Retail in 2020 volgens Jones Lang LaSalle

Retail in 2020 volgens Jones Lang LaSalle

altVaste prijzen zouden binnen de tien jaar weleens doodverklaard kunnen worden. Internetwinkelen zal tegen 2020 dubbel zo belangrijk zijn als nu. Wie toch nog in real life zal gaan shoppen, eist een unieke ervaring bij elk winkelbezoek. Zo zal volgens het onderzoek Retail 2020 de toekomst van de retail eruitzien.


Jones Lang LaSalle heeft zijn studie naar de toekomst van de retail af. Het onderzoek kreeg de uitdagende titel “Retail 2020: A perfect storm?” mee. Een aantal grote trends werden onderscheiden.


Een eerste kernbevinding is de veranderende consument. Op socio-demografisch vlak staat het als een paal boven water dat het publiek vergrijst. Maar het valt ook op dat de man een bewustere en actievere consument wordt. Consumenten grijpen de macht, mede gesteund door de onophoudelijke informatiestroom van nieuwe technologieën.


Als tweede trend geldt dan ook het internet. Volgens de studie zou online retail tot 20% van alle verkoop kunnen oplopen. Het is dus een must om in de webshop-boot te stappen, klinkt het bij Jones Lang LaSalle.


altTen derde is er de blijvende komst van het ‘experience shopping’. Consumenten die voor “brickx” kiezen, verwachten dat winkelen een heuse belevenis is. Daarom moeten nieuwe retailconcepten worden uitgedacht en moet er dringend meer fun op de winkelvloer komen.


Het Oosten vormt in de nabije toekomst een vierde spil voor retailers. Op het gebied van productie zullen de ontwikkelingslanden nooit meer weg te denken zijn. Wie dacht dat er opnieuw een zucht naar lokalisering zou optreden, heeft het volgens Retail 2020 bij het verkeerde eind. Maar meer en meer worden de snelgroeiende economieën ook bekeken als waardevolle afzetmarkten.


De vijfde sleutel tot succes is milieubewustzijn. De groene trend blijkt een blijver te worden. Zowel de consumenten als de overheden zullen op het vlak van milieuvriendelijkheid steeds hogere eisen stellen.


Walter Goossens van Jones Lang LaSalle legt de bedoeling van Retail 2020 uit: “De achtergrond van het hele Retail 2020 onderzoek is de verandering die we in de komende tien jaar zullen meemaken in retail, door technologische vorderingen en veranderingen in het consumentengedrag. De recessie drukte een stempel, zowel op het denken van de consumenten als op het winkellandschap zelf.”


“Maar uit de huidige moeilijke situatie van samenvallende omstandigheden zullen winnaars komen. Het hele verdere debat rond Retail 2020 draait helemaal rond hoe succes boeken in de toekomst.” Om dat debat te stimuleren werd eveneens een Retail 2020 webportaal gelanceerd.

 

 

Meer: Van Prof. Gino van Ossel naar Herman Konings en de vrees van tal van retailers.

          Wat kan je volgens Gino Van Ossel doen als brickx-retailer?

          Volledige “turnaround” van de retail verwacht door trendwatcher Herman Konings.

          Conversation Manager Steven Van Belleghem in retail land.

altVaste prijzen zouden binnen de tien jaar weleens doodverklaard kunnen worden. Internetwinkelen zal tegen 2020 dubbel zo belangrijk zijn als nu. Wie toch nog in real life zal gaan shoppen, eist een unieke ervaring bij elk winkelbezoek. Zo zal volgens het onderzoek Retail 2020 de toekomst van de retail eruitzien.


Jones Lang LaSalle heeft zijn studie naar de toekomst van de retail af. Het onderzoek kreeg de uitdagende titel “Retail 2020: A perfect storm?” mee. Een aantal grote trends werden onderscheiden.


Een eerste kernbevinding is de veranderende consument. Op socio-demografisch vlak staat het als een paal boven water dat het publiek vergrijst. Maar het valt ook op dat de man een bewustere en actievere consument wordt. Consumenten grijpen de macht, mede gesteund door de onophoudelijke informatiestroom van nieuwe technologieën.


Als tweede trend geldt dan ook het internet. Volgens de studie zou online retail tot 20% van alle verkoop kunnen oplopen. Het is dus een must om in de webshop-boot te stappen, klinkt het bij Jones Lang LaSalle.


altTen derde is er de blijvende komst van het ‘experience shopping’. Consumenten die voor “brickx” kiezen, verwachten dat winkelen een heuse belevenis is. Daarom moeten nieuwe retailconcepten worden uitgedacht en moet er dringend meer fun op de winkelvloer komen.


Het Oosten vormt in de nabije toekomst een vierde spil voor retailers. Op het gebied van productie zullen de ontwikkelingslanden nooit meer weg te denken zijn. Wie dacht dat er opnieuw een zucht naar lokalisering zou optreden, heeft het volgens Retail 2020 bij het verkeerde eind. Maar meer en meer worden de snelgroeiende economieën ook bekeken als waardevolle afzetmarkten.


De vijfde sleutel tot succes is milieubewustzijn. De groene trend blijkt een blijver te worden. Zowel de consumenten als de overheden zullen op het vlak van milieuvriendelijkheid steeds hogere eisen stellen.


Walter Goossens van Jones Lang LaSalle legt de bedoeling van Retail 2020 uit: “De achtergrond van het hele Retail 2020 onderzoek is de verandering die we in de komende tien jaar zullen meemaken in retail, door technologische vorderingen en veranderingen in het consumentengedrag. De recessie drukte een stempel, zowel op het denken van de consumenten als op het winkellandschap zelf.”


“Maar uit de huidige moeilijke situatie van samenvallende omstandigheden zullen winnaars komen. Het hele verdere debat rond Retail 2020 draait helemaal rond hoe succes boeken in de toekomst.” Om dat debat te stimuleren werd eveneens een Retail 2020 webportaal gelanceerd.

 

 

Meer: Van Prof. Gino van Ossel naar Herman Konings en de vrees van tal van retailers.

          Wat kan je volgens Gino Van Ossel doen als brickx-retailer?

          Volledige “turnaround” van de retail verwacht door trendwatcher Herman Konings.

          Conversation Manager Steven Van Belleghem in retail land.

Tags: