Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk
RetailEstates/Euronext

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.

 

Dubbele expansie in Nederland

Retail Estates, de in winkelvastgoed gespecialiseerde investeerder uit het Belgische Ternat met een portefeuille van 1,33 miljard euro aan vastgoed, noteerde gisteren 20 jaar op de Brusselse beurs. Bij die gelegenheid mocht CFO Kara De Smet niet alleen de openingsbel luiden (foto), het bedrijf deed zichzelf ook twee extra investeringen in Nederland cadeau.

 

De groep kocht twee winkelpanden in het Nederlandse Cruquius (Haarlemmermeer), op een locatie die aansluit bij het retailpark dat Retail Estates er afgelopen december kocht. De winkels ‑ samen goed voor zo’n 6.000 m² ‑ bieden onderdak aan de doe-het-zelfketens Praxis en Gamma en genereren 610.000 euro aan huurinkomsten.

 

Tegelijk heeft de groep in Nederland nog een retailpark gekocht, waarvan het de naam of locatie vooralsnog niet bekendmaakt. De deal is namelijk gesloten met als “opschortende voorwaarde” dat Retail Estates eerst de financiering rond krijgt. De groep zal voor de 22 winkelpanden en twee horecazaken,  die jaarlijks 3,1 miljoen euro aan huur opbrengen, 47 miljoen euro op tafel leggen. Het park zou aan de rand van één van de vier grootsteden liggen die samen de 'Randstad Holland' vormen, zo valt te horen.

 

Om het financiële plaatje rond te krijgen, overweegt Retail Estates ernstig om zijn retailpark in het Nederlandse Zwolle te verkopen, al dan niet aangevuld met een kapitaalverhoging. Er zou al een koper zijn voor dat winkelpark, dat Retail Estates in 2017 kocht voor 26,6 miljoen euro. De kandidaat-koper onderzoekt momenteel de boeken, waarna mogelijk een bod volgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.

“Alle retailers moeten zichzelf heruitvinden”

10/04/2018

Meer dan ooit is het de consument die beslist welke richting de retailmarkt uitgaat. Winkelketens moeten zichzelf heruitvinden, hun concepten in vraag stellen. Dat zeggen Jean Baheux en Jonathan Delguste van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders

04/04/2018

De restaurantformule Bon, die vijf vestigingen in Brussel telt, wil nationaal uitbreiden en gaat daarom binnenkort op zoek naar kapitaal. De formule biedt gezonde fastfood en hoopt vanaf volgend jaar 3 à 4 nieuwe restaurants per jaar te openen.

Spa vergroot productie van waters met een smaakje

30/03/2018

Spadel, de groep achter watermerk Spa, neemt een nieuwe productielijn in gebruik in thuisbasis Spa Monopole voor zijn waters met een smaakje. De Belgische groep investeert 14 miljoen euro in de productielijn.