Uitstraling winkelpand wint aan belang

Uitstraling winkelpand wint aan belang
Shutterstock

Ondanks de druk van e-commerce blijven retailers investeren in fysieke expansie. De rol van de winkel wijzigt en de huurprijzen stabiliseren zich, zegt vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle, die een stand van zaken opmaakt.

Nieuw evenwicht

Ook jonge consumenten blijven in fysieke winkels shoppen, dus de winkel overleeft de e-commercedruk wel, stelt Evelien Van Hoecke, national director retail bij JLL. “Maar retailers passen hun beleid aan. Een aanwezigheidspolitiek in elke stad is niet langer de norm. Niet het aantal winkels is van belang, wel de kwaliteit van de ruimte die als uithangbord fungeert voor je merk. Retailers hechten daarom meer waarde aan de identiteit en de uitstraling van een pand en verwachten dat eigenaars op dit vlak meedenken en investeren. Dat kan leiden tot vruchtbare partnerships tussen eigenaars en kandidaat-huurders.” 

 

De huurprijzen blijven nu stabiel in de topwinkelstraten. Dat is logisch, aangezien de omzet steeds meer versnipperd wordt over verschillende kanalen. In de secundaire steden is er een neerwaartse correctie van de huurprijzen aan de gang. “Een nieuw evenwicht is op komst. Retailers maken van deze evolutie gebruik om naar betere panden te verhuizen tegen gunstige voorwaarden.”

 

Hoe schat de vastgoedspecialist de gevolgen in van de vele werken en circulatieplannen in steden als Antwerpen, Gent en Leuven? “We bekijken het zeker niet negatief. Gent ligt al twee jaar open. Mensen gebruiken er nu al in grote mate de fiets of de tram. We verwachten daarom niet zo’n grote impact van het circulatieplan. In Antwerpen zal de hinder enige tijd duren, maar mensen kijken toch positief naar de werken. De zaterdagen zullen inderdaad moeilijker worden, maar op lange termijn wordt het zeker beter. Voor retailers komt het erop aan deze moeilijke periode te overbruggen. Huurders zullen wel korting vragen…” Consumenten zullen hun gedrag moeten aanpassen. Technologie kan helpen: waarom zouden ‘smart cities’ geen digitale begeleiding voorzien met een app?

 

Vernieuwende concepten

Modegroepen Inditex en H&M blijven de actiefste retailers qua expansie. “Ook in de cosmeticabranche is er veel dynamiek, met spelers als Rituals, MAC, NYX, Atelier Rebul en Bobbi Brown. Distriplus (Di, Planet Parfum) test met Lookiss een kleiner binnenstedelijk concept. Er duiken meer nichespelers op in de sportbranche. Sneakers zijn hot: Skechers, JD Sports, Asics…”

 

Opmerkelijk is de opkomst van nieuwe foodconcepten, die beleving brengen en vormen zo een verrijking voor winkelstraten en winkelcentra. Zo zijn er burgerconcepten als Ellis Gourmet Burger, Be Burger of Manhattns. Sterke groei zien we uiteraard ook bij de verkopers van e-sigaretten. Lifestyleconcepten als Sissy Boy, Juttu en Yaya doen het goed, bij nieuwe interieur- en huishoudformules overheerst de Scandinavische toets: Jysk, Hay, Bolia…

 

Er duiken ook innoverende concepten op, zoals Undiz Machine, de gerobotiseerde boetiek die de groep Etam in Parijs lanceerde: in deze kleine winkel kiezen jonge klanten hun lingerie op een tablet, het product komt dan per buizenpost uit de voorraad in de kelder. De retailer is nu op zoek naar een locatie in België. Wordt vervolgd!

 

Evolutie huurprijzen in Vlaanderen

 Prime rents (€/m²/jaar)  2015  2016  Q1 2017
 Antwerpen Meir/Schuttershofstraat   2.000  2.000  2.000
 Gent Veldstraat  1.550  1.450  1.300
 Brugge Steenstraat  1.200  1.200  1.200
 Hasselt Hoogstraat  1.100  1.100  1.100
 Leuven Diestsestraat  1.100  1.000  900

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Verkoop Woluwe Shopping moet dit jaar afgerond zijn

13/09/2017

Nog dit jaar moet de verkoop van het Woluwe Shopping Center volledig afgerond zijn. Daarbij zoekt AG Real Estate zowat 400 miljoen euro voor zijn 60% van de aandelen, maar dat belooft een moeilijke klus te worden.

Minister van Financiën wil wonen boven winkel stimuleren

11/09/2017

Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein wil het eenvoudiger maken om een winkel om te vormen tot een woning, om zo de leegstand tegen te gaan. Ook wonen boven een winkel moet zo aantrekkelijker worden.

H&M Group opent nog twee winkels op Antwerpse Meir

11/09/2017

De Zweedse H&M Group blijft zijn aanwezigheid op de Antwerpse Meir verder uitbreiden. Momenteel heeft het modebedrijf er al drie vestigingen, en met Monki en Weekday komen er nog twee winkels bij.

Renovatiewerken Woluwe Shopping vorderen goed

08/09/2017

De renovatiewerken in Woluwe Shopping, die vorige maand door AG Real Estate zijn gestart, vorderen snel. Ook de filialen van modewinkels Esprit, H&M en WE zijn volledig vernieuwd.

Back to top