Waalse stadscentra tonen slechte commerciële vitaliteit

Waalse stadscentra tonen slechte commerciële vitaliteit

Uit een onderzoek van Segefa (Onderzoeksbureau voor fundamentele en toegepaste Economische Geografie van de Universiteit van Luik) blijkt dat heel wat Waalse stadscentra er qua levendigheid slecht voor staan.

Overaanbod

Voor zijn onderzoek onderzocht Segefa 69 stadscentra in Wallonië. Meer dan veertig van die stadscentra kregen de quotering ‘slecht’ of ‘kritisch’. Enkel in Saint-Vith, Waterloo, Visé, Beauraing, Namen, Bastogne en Fléron wordt in het onderzoek gesproken van een levendige binnenstad.

 

Grote steden als Charleroi, Bergen, Doornik en Verviers krijgen ‘slecht’ als quotering, terwijl nog eens een aantal steden het moeten stellen met ‘kritisch’. Daar verdwijnen zelfs steeds meer bedrijven uit het centrum.

 

Volgens Segefa hebben heel wat steden last van een overaanbod, waarbij heel wat bedrijven zich hebben gevestigd in de buitenwijken. Daardoor wordt het centrum van de stad steeds minder levendig.

 

Voor zijn onderzoek heeft Segefa rekening gehouden met drie criteria: de bezettingsgraad, de stabiliteit van de omzet en de bijdrage van de handel op vlak van persoonlijke producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uplace nog steeds niet opgegeven

19/01/2018

Uplace is nog niet van plan om de handdoek in de ring te werpen en is in samenspraak met de gemeente Machelen op zoek naar oplossingen om het winkelcentrum toch nog een plaats te geven.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Winkelcentra AG Real Estate sluiten jaar positief af

17/01/2018

De zeven winkelcentra van vastgoedgroep AG Real Estate hebben het voorbije jaar iets meer bezoekers over de vloer gehad dan in 2016. Dat was met name te danken aan een sterke prestatie van het Brusselse City2.

Vijf procent meer bezoekers voor Waasland Shopping Center

15/01/2018

Waasland Shopping Center mocht in 2017 5% meer bezoekers verwelkomen, goed voor 6,34 miljoen bezoekers in totaal. Die klanten kwamen ook steeds vaker van ver.

Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Unizo waarschuwt E40-gemeenten voor plannen outletcenter

11/01/2018

Tal van Oost-Vlaamse gemeentebesturen hebben van Unizo Oost-Vlaanderen een brief in de bus gekregen waarin de ondernemersorganisatie waarschuwt voor de komst van een groot outletcenter langs de E40. “Dit bedreigt de lokale handel”, klinkt het.

Back to top