Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen”

Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen”

Vrijdag is een belangrijke dag voor Uplace: dan buigt de Vlaamse regering zich over het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan van de Kanaalzone Vilvoorde-Machelen, waar Uplace deel van is. In afwachting voerde InSites Consulting een bevraging uit bij 913 Belgen.

Belg gaat liefst op restaurant of naar zee

De enquête van InSites Consulting in opdracht van Uplace polste naar de favoriete vrijetijdsbestedingen van de Belgen, meer bepaald op het gebied van daguitstappen. “Uplace positioneert zich als een beleveniscentrum: het is een ‘leisure destination’. We benchmarken Uplace daarom echt met daguitstappen, niet zozeer met punctueel shoppen of een spontaan bezoekje aan de cinema”, legt Bram Thomas, COO van Uplace, uit.


Uplace blijft naar eigen zeggen herhaaldelijk marktonderzoeken uitvoeren, om de vinger aan de pols te houden bij de consument en indien nodig het concept verder te optimaliseren. Dit onderzoek van InSites werd gevoerd in de zomer van 2015 en de resultaten lijken te bevestigen wat Uplace al jaren plant in Machelen.


Zo is de lievelingsuitstap van de bevraagde Belgen naar een restaurant gaan (74%), op de voet gevolgd door een dagje naar zee gaan (73%) en wandelen in het groen (72%). Shoppen kan slechts iets meer dan de helft van de respondenten bekoren als daguitstap (52%).


Consument wil meer dan alleen winkelen

Maar dat is net goed, menen ze bij Uplace, want het zou betekenen dat de consument meer wil dan alleen winkelen en dus openstaat voor het veelbesproken project in Machelen. “Vergeet niet dat we behalve het shoppingcenter ook een ‘experience cinema’ met 10 zalen, een theater met 3.000 zitjes, kantoren, een kinderanimatiezone, wellness en hotel hebben”, aldus Bram Thomas.


“Een studie van CBRE wees het eerder al uit: ‘food & beverage’ zijn eveneens belangrijke triggers om te kiezen voor een shoplocatie. Ook uit deze enquête blijkt 45% de aanwezigheid van culinaire activiteiten een belangrijk criterium te vinden. Met meer dan 10% ruimte voor innovatieve concepten binnen het horecasegment komen we hier aan tegemoet.”


“Wat misschien minder geweten is”, pikt woordvoerder Laura Van Waeyenberge in, “is dat ook met de behoefte om in het groen te zijn, is rekening gehouden. Open ruimtes en daktuinen worden heel belangrijk gevonden door de consumenten, en veel mensen beseffen nog niet dat dat bij ons al zo voorzien is. In de architectuur van Uplace staat natuurlijk licht en natuurlijke lucht centraal. Tussen de winkels, restaurants en café's liggen als het ware overdekte, maar open straten. Daardoor heeft de bezoeker, anders dan in een traditioneel shoppingcenter, steeds het buitengevoel.”


“Bevestiging van wat we al lang zeggen”

“Men was vroeger nogal sceptisch tegenover ons project, maar nu zien we steeds meer de bevestiging van wat we al lang zeggen: de moderne consument evolueert richting het concept dat wij hebben ontwikkeld. Alles onder één dak bestaat nog niet in België, en toch is het waar de consument naar op zoek is”, besluit Bram Thomas.


“Het klopt ook met het idee van de ‘bedrijvige kern’ dat Unizo naar voren brengt: Uplace is ook zo’n bedrijvige kern met een veelheid aan functies.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 21 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top