Retailers openen steeds meer mega-dc’s

Retailers openen steeds meer mega-dc’s

Retailers openen steeds meer grootschalige distributiecentra in Nederland: ons land kreeg in de afgelopen drie jaar 28 distributiecentra van meer dan 40.000 m² bij, zo wijst onderzoek van Buck Consultants International uit.

XXL biedt schaalvoordelen

De XXL-distributiecentra worden gebouwd door retailers zoals Primark, Action, Lidl en Bol.com, door producenten als Tesla en Michael Kors en door logistiek dienstverleners als Rhenus, DB Schenker en Arvato. "Een belangrijke drijfveer zijn schaalvoordelen, zodat de nieuwste technologie kan worden gebruikt, personeel efficiënt wordt ingezet en leveringen worden gecombineerd", licht René Buck toe.

 

"Bij zowel de traditionele winkelketens met groeiende internetverkopen als bij de pure online spelers is meer ruimte nodig om voldoende voorraad te hebben van een groot assortiment producten en om alle bestellingen individueel te verpakken. Er is ook veel ruimte nodig om artikelen die consumenten terugsturen uit te pakken, te inspecteren en weer klaar te maken voor verzending’, aldus Buck.



De adviseurs van Buck verwachten een verdere groei van XXL-distributiecentra: "We zitten halverwege dit jaar met elf nieuwe aangekondigde XXL dc’s al op bijna het dubbele van 2014. Het wordt de komende tijd een uitdaging om in de favoriete regio’s voldoende grote kavels op bedrijventerreinen beschikbaar te hebben." In totaal nemen deze megadistributiecentra, samen met centra die nog in aanbouw zijn, twee miljoen vierkante meter in beslag. Er gaan in totaal 10.000 mensen op de logistieke locaties werken.

 

De meeste XXL-distributiecentra zijn te vinden in de corridor Rotterdam-Brabant-Limburg. Noord-Brabant heeft hierin een marktaandeel van 46%, gevolgd door Limburg met 25% en Zuid-Holland met 18%. De regio Tilburg-Waalwijk heeft de meeste mega-dc’s van Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Carrefour Drive maakt bestellingen de dag zelf klaar

01/12/2017

Vanaf vandaag zet Carrefour bestellingen die voor 14u geplaatst worden op Carrefour Drive, de dag zelf nog klaar. De dienst is beschikbaar in acht hypermarkten en één market van Carrefour, verspreid over het hele land.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top