmaatschappij is opgericht rond Diego Lagache, de vroegere eigenaar van de keten Soap Story. Tot nog toe investeerde hij als privé-belegger, nu wou hij het op iets grotere schaal aanpakken.

 

Redevco van zijn kant verkocht het pakket om zijn portefeuille te herbalanceren: er zaten immers heel wat Carrefour-sites in. Ook na de verkoop blijft de onderneming wel de grootste eigenaar van winkelvastgoed in België.

 

"Veel interesse in winkelvastgoed"

"Er blijft erg veel interesse in winkelvastgoed", zegt Bart Joosten van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield, dat bij de doorverkoop van de twee sites van Provestel bemiddelde. "We zien dat veel industriëlen en families een alternatief zoeken voor hun spaargeld. Er zijn dan ook veel partijen op de markt die op zoek zijn naar investeringsmogelijkheden van 1 à 5 miljoen euro."

 

Ondanks de grote interesse ligt het verhandeld volume van winkelvastgoed in België zo'n 20% onder het niveau van 2012, blijkt nog uit statistieken van Cushman & Wakefield. Dat heeft vooral te maken met enkele grote transacties in 2012 ,zoals de verkoop van het Westland Shopping Center aan AG en de transactie met Genk Shopping 1 van Wereldhave Belgium.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top