Verschillen in detailhandelsstructuur tussen Nederland en België | RetailDetail

Verschillen in detailhandelsstructuur tussen Nederland en België

Verschillen in detailhandelsstructuur tussen Nederland en België

Uit cijfers van Locatus blijkt dat er wel wat verschillen zijn tussen de detailhandelsstructuur in België en die in Nederland. Zo zijn er in België in verhouding een pak meer verkooppunten in de detailhandel dan in Nederland.

 

In verhouding meer verkooppunten in België

Om te beginnen zijn er in België 1.796 winkelgebieden, waarvan ongeveer de helft het centrale winkelgebied is van een woonplaats. Nederland heeft dan weer 2.544 winkelgebieden, waarvan slechts 38 procent een centraal winkelgebied is.

 

Toch zijn in Nederland meer handelaars gevestigd in de centrale gebieden. In Nederland gaat het over 67 procent, terwijl dat in België maar 45 procent is. De ligging van ongeveer een derde van alle detailhandel wordt door Locatus als verspreid aangeduid.

 

In die winkelgebieden bevinden zich in België 82.200 verkooppunten in de retail. Dat is 39 procent van alle verkooppunten en 7,4 verkooppunten per 1.000 inwoners. Nederland telt met 96.500 verkooppunten in de detailhandel in pure cijfers meer verkooppunten, maar in verhouding zijn het er minder. De detailhandelverkooppunten nemen wel 43 procent van alle verkooppunten in, maar het zijn er slechts 5,7 per 1.000 inwoners.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.

“Alle retailers moeten zichzelf heruitvinden”

10/04/2018

Meer dan ooit is het de consument die beslist welke richting de retailmarkt uitgaat. Winkelketens moeten zichzelf heruitvinden, hun concepten in vraag stellen. Dat zeggen Jean Baheux en Jonathan Delguste van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.

Gunstig (tussen)advies voor Brussels Neo-project

29/03/2018

De Overlegcommissie van het Brussels Gewest heeft een gunstig advies uitgebracht voor de aanvraag van het stedenbouwkundig attest van Neo, het grote herbestemmingsproject op de Heizelvlakte waar ook een groot shoppingcenter moet verrijzen.

Rive Gauche verkocht aan CBRE Global Investors na sterk jaar

27/03/2018

Winkelcentrum Rive Gauche in Charleroi krijgt een nieuwe eigenaar, na een jaar waarin het sterke cijfers kon voorleggen. Met gemiddeld 650.000 bezoekers per maand is dit het op een na drukstbezochte winkelcentrum van België.