Verhoogde premies moeten meer handelaars naar Mechelen lokken | RetailDetail

Verhoogde premies moeten meer handelaars naar Mechelen lokken

Verhoogde premies moeten meer handelaars naar Mechelen lokken

Mechelen wil meer nieuwe handelszaken in de stadskern en meer buurtwinkels (bakkers, slagers, kruideniers) in de dorpskernen van de deelgemeenten. Schepen van economie Caroline Gennez hanteert daarbij drie wapens: een verhoogde vestigingspremie, een startersacademie en een gevelrenovatiepremie. De stad reikte de eerste  verhoogde vestigingspremie deze week uit aan de nieuwe interieurwinkel Het Interieurkabinet.

Tot 13.000 euro vestigingspremie

Mechelen gaf al langer een vestigingspremie aan startende handelaars, maar het bedrag werd nu verhoogd tot 80% van het investeringsbedrag, met een plafond van 13.000 euro. Er komen ook meer straten in aanmerking voor een premie: de Vleeshouwersstraat, deel van de Befferstraat, Steenweg, Onder-den-Toren, Schoenmarkt, Wollemarkt en Haverwerf worden opgenomen. In de Nekkerspoelstraat, Sint-Katelijnestraat, G. de Stassartstraat, Adegemstraat, Veemarkt, Keizerstraat, Hendrik Consciencestraat en Hanswijkstraat kunnen voortaan ook buurtwinkels een premie krijgen. 

 

Handelaars die een zaak in het Mechelse willen opstarten, kunnen nog tot november 2013 in aanmerking komen voor de verhoogde premie. Die is geldig voor facturen sinds 1 december 2011 tot 21 december 2013.

 

Gevelrenovatiepremie en Startersacademie

Naast de vestigingspremie biedt Mechelen handelaars ook een renovatiepremie voor gevels van handelspanden. Ook hiervoor kunnen ondernemers beroep doen op een verhoogde premie. De Vleeshouwersstraat, Schoenmarkt, Wollemarkt, Haverwerf, G. de Stassartstraat en Nekkerspoelstraat zijn sinds kort ook opgenomen in het reglement voor de gevelrenovatie. Handelszaken in de Nekkerspoelstraat zullen vanaf december zelfs een gevelrenovatiepremie krijgen die 50% van de kosten dekt met een maximum van 10.000 euro. Die extra tegemoetkoming kadert in de plannen rond herwaardering van de Nekkerspoel.

 

Behalve met centen wil Mechelen startende handelaars ook met raad en daad bijstaan. "De verhoogde vestigingspremie helpt starters nog meer, zodat hun overlevingskansen verhogen," zegt Caroline Gennez. "Wie interesse heeft om een handels- of horecazaak op te starten in Mechelen, kan binnenkort ook met alle vragen terecht bij onze Startersacademie. We hebben iemand aangeworven op de dienst Economie, zodat er één contactpersoon is om hen te helpen bij bv. de zoektocht naar een geschikt pand. Zo dringen we tegelijk ook de leegstand terug."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.