Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen” | RetailDetail

Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen”

Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen”

Vrijdag is een belangrijke dag voor Uplace: dan buigt de Vlaamse regering zich over het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan van de Kanaalzone Vilvoorde-Machelen, waar Uplace deel van is. In afwachting voerde InSites Consulting een bevraging uit bij 913 Belgen.

Belg gaat liefst op restaurant of naar zee

De enquête van InSites Consulting in opdracht van Uplace polste naar de favoriete vrijetijdsbestedingen van de Belgen, meer bepaald op het gebied van daguitstappen. “Uplace positioneert zich als een beleveniscentrum: het is een ‘leisure destination’. We benchmarken Uplace daarom echt met daguitstappen, niet zozeer met punctueel shoppen of een spontaan bezoekje aan de cinema”, legt Bram Thomas, COO van Uplace, uit.


Uplace blijft naar eigen zeggen herhaaldelijk marktonderzoeken uitvoeren, om de vinger aan de pols te houden bij de consument en indien nodig het concept verder te optimaliseren. Dit onderzoek van InSites werd gevoerd in de zomer van 2015 en de resultaten lijken te bevestigen wat Uplace al jaren plant in Machelen.


Zo is de lievelingsuitstap van de bevraagde Belgen naar een restaurant gaan (74%), op de voet gevolgd door een dagje naar zee gaan (73%) en wandelen in het groen (72%). Shoppen kan slechts iets meer dan de helft van de respondenten bekoren als daguitstap (52%).


Consument wil meer dan alleen winkelen

Maar dat is net goed, menen ze bij Uplace, want het zou betekenen dat de consument meer wil dan alleen winkelen en dus openstaat voor het veelbesproken project in Machelen. “Vergeet niet dat we behalve het shoppingcenter ook een ‘experience cinema’ met 10 zalen, een theater met 3.000 zitjes, kantoren, een kinderanimatiezone, wellness en hotel hebben”, aldus Bram Thomas.


“Een studie van CBRE wees het eerder al uit: ‘food & beverage’ zijn eveneens belangrijke triggers om te kiezen voor een shoplocatie. Ook uit deze enquête blijkt 45% de aanwezigheid van culinaire activiteiten een belangrijk criterium te vinden. Met meer dan 10% ruimte voor innovatieve concepten binnen het horecasegment komen we hier aan tegemoet.”


“Wat misschien minder geweten is”, pikt woordvoerder Laura Van Waeyenberge in, “is dat ook met de behoefte om in het groen te zijn, is rekening gehouden. Open ruimtes en daktuinen worden heel belangrijk gevonden door de consumenten, en veel mensen beseffen nog niet dat dat bij ons al zo voorzien is. In de architectuur van Uplace staat natuurlijk licht en natuurlijke lucht centraal. Tussen de winkels, restaurants en café's liggen als het ware overdekte, maar open straten. Daardoor heeft de bezoeker, anders dan in een traditioneel shoppingcenter, steeds het buitengevoel.”


“Bevestiging van wat we al lang zeggen”

“Men was vroeger nogal sceptisch tegenover ons project, maar nu zien we steeds meer de bevestiging van wat we al lang zeggen: de moderne consument evolueert richting het concept dat wij hebben ontwikkeld. Alles onder één dak bestaat nog niet in België, en toch is het waar de consument naar op zoek is”, besluit Bram Thomas.


“Het klopt ook met het idee van de ‘bedrijvige kern’ dat Unizo naar voren brengt: Uplace is ook zo’n bedrijvige kern met een veelheid aan functies.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.