Rapport: "Vlaamse regering blijft mobiliteitseffecten Uplace onderschatten"

Rapport: "Vlaamse regering blijft mobiliteitseffecten Uplace onderschatten"
Uplace

In een lijvig rapport stellen drie mobiliteitsdeskundigen dat de Vlaamse regering de impact van het Uplace-project op het verkeer in en om Machelen ook in het nieuwe Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan blijft onderschatten.

 

Geen rekening gehouden met 'filezwaarte'

“Ook in de nieuwe vaststelling van het GRUP VSGB op 20 januari 2016 en de bijkomende mobiliteitsvoorwaarden die hierin voorzien werden, blijft de Vlaamse regering de mobiliteitsimpact van het Uplace-project in Machelen systematisch onderschatten.” Dat stellen Dirk Lauwers (UGent), Kobe Boussauw (VUB) en privéconsultant Ward Ronse in een rapport dat persbureau Belga kon inkijken. Dat rapport werd voor een goed begrip opgesteld in opdracht van de stad Vilvoorde, die het opnam in haar beroep bij de Raad van State tegen het nieuwe Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan.

 

In het vermelde besluit verwijst de Vlaamse regering onder meer naar een nieuwe studie van het Vlaams Verkeerscentrum, die stelt dat het aantal auto's door de komst van Uplace volgens deze studie slechts in beperkte mate zal toenemen. Die stelling zegt volgens de drie mobiliteitsdeskundigen echter niets over de filezwaarte (de duur van de files vermenigvuldigd met de lengte ervan), en die zal naar verwachting veel sneller stijgen dan het aantal auto's.

 

Ook de modelberekening, volgens dewelke 21% van de Uplace-bezoekers met het openbaar vervoer zal komen, klopt volgens de mobiliteitsdeskundigen niet. Het Vlaams Verkeerscentrum baseert zich daarbij op de gang van zaken bij shoppingcentra zoals dat van Woluwe, maar die zijn “veel makkelijker bereikbaar met het openbaar vervoer dan Uplace”, zo stellen de drie onderzoekers.

 

Nieuw milieueffectenrapport nodig

Dirk Lauwers, Kobe Boussouw en Ward Ronse pleiten daarom voor een nieuw milieueffectenrapport, waarin de mobiliteitseffecten grondig bestuurd en correct in beeld gebracht worden. Zo dient het effect op de filezwaarte berekend te worden niet alleen voor de snelwegen, maar ook voor het onderliggende wegennet in de ruime regio rond Machelen.

 

Zij pleiten ook voor een maatschappelijke kosten-batenanalyse waarin de kost van de geplande publieke investeringen in infrastructuur en openbaar vervoer en de bijkomende externe kosten veroorzaakt door het aangetrokken verkeer gekwantificeerd worden en afgewogen ten opzichte van de economische baten van Uplace op basis van het netto aantal bijkomend gecreëerde jobs.

 

Vilvoorde is lang niet de enige die naar de Raad van State is getrokken. Ook steden als Haacht, Leuven en Mechelen, alsook organisaties als Unizo en Bond Beter Leefmilieu, zetten hun juridische strijd tegen Uplace voort.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top