Retailparken populair bij shoppers en retailers

Retailparken populair bij shoppers en retailers
La promenade de Flandres (Roncq) © Wilmotte & Associés SA

Retailparken hebben een toenemende aantrekkingskracht op zowel shoppers als retailers in heel Europa. Relatief lage kosten en een vlotte toegankelijkheid zijn belangrijke groeidrijvers. De huurdersmix evolueert. 

 

Sterke ontwikkeling

In 2015 kwam er in Europa zo’n 734.000 vierkante meter aan nieuwe winkelruimte in retailparken bij, een groei met 2%. In Frankrijk, België en Groot-Brittannië was de ontwikkelingsactiviteit het grootst. Dat berekent vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in een nieuw rapport. Op 1 januari 2016 telde Europa in totaal 33,5 miljoen vierkante meter aan winkelruimte in retailparken. Voor de komende twee jaar zitten nog eens 2,1 miljoen vierkante meter in de pijplijn. 


Eén van de grootste Europese ontwikkelingen is trouwens het project Promenade de Flandre naast de Auchan in Roncq, net over de Franse grens, een winkelpark dat voluit op Belgische shoppers mikt en begin 2017 zal openen. 

 

Meer beleving

Retailers hebben verschillende goede redenen om voor retailparken te kiezen. De relatief lage kosten, de grote flexibiliteit in winkelinrichting, de vlotte logistieke toegankelijkheid, de mogelijkheden voor click& collect diensten en de kans om nieuwe concepten uit te testen vormen de belangrijkste argumenten. Consumenten worden aangetrokken door de toegankelijkheid, de gratis parking, de ruime keuze aan retailers en de mogelijkheid tot ‘one stop shopping’. 


Cushman & Wakefield wijst op enkele interessante trends. Algemeen daalt de leegstand en stijgen de passantecijfers. De kwaliteit van de locaties verbetert, mede dankzij verbouwingen en herontwikkelingen. Retailparken staan niet langer uitsluitend voor convenience. Ook beleving wordt belangrijk. Architectuur en design krijgen meer aandacht.

 

Omnichannel

Nogal wat retailers die traditioneel in de stadscentra of shoppingcenters actief waren, testen nu ook of winkelpunten in retailparken een alternatief kunnen zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor H&M, Zara, Célio of C&A. Nieuwe spelers uit de sectoren entertainment en vrijetijd trekken een breder publiek aan. Kwalitatieve foodconcepten vormen een meerwaarde. Meer retailers kiezen voor franchiseformules om mogelijke risico’s met nieuwe concepten te beperken. 


De vastgoedconsultant ziet de opkomst van kleinschalige projecten die meer lokale marktgebieden bedienen. Vaak worden ze getrokken door kleinere supermarkten of discounters als Aldi en Lidl. Ook ontwikkelen retailers hiervoor kleinere, aangepaste winkelconcepten – Maisons Du Monde doet dat bijvoorbeeld. 


Omdat retailparken mooi passen in een omnichannel benadering, met kansen voor click & collect concepten, ziet de toekomst er veelbelovend uit, denkt Cushman & Wakefield. In de meeste Europese landen zijn er weinig beperkingen op de ontwikkeling van nieuwe retailparken – maar België, Nederland en Duitsland staan wél op de rem. 

 

Retailparken: ontwikkeling in 2015 

 Land  Aantal m² ontwikkeld in 2015
 Frankrijk  393.000
 België  102.000
 Groot-Brittannië  66.000

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Strada-project in La Louvière staat op uit de doden

10/10/2017

Het Strada-project in La Louvière, dat al een tijdje dood en begraven was, lijkt er nu toch te komen. Ontwikkelaar Wilhelm & Co is zelfs al begonnen met de verkoop van de eerste negentig appartementen die deel uitmaken van het project.

Winkelcentrum Rive Gauche groot succes

25/09/2017

Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum in Charleroi, is een groot succes. In de eerste zes maanden na opening kreeg het al vier miljoen bezoekers over de vloer. Het is zo meteen het drukste winkelcentrum van Wallonië.

Back to top