Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen” | RetailDetail

Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen”

Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen”

Vrijdag is een belangrijke dag voor Uplace: dan buigt de Vlaamse regering zich over het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan van de Kanaalzone Vilvoorde-Machelen, waar Uplace deel van is. In afwachting voerde InSites Consulting een bevraging uit bij 913 Belgen.

Belg gaat liefst op restaurant of naar zee

De enquête van InSites Consulting in opdracht van Uplace polste naar de favoriete vrijetijdsbestedingen van de Belgen, meer bepaald op het gebied van daguitstappen. “Uplace positioneert zich als een beleveniscentrum: het is een ‘leisure destination’. We benchmarken Uplace daarom echt met daguitstappen, niet zozeer met punctueel shoppen of een spontaan bezoekje aan de cinema”, legt Bram Thomas, COO van Uplace, uit.


Uplace blijft naar eigen zeggen herhaaldelijk marktonderzoeken uitvoeren, om de vinger aan de pols te houden bij de consument en indien nodig het concept verder te optimaliseren. Dit onderzoek van InSites werd gevoerd in de zomer van 2015 en de resultaten lijken te bevestigen wat Uplace al jaren plant in Machelen.


Zo is de lievelingsuitstap van de bevraagde Belgen naar een restaurant gaan (74%), op de voet gevolgd door een dagje naar zee gaan (73%) en wandelen in het groen (72%). Shoppen kan slechts iets meer dan de helft van de respondenten bekoren als daguitstap (52%).


Consument wil meer dan alleen winkelen

Maar dat is net goed, menen ze bij Uplace, want het zou betekenen dat de consument meer wil dan alleen winkelen en dus openstaat voor het veelbesproken project in Machelen. “Vergeet niet dat we behalve het shoppingcenter ook een ‘experience cinema’ met 10 zalen, een theater met 3.000 zitjes, kantoren, een kinderanimatiezone, wellness en hotel hebben”, aldus Bram Thomas.


“Een studie van CBRE wees het eerder al uit: ‘food & beverage’ zijn eveneens belangrijke triggers om te kiezen voor een shoplocatie. Ook uit deze enquête blijkt 45% de aanwezigheid van culinaire activiteiten een belangrijk criterium te vinden. Met meer dan 10% ruimte voor innovatieve concepten binnen het horecasegment komen we hier aan tegemoet.”


“Wat misschien minder geweten is”, pikt woordvoerder Laura Van Waeyenberge in, “is dat ook met de behoefte om in het groen te zijn, is rekening gehouden. Open ruimtes en daktuinen worden heel belangrijk gevonden door de consumenten, en veel mensen beseffen nog niet dat dat bij ons al zo voorzien is. In de architectuur van Uplace staat natuurlijk licht en natuurlijke lucht centraal. Tussen de winkels, restaurants en café's liggen als het ware overdekte, maar open straten. Daardoor heeft de bezoeker, anders dan in een traditioneel shoppingcenter, steeds het buitengevoel.”


“Bevestiging van wat we al lang zeggen”

“Men was vroeger nogal sceptisch tegenover ons project, maar nu zien we steeds meer de bevestiging van wat we al lang zeggen: de moderne consument evolueert richting het concept dat wij hebben ontwikkeld. Alles onder één dak bestaat nog niet in België, en toch is het waar de consument naar op zoek is”, besluit Bram Thomas.


“Het klopt ook met het idee van de ‘bedrijvige kern’ dat Unizo naar voren brengt: Uplace is ook zo’n bedrijvige kern met een veelheid aan functies.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aveve koopt tuincentra Eurotuin van Rudi De Kerpel

25/06/2018

Ondernemer Rudi De Kerpel heeft zijn tuinketen Eurotuin verkocht aan concurrent Aveve (de tuinketen van de boerenbond). Bij gebrek aan opvolging zag De Kerpel zich verplicht te kiezen voor een overname om jobzekerheid te bieden aan het personeel.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Driespoort Deinze voor correctionele rechtbank

07/06/2018

In de correctionele rechtbank van Gent is dinsdag gepleit in de zaak rond winkelcentrum Driespoort in Deinze. De hamvraag: staat dat er illegaal en, zo ja, moet het dan worden afgebroken? Uitspraak begin september.

Mitiska bouwt retailpark in Mechelen

30/05/2018

In Mechelen gaat Mitiska een retailpark ontwikkelen dat plaats biedt aan 24 grote winkels op 27.500 m². Een convenant garandeert dat het winkelcentrum geen concurrentie vormt voor de binnenstad.