Transitie Nederlandse winkelstructuur is ingrijpend en overal zichtbaar | RetailDetail

Transitie Nederlandse winkelstructuur is ingrijpend en overal zichtbaar

Transitie Nederlandse winkelstructuur is ingrijpend en overal zichtbaar

De gevolgen van de transitie van de Nederlandse winkelstructuur zijn ingrijpend, overal zichtbaar en kunnen niet worden genegeerd. Het vraagt om een nieuwe benadering van vastgoedprofessionals en beleidsmakers.

 

Markt veranderde drastisch in korte tijd

De afgelopen decennia stuwden bevolkingsgroei, toenemende welvaart en uitbreiding van het stedelijk gebied de winkelmarkt. De markt is echter in korte tijd drastisch veranderd en onderdeel geworden van het maatschappelijk debat. Dit staat in de uitgave "Transitie van de Nederlandse winkelstructuur: van waarde naar vitaliteit". Hierin belicht Colliers Research & Consultancy de recente marktontwikkelingen en de betekenis hiervan voor de toekomst van winkelgebieden.

 

“Leegstand wordt als een maatschappelijk probleem ervaren dat vanuit de leefbaarheid van dorpen en steden bestreden moet worden”, klinkt het in het rapport. De transitie van de winkelmarkt is immers veelomvattend en nog lang niet ten einde. Ondanks dat de transitie veel besproken is – doemdenkers roepen dat het einde van de fysieke winkels nabij is en opportunisten claimen dat de oude tijd terugkeert – is er nog weinig bekend over de feitelijke betekenis ervan voor de toekomst van onze winkelgebieden.

 

“Het echte probleem schuilt niet zozeer in de transitie en de gevolgen daarvan, maar des te meer in hoe de winkelstructuur en de winkelgebieden zich moeten aanpassen aan de wensen van de nieuwe tijd”, menen ze bij Colliers Research & Consultancy.

 

Winkelgebieden krijgen andere betekenis

Wnkelgebieden hebben ook in de toekomst betekenis, maar anders dan voorheen. De toegevoegde waarde van het fysieke winkelen zit steeds minder in het aanbod (ergens iets moeten kopen), maar meer in de interactie en beleving: het leuk vinden om ergens, met en tussen andere mensen, te zijn.

 

Vitale winkelgebieden zijn plekken waar de gebruikers, consumenten en ondernemers, centraal staan, waar ruimte is voor vernieuwing, gedreven door lokaal ondernemerschap en creativiteit van mensen, en met een eigen identiteit, een onderscheidend vermogen. Deze vitale gebieden zijn het best in staat om mee te veranderen met de tijd en hebben daarom de toekomst.

 

Vastgoed wordt flexibel en proactief

In een veranderende markt krijgt ook de vastgoedprofessie een andere betekenis. Waar vastgoed voorheen vooral cijfermatig, reactief en conservatief was, is steeds vaker een flexibele en proactieve aanpak nodig, gericht op het genereren van de vitaliteit.

 

Waar in het verleden een winkelproject werd benaderd vanuit verschillende vakdisciplines, zijn de grenzen hiertussen grotendeels vervaagd. Vakinhoudelijke kennis wordt bovendien interactief met elkaar gedeeld en getoetst. Snelheid van handelen is essentieel, het gebruik van data en informatie een voorwaarde en kennis van gebruikersgroepen neemt structureel toe.

 

"De paradox van het winkelvastgoed wordt zichtbaar: vastgoedpartijen streven vanaf macro-niveau naar zekerheid, maar van onderuit vraagt de markt juist aandacht voor de gebruiker en flexibiliteit", klinkt het in het rapport.

 

Vanuit de vastgoedsector is een trend zichtbaar waarbij er steeds meer behoefte is aan kennis en middelen op macroniveau zoals informatiesystemen, terwijl men voor de uitvoering steeds meer vraagt om oplossingen op microniveau, zoals kennis van de lokale markt. Deze verschuiving tekent zich af bij alle betrokken partijen in het vastgoed: retailer, eigenaar, beheerder, makelaar, marketeer en overheidsinstanties.

 

De volledige uitgave over de transitie van de Nederlandse winkelmarkt is hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Back to top