Retailparken populair bij shoppers en retailers

Retailparken populair bij shoppers en retailers
La promenade de Flandres (Roncq) © Wilmotte & Associés SA

Retailparken hebben een toenemende aantrekkingskracht op zowel shoppers als retailers in heel Europa. Relatief lage kosten en een vlotte toegankelijkheid zijn belangrijke groeidrijvers. De huurdersmix evolueert. 

 

Sterke ontwikkeling

In 2015 kwam er in Europa zo’n 734.000 vierkante meter aan nieuwe winkelruimte in retailparken bij, een groei met 2%. In Frankrijk, België en Groot-Brittannië was de ontwikkelingsactiviteit het grootst. Dat berekent vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in een nieuw rapport. Op 1 januari 2016 telde Europa in totaal 33,5 miljoen vierkante meter aan winkelruimte in retailparken. Voor de komende twee jaar zitten nog eens 2,1 miljoen vierkante meter in de pijplijn. 


Eén van de grootste Europese ontwikkelingen is trouwens het project Promenade de Flandre naast de Auchan in Roncq, net over de Franse grens, een winkelpark dat voluit op Belgische shoppers mikt en begin 2017 zal openen. 

 

Meer beleving

Retailers hebben verschillende goede redenen om voor retailparken te kiezen. De relatief lage kosten, de grote flexibiliteit in winkelinrichting, de vlotte logistieke toegankelijkheid, de mogelijkheden voor click& collect diensten en de kans om nieuwe concepten uit te testen vormen de belangrijkste argumenten. Consumenten worden aangetrokken door de toegankelijkheid, de gratis parking, de ruime keuze aan retailers en de mogelijkheid tot ‘one stop shopping’. 


Cushman & Wakefield wijst op enkele interessante trends. Algemeen daalt de leegstand en stijgen de passantecijfers. De kwaliteit van de locaties verbetert, mede dankzij verbouwingen en herontwikkelingen. Retailparken staan niet langer uitsluitend voor convenience. Ook beleving wordt belangrijk. Architectuur en design krijgen meer aandacht.

 

Omnichannel

Nogal wat retailers die traditioneel in de stadscentra of shoppingcenters actief waren, testen nu ook of winkelpunten in retailparken een alternatief kunnen zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor H&M, Zara, Célio of C&A. Nieuwe spelers uit de sectoren entertainment en vrijetijd trekken een breder publiek aan. Kwalitatieve foodconcepten vormen een meerwaarde. Meer retailers kiezen voor franchiseformules om mogelijke risico’s met nieuwe concepten te beperken. 


De vastgoedconsultant ziet de opkomst van kleinschalige projecten die meer lokale marktgebieden bedienen. Vaak worden ze getrokken door kleinere supermarkten of discounters als Aldi en Lidl. Ook ontwikkelen retailers hiervoor kleinere, aangepaste winkelconcepten – Maisons Du Monde doet dat bijvoorbeeld. 


Omdat retailparken mooi passen in een omnichannel benadering, met kansen voor click & collect concepten, ziet de toekomst er veelbelovend uit, denkt Cushman & Wakefield. In de meeste Europese landen zijn er weinig beperkingen op de ontwikkeling van nieuwe retailparken – maar België, Nederland en Duitsland staan wél op de rem. 

 

Retailparken: ontwikkeling in 2015 

 Land  Aantal m² ontwikkeld in 2015
 Frankrijk  393.000
 België  102.000
 Groot-Brittannië  66.000

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Eerste European Retail Day: Maakt de eenheidsmarkt de macht?

01/12/2017

In Europa is de retail goed voor een job op zeven. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat die jobs blijven bestaan? Door internationale handel in een eengemaakte markt te stimuleren, klonk het op de European Retail Day in Brussel.

 

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Back to top