Waalse stadscentra tonen slechte commerciële vitaliteit

Waalse stadscentra tonen slechte commerciële vitaliteit

Uit een onderzoek van Segefa (Onderzoeksbureau voor fundamentele en toegepaste Economische Geografie van de Universiteit van Luik) blijkt dat heel wat Waalse stadscentra er qua levendigheid slecht voor staan.

Overaanbod

Voor zijn onderzoek onderzocht Segefa 69 stadscentra in Wallonië. Meer dan veertig van die stadscentra kregen de quotering ‘slecht’ of ‘kritisch’. Enkel in Saint-Vith, Waterloo, Visé, Beauraing, Namen, Bastogne en Fléron wordt in het onderzoek gesproken van een levendige binnenstad.

 

Grote steden als Charleroi, Bergen, Doornik en Verviers krijgen ‘slecht’ als quotering, terwijl nog eens een aantal steden het moeten stellen met ‘kritisch’. Daar verdwijnen zelfs steeds meer bedrijven uit het centrum.

 

Volgens Segefa hebben heel wat steden last van een overaanbod, waarbij heel wat bedrijven zich hebben gevestigd in de buitenwijken. Daardoor wordt het centrum van de stad steeds minder levendig.

 

Voor zijn onderzoek heeft Segefa rekening gehouden met drie criteria: de bezettingsgraad, de stabiliteit van de omzet en de bijdrage van de handel op vlak van persoonlijke producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bouw nieuwe winkelsite in Lier gestart

16/11/2017

Deze week zijn de grondwerken gestart voor een nieuwe winkelsite langs de Antwerpsesteenweg in Lier. Onder meer Decathlon en het gloednieuwe woonwinkelconcept Ygo hebben hun komst al bevestigd.

Toekomstig winkelcentrum Verviers zoekt nieuwe naam

16/11/2017

De groep City Mall, die sinds kort het project Au fil de l’eau in Verviers in handen heeft, is op zoek naar een nieuwe naam voor het winkelcentrum. Die naam strookt immers niet helemaal met de werkelijkheid en is bezoedeld door jaren van getouwtrek rond het centrum.

Mitiska Reim koopt eerste Franse retailpark

06/11/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Mitiska Reim betreedt nu ook de Franse retailmarkt met de aankoop van een retailpark in de omgeving van Caen. Eerder dit jaar nam het bedrijf al retailparken over in Duitsland, Roemenië en Spanje. 

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Back to top