Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België

Supermarkten domineren top 100 winkelformules in België

Uit de nieuwe top 100 winkelformules, die wordt opgesteld door Locatus op basis van het totale aantal winkeloppervlak, blijkt dat de supermarktformules nog steeds dominant zijn in België, met zelfs zeven plaatsen in de top tien.

 

Weinig veranderingen

Op de eerste plaats vinden we Carrefour Market, dat in totaal 531.000 vierkante meter winkeloppervlakte heeft in België. Colruyt strandt op de tweede plaatst met 387.000 vierkante meter, terwijl Aldi het met de derde plaats moet stellen. Vrijwel de volledige top tien blijft gelijk ten opzichte van het vorige jaar. Enkel Gamma sluipt de top tien binnen, ten nadele van Ikea.

 

In de volledige top 100 zijn er slechts drie nieuwkomers te vinden: X20 (94), Lediscount (96) en Colora (100). De grootste stijger is Albert Heijn, dat van plek 62 naar plek 46 weet te springen, met een winkeloppervlakte van iets meer dan 52.000 vierkante meter.

 

Base Shop hoogste nieuwkomer

Locatus maakt ook een top 100 op basis van het aantal filialen in België. Daar is momenteel nog geen sprake van Albert Heijn. Op plaats 100 in die lijst staat Neckermann met 84 vestigingen, terwijl Albert Heijn er momenteel nog maar een veertigtal heeft.

 

De top 100 van het aantal filialen wordt gedomineerd door de banken, die de eerste zes plaatsen in beslag nemen. De eerste supermarktketen vinden we op plek 12 met Aldi, dat met 439 filialen net over Carrefour Market springt, dat het moet stellen met 437 filialen.

 

De hoogste nieuwkomer in deze lijst is Base Shop, dat binnenkomt op de 65e plaats. Dat heeft het te danken aan de overname van Allo Telecom, waardoor het in één klap 45 nieuwe vestigingen wist binnen te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Uplace nog steeds niet opgegeven

19/01/2018

Uplace is nog niet van plan om de handdoek in de ring te werpen en is in samenspraak met de gemeente Machelen op zoek naar oplossingen om het winkelcentrum toch nog een plaats te geven.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Winkelcentra AG Real Estate sluiten jaar positief af

17/01/2018

De zeven winkelcentra van vastgoedgroep AG Real Estate hebben het voorbije jaar iets meer bezoekers over de vloer gehad dan in 2016. Dat was met name te danken aan een sterke prestatie van het Brusselse City2.

Vijf procent meer bezoekers voor Waasland Shopping Center

15/01/2018

Waasland Shopping Center mocht in 2017 5% meer bezoekers verwelkomen, goed voor 6,34 miljoen bezoekers in totaal. Die klanten kwamen ook steeds vaker van ver.

Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Back to top