Vastned legt focus op enkele Europese steden | RetailDetail

Vastned legt focus op enkele Europese steden

Vastned legt focus op enkele Europese steden

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned heeft een strategie-update naar buiten gebracht, waarin het aanduidt te zullen focussen op groei in vijf Europese steden: Amsterdam, Antwerpen, Madrid, Parijs en Barcelona.

 

Stapsgewijze uitbreiding

“Sinds het begin van de high street strategie in september 2011 heeft Vastned haar strategie op een proactieve en gedisciplineerde wijze voortgezet. Wij hebben aanzienlijke verbeteringen in de kwaliteit van de portefeuille tot stand gebracht en clusters opgebouwd. Dit is een van onze sterke kanten geweest in de afgelopen jaren”, aldus CEO Taco de Groot.

 

“Wij zullen ons blijven richten op de beste winkelstraten in de beste winkelsteden in grote Europese steden, in het bijzonder op groei in vijf geselecteerde steden: Amsterdam, Antwerpen, Madrid, Parijs en Barcelona. Wij zullen ons pragmatisch en gedisciplineerd concentreren op stapsgewijze uitbreiding van de clusters in deze steden.”

 

Vastned zal daarom zijn acquisitiestrategie specifiek richten op het uitbreiden in die steden. Het wil ook een nieuwe cluster retailvastgoed creëren in Barcelona.

 

“Barcelona zou perfect in onze portefeuille passen. Het heeft een prachtige binnenstad, het is een populaire toeristenbestemming, kent positieve demografische ontwikkeling en groeiende koopkracht, en herbergt verschillende internationale en nationale instellingen en universiteiten.”

 

Terugtrekking uit Turkije

Daarnaast gaat Vastned zich volledig terug trekken uit Turkije. Dat moet een nettobedrag van 5,9 miljoen euro opleveren. 50 miljoen euro van de opbrengst zal gebruik worden om eigen aandelen terug te kopen.

 

“De desinvestering van de Turkse portefeuille draagt duidelijk bij aan de verhoogde stabiliteit van de portefeuille. De huidige geopolitieke, politieke en economische situatie in Turkije en de verwachting dat deze op de korte tot middellange termijn niet zal verbeteren maakt het minder aantrekkelijk voor retailers om in Istanbul aanwezig te zijn. Dit zal in de komende jaren de huren onder druk zetten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Aveve koopt tuincentra Eurotuin van Rudi De Kerpel

25/06/2018

Ondernemer Rudi De Kerpel heeft zijn tuinketen Eurotuin verkocht aan concurrent Aveve (de tuinketen van de boerenbond). Bij gebrek aan opvolging zag De Kerpel zich verplicht te kiezen voor een overname om jobzekerheid te bieden aan het personeel.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Driespoort Deinze voor correctionele rechtbank

07/06/2018

In de correctionele rechtbank van Gent is dinsdag gepleit in de zaak rond winkelcentrum Driespoort in Deinze. De hamvraag: staat dat er illegaal en, zo ja, moet het dan worden afgebroken? Uitspraak begin september.