Uitstraling winkelpand wint aan belang | RetailDetail

Uitstraling winkelpand wint aan belang

Uitstraling winkelpand wint aan belang
Shutterstock

Ondanks de druk van e-commerce blijven retailers investeren in fysieke expansie. De rol van de winkel wijzigt en de huurprijzen stabiliseren zich, zegt vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle, die een stand van zaken opmaakt.

Nieuw evenwicht

Ook jonge consumenten blijven in fysieke winkels shoppen, dus de winkel overleeft de e-commercedruk wel, stelt Evelien Van Hoecke, national director retail bij JLL. “Maar retailers passen hun beleid aan. Een aanwezigheidspolitiek in elke stad is niet langer de norm. Niet het aantal winkels is van belang, wel de kwaliteit van de ruimte die als uithangbord fungeert voor je merk. Retailers hechten daarom meer waarde aan de identiteit en de uitstraling van een pand en verwachten dat eigenaars op dit vlak meedenken en investeren. Dat kan leiden tot vruchtbare partnerships tussen eigenaars en kandidaat-huurders.” 

 

De huurprijzen blijven nu stabiel in de topwinkelstraten. Dat is logisch, aangezien de omzet steeds meer versnipperd wordt over verschillende kanalen. In de secundaire steden is er een neerwaartse correctie van de huurprijzen aan de gang. “Een nieuw evenwicht is op komst. Retailers maken van deze evolutie gebruik om naar betere panden te verhuizen tegen gunstige voorwaarden.”

 

Hoe schat de vastgoedspecialist de gevolgen in van de vele werken en circulatieplannen in steden als Antwerpen, Gent en Leuven? “We bekijken het zeker niet negatief. Gent ligt al twee jaar open. Mensen gebruiken er nu al in grote mate de fiets of de tram. We verwachten daarom niet zo’n grote impact van het circulatieplan. In Antwerpen zal de hinder enige tijd duren, maar mensen kijken toch positief naar de werken. De zaterdagen zullen inderdaad moeilijker worden, maar op lange termijn wordt het zeker beter. Voor retailers komt het erop aan deze moeilijke periode te overbruggen. Huurders zullen wel korting vragen…” Consumenten zullen hun gedrag moeten aanpassen. Technologie kan helpen: waarom zouden ‘smart cities’ geen digitale begeleiding voorzien met een app?

 

Vernieuwende concepten

Modegroepen Inditex en H&M blijven de actiefste retailers qua expansie. “Ook in de cosmeticabranche is er veel dynamiek, met spelers als Rituals, MAC, NYX, Atelier Rebul en Bobbi Brown. Distriplus (Di, Planet Parfum) test met Lookiss een kleiner binnenstedelijk concept. Er duiken meer nichespelers op in de sportbranche. Sneakers zijn hot: Skechers, JD Sports, Asics…”

 

Opmerkelijk is de opkomst van nieuwe foodconcepten, die beleving brengen en vormen zo een verrijking voor winkelstraten en winkelcentra. Zo zijn er burgerconcepten als Ellis Gourmet Burger, Be Burger of Manhattns. Sterke groei zien we uiteraard ook bij de verkopers van e-sigaretten. Lifestyleconcepten als Sissy Boy, Juttu en Yaya doen het goed, bij nieuwe interieur- en huishoudformules overheerst de Scandinavische toets: Jysk, Hay, Bolia…

 

Er duiken ook innoverende concepten op, zoals Undiz Machine, de gerobotiseerde boetiek die de groep Etam in Parijs lanceerde: in deze kleine winkel kiezen jonge klanten hun lingerie op een tablet, het product komt dan per buizenpost uit de voorraad in de kelder. De retailer is nu op zoek naar een locatie in België. Wordt vervolgd!

 

Evolutie huurprijzen in Vlaanderen

 Prime rents (€/m²/jaar)  2015  2016  Q1 2017
 Antwerpen Meir/Schuttershofstraat   2.000  2.000  2.000
 Gent Veldstraat  1.550  1.450  1.300
 Brugge Steenstraat  1.200  1.200  1.200
 Hasselt Hoogstraat  1.100  1.100  1.100
 Leuven Diestsestraat  1.100  1.000  900

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retail Estates vult Limburgs portfolio aan

08/08/2018

Retail Estates koopt zeven winkelpanden in Belgisch Limburg: voor 9,75 miljoen euro neemt de vastgoedinvesteerder vijf extra locaties in Genk over en twee panden naast het M2Shopping Center in Maasmechelen.

Minder bezoekers voor Belgische winkelcentra

01/08/2018

In het tweede kwartaal van 2018 kenden de Belgische winkelcentra die aangesloten zijn bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) een lichte terugval van het aantal bezoekers.

Vastned: "Geen mooie vooruitzichten voor winkelvastgoed"

01/08/2018

Omdat retailers hun marges zien krimpen, trachten ze hun huurcontracten te heronderhandelen. Het expansieritme daalt en de leegstand stijgt, zelfs in topwinkelstraten. Dat is geen goed nieuws voor eigenaars van winkelvastgoed.

Aveve koopt tuincentra Eurotuin van Rudi De Kerpel

25/06/2018

Ondernemer Rudi De Kerpel heeft zijn tuinketen Eurotuin verkocht aan concurrent Aveve (de tuinketen van de boerenbond). Bij gebrek aan opvolging zag De Kerpel zich verplicht te kiezen voor een overname om jobzekerheid te bieden aan het personeel.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.