Vastned Retail Belgium ziet bezettingsgraad dalen | RetailDetail

Vastned Retail Belgium ziet bezettingsgraad dalen

Vastned Retail Belgium ziet bezettingsgraad dalen

2013 was geen eenvoudig jaar voor winkelvastgoed. Hoewel Vastned Retail Belgium zich goed staande wist te houden, voelt de groep ook de gevolgen van de toenemende leegstand: "Enkel op toplocaties, zowel in de binnensteden als voor de baanwinkels, loopt het nog goed."

Kleinere steden verliezen glans

"Het afgelopen jaar is een bijzonder jaar geweest voor het winkelvastgoed. Het retaillandschap ondergaat structurele wijzingen, onder meer door de toename van internetverkopen en de aanhoudende economische crisis. De omzetten van sommige retailers staan dan ook onder druk", zo begint Vastned Retail Belgium zijn jaaroverzicht.

 

In de topsteden is daar nochtans niet zoveel van te merken: "De prime rents van de binnenstadswinkels in de topsteden Antwerpen en Brussel zijn stabiel gebleven op een hoog niveau en Vastned Retail Belgium heeft mooie verhuurtransacties kunnen afsluiten, onder meer met ICI Paris XL op de Louizalaan in Brussel en met Pearl Opticiens in de Leysstraat in Antwerpen."

 

Minder kwalitatieve locaties daarentegen, hoofdzakelijk in en rond kleinere steden, kampen intussen wel met flink wat leegstand. Vastned Retail Belgium verwijst daarbij expliciet naar Julianus Shopping in Tongeren: "Zowel in Julianus Shopping als in de (nabijgelegen) Maastrichterstraat doet zich een aanzienlijke leegstand voor."

 

Laagste bezettingsgraad in vijf jaar

Een en ander heeft zo zijn gevolgen voor de bezettingsgraad. Hoewel die "met 95,4% op een hoog niveau is gebleven", kan de groep niet verhullen dat dit toch het laagste percentage is in vijf jaar tijd: in 2009 was nog 99,1% van alle ruimte bezet. Door een reeks strategische desinvesteringen klokten de totale huurinkomsten bovendien circa 2% lager af, op 21,7 miljoen euro.

 

Om de dalende trend te stoppen, paste de vastgoedbevak al in 2012 zijn strategie aan, met een focus op "het allerbeste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden ('high streets'). De aankoop van Steenstraat 38 in Brugge en de verkoop van het retailpark in Schelle en vier kleinere winkelpanden (in Scherpenheuvel, Sint-Job-in-'t-Goor, Merksem en Diest, nvdr.) liggen in lijn met de strategische doelstelling om het aandeel binnenstadswinkels op toplocaties te brengen op 65% van de totale portefeuille. Na deze transacties is 58% van de portefeuille samengesteld uit stadswinkels."

 

De totale vastgoedportefeuille was eind 2013 zo'n 362 miljoen euro waard, hetzij 3 miljoen meer dan een jaar geleden. Zo'n 70% van het patrimonium ligt in Vlaanderen.

 

Verder op de ingeslagen weg

Dit jaar gaat Vastned Retail Belgium verder op de ingeslagen weg: "De focus voor nieuwe acquisities zal liggen op de topwinkelstraten in de grootste steden zoals Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge."

 

"Desinvesteringen zullen vooral plaats vinden op een opportunistische manier", meldt de groep, en "worden enkel overwogen voor minder strategische binnenstadswinkels in kleinere steden en minder strategische baanwinkels of retailparken."

 

De bevak is naar eigen zeggen "matig optimistisch" over de toekomstige huurgroei: "Een aantal toplocaties zal zeker voor behoorlijke huurgroei kunnen zorgen, maar in sommige gevallen zal men zich wellicht tevreden moeten stellen met de huurprijsniveaus die van toepassing zijn", klinkt het nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.

“Alle retailers moeten zichzelf heruitvinden”

10/04/2018

Meer dan ooit is het de consument die beslist welke richting de retailmarkt uitgaat. Winkelketens moeten zichzelf heruitvinden, hun concepten in vraag stellen. Dat zeggen Jean Baheux en Jonathan Delguste van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.

Gunstig (tussen)advies voor Brussels Neo-project

29/03/2018

De Overlegcommissie van het Brussels Gewest heeft een gunstig advies uitgebracht voor de aanvraag van het stedenbouwkundig attest van Neo, het grote herbestemmingsproject op de Heizelvlakte waar ook een groot shoppingcenter moet verrijzen.

Rive Gauche verkocht aan CBRE Global Investors na sterk jaar

27/03/2018

Winkelcentrum Rive Gauche in Charleroi krijgt een nieuwe eigenaar, na een jaar waarin het sterke cijfers kon voorleggen. Met gemiddeld 650.000 bezoekers per maand is dit het op een na drukstbezochte winkelcentrum van België.