Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen”

Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen”

Vrijdag is een belangrijke dag voor Uplace: dan buigt de Vlaamse regering zich over het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan van de Kanaalzone Vilvoorde-Machelen, waar Uplace deel van is. In afwachting voerde InSites Consulting een bevraging uit bij 913 Belgen.

Belg gaat liefst op restaurant of naar zee

De enquête van InSites Consulting in opdracht van Uplace polste naar de favoriete vrijetijdsbestedingen van de Belgen, meer bepaald op het gebied van daguitstappen. “Uplace positioneert zich als een beleveniscentrum: het is een ‘leisure destination’. We benchmarken Uplace daarom echt met daguitstappen, niet zozeer met punctueel shoppen of een spontaan bezoekje aan de cinema”, legt Bram Thomas, COO van Uplace, uit.


Uplace blijft naar eigen zeggen herhaaldelijk marktonderzoeken uitvoeren, om de vinger aan de pols te houden bij de consument en indien nodig het concept verder te optimaliseren. Dit onderzoek van InSites werd gevoerd in de zomer van 2015 en de resultaten lijken te bevestigen wat Uplace al jaren plant in Machelen.


Zo is de lievelingsuitstap van de bevraagde Belgen naar een restaurant gaan (74%), op de voet gevolgd door een dagje naar zee gaan (73%) en wandelen in het groen (72%). Shoppen kan slechts iets meer dan de helft van de respondenten bekoren als daguitstap (52%).


Consument wil meer dan alleen winkelen

Maar dat is net goed, menen ze bij Uplace, want het zou betekenen dat de consument meer wil dan alleen winkelen en dus openstaat voor het veelbesproken project in Machelen. “Vergeet niet dat we behalve het shoppingcenter ook een ‘experience cinema’ met 10 zalen, een theater met 3.000 zitjes, kantoren, een kinderanimatiezone, wellness en hotel hebben”, aldus Bram Thomas.


“Een studie van CBRE wees het eerder al uit: ‘food & beverage’ zijn eveneens belangrijke triggers om te kiezen voor een shoplocatie. Ook uit deze enquête blijkt 45% de aanwezigheid van culinaire activiteiten een belangrijk criterium te vinden. Met meer dan 10% ruimte voor innovatieve concepten binnen het horecasegment komen we hier aan tegemoet.”


“Wat misschien minder geweten is”, pikt woordvoerder Laura Van Waeyenberge in, “is dat ook met de behoefte om in het groen te zijn, is rekening gehouden. Open ruimtes en daktuinen worden heel belangrijk gevonden door de consumenten, en veel mensen beseffen nog niet dat dat bij ons al zo voorzien is. In de architectuur van Uplace staat natuurlijk licht en natuurlijke lucht centraal. Tussen de winkels, restaurants en café's liggen als het ware overdekte, maar open straten. Daardoor heeft de bezoeker, anders dan in een traditioneel shoppingcenter, steeds het buitengevoel.”


“Bevestiging van wat we al lang zeggen”

“Men was vroeger nogal sceptisch tegenover ons project, maar nu zien we steeds meer de bevestiging van wat we al lang zeggen: de moderne consument evolueert richting het concept dat wij hebben ontwikkeld. Alles onder één dak bestaat nog niet in België, en toch is het waar de consument naar op zoek is”, besluit Bram Thomas.


“Het klopt ook met het idee van de ‘bedrijvige kern’ dat Unizo naar voren brengt: Uplace is ook zo’n bedrijvige kern met een veelheid aan functies.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Strada-project in La Louvière staat op uit de doden

10/10/2017

Het Strada-project in La Louvière, dat al een tijdje dood en begraven was, lijkt er nu toch te komen. Ontwikkelaar Wilhelm & Co is zelfs al begonnen met de verkoop van de eerste negentig appartementen die deel uitmaken van het project.

Winkelcentrum Rive Gauche groot succes

25/09/2017

Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum in Charleroi, is een groot succes. In de eerste zes maanden na opening kreeg het al vier miljoen bezoekers over de vloer. Het is zo meteen het drukste winkelcentrum van Wallonië.

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Back to top