Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België | RetailDetail

Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België

Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België

Uit de nieuwe top 100 winkelformules, die wordt opgesteld door Locatus op basis van het totale aantal winkeloppervlak, blijkt dat de supermarktformules nog steeds dominant zijn in België, met zelfs zeven plaatsen in de top tien.

 

Weinig veranderingen

Op de eerste plaats vinden we Carrefour Market, dat in totaal 531.000 vierkante meter winkeloppervlakte heeft in België. Colruyt strandt op de tweede plaatst met 387.000 vierkante meter, terwijl Aldi het met de derde plaats moet stellen. Vrijwel de volledige top tien blijft gelijk ten opzichte van het vorige jaar. Enkel Gamma sluipt de top tien binnen, ten nadele van Ikea.

 

In de volledige top 100 zijn er slechts drie nieuwkomers te vinden: X20 (94), Lediscount (96) en Colora (100). De grootste stijger is Albert Heijn, dat van plek 62 naar plek 46 weet te springen, met een winkeloppervlakte van iets meer dan 52.000 vierkante meter.

 

Base Shop hoogste nieuwkomer

Locatus maakt ook een top 100 op basis van het aantal filialen in België. Daar is momenteel nog geen sprake van Albert Heijn. Op plaats 100 in die lijst staat Neckermann met 84 vestigingen, terwijl Albert Heijn er momenteel nog maar een veertigtal heeft.

 

De top 100 van het aantal filialen wordt gedomineerd door de banken, die de eerste zes plaatsen in beslag nemen. De eerste supermarktketen vinden we op plek 12 met Aldi, dat met 439 filialen net over Carrefour Market springt, dat het moet stellen met 437 filialen.

 

De hoogste nieuwkomer in deze lijst is Base Shop, dat binnenkomt op de 65e plaats. Dat heeft het te danken aan de overname van Allo Telecom, waardoor het in één klap 45 nieuwe vestigingen wist binnen te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

Albert Heijn opent supermarkt in Ternat

17/04/2018

Albert Heijn flirt opnieuw met de taalgrens: franchisenemer Peeters-Govers opent dit jaar een AH-vestiging  in Ternat. Het wordt al de derde in de rand rond Brussel voor de Nederlandse supermarktketen.