Waarom zes Shopping cora-winkelgalerijen een make-over krijgen

Shopping cora La Louvière

Vastgoedspeler Galimmo lanceert een investeringsprogramma van 30 miljoen euro voor de modernisering van zijn winkelgalerijen naast de Cora-hypermarkten. Onder de naam ‘Shopping cora’ profileren ze zich als warme winkelcentra met een buurtverzorgende roeping en een ruim dienstenaanbod.

 

Lokaal verankerd

Zes van de zeven Cora-winkelgalerijen in ons land zullen eind 2021 een grondige transformatie achter de rug hebben. Voor eind november al zullen de werken in de winkelcentra in La Louvière en Hornu zijn afgerond, in 2020 komen Châtelineau en Rocourt aan de beurt, in 2021 Anderlecht en Messancy. De winkelcentra moeten warme ontmoetingsplaatsen worden op mensenmaat, echte dorpspleinen als het ware.

 

"Onze galerijen doen het goed", bevestigt gedelegeerd bestuurder Anne Thiry van Galimmo België en Luxemburg. "Vandaag geloven wij in drie vormen van retail: e-commerce, zeer grote winkelcentra en proximiteitsconcepten. Op die derde as positioneert Galimmo zich. Onze sites zijn sterk lokaal verankerd en hebben een trouw cliënteel. De bezoekersfrequentie blijft stabiel. Voor zijn ontwikkelingsprojecten past Galimmo een aanpak van ‘co-conceptie’ toe: workshops, begeleid door een architectenbureau, brengen klanten, werknemers, winkeliers, lokale functionarissen en vertegenwoordigers van het verenigingsweefsel samen. Architectuur en stedenbouw, interieurontwerp, commercieel aanbod, diensten, entertainment: alle aspecten van het project komen aan bod. Zo werkt Galimmo samen met haar publiek om woon- en commerciële ruimtes te ontwerpen die voldoen aan de behoeften van de lokale bevolking. We zien ook dat onze animatieprogramma’s op maat hun vruchten afwerpen."

 

Diensten en horeca

De vlotte bereikbaarheid en de ruime gratis parking zijn belangrijke troeven voor Shopping Cora. Dankzij de hypermarkt is er elke dag passage, en niet enkel op zaterdag. De winkelcentra hebben zowel Belgische als internationale retailers als huurders, waaronder heel wat modeketens. Het aanbod producten en diensten is complementair aan dat in de hypermarkten. "Dat aanbod sturen we bij: we voegen meer diensten en ontspanning toe. Ook sportmerken en horeca krijgen een groter aandeel. Een succes zijn de vele tijdelijke stands in onze galerijen: er valt altijd iets nieuws te beleven. De winkelcentra krijgen nu een modern jasje en de nieuwe baseline ‘Place à vous’ plaatst meer dan ooit de klant centraal."

 

Het uitbreidingsproject in La Louvière illustreert mooi de ambities. Het winkelcentrum is er vandaag goed voor 63 boetieks op 9.100 m² en krijgt jaarlijks vier miljoen shoppers over de vloer. Galimmo zal de galerij uitbreiden met 5.211 m², een investering van 20 miljoen euro. De doelstelling is om de bezoekfrequentie met 5% te verhogen. Het winkelcentrum krijgt een warme, moderne look, met rustplekken en speelhoeken. Het klantparcours wordt georganiseerd rond een dienstenplein met onder andere lockers, een Cubee-afhaalautomaat en paskamers voor online bestellingen.

 

Marketingacties

Een bijkomende troef is de proactieve marketingaanpak van Galimmo, met flink wat evenementen en animaties op maat van het lokale publiek: een Italiaans festival in Rocourt, een bierdorp in Hornu, een streetarttentoonstelling in Anderlecht… Niet toevallig sleepte Galimmo recent twee marketingawards in de wacht, uitgereikt door de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC). Zo organiseerde Shopping cora een Fifa eSport-toernooi waaraan bijna 800 spelers deelnamen. De wedstrijden werden op grote schermen voor het publiek uitgezonden en becommentarieerd door twee specialisten: een actie die op flink wat persbelangstelling kon rekenen en waarmee de winkelcentra een nieuw (jonger en overwegend mannelijk) publiek aanboorden.

 

Een tweede award ging naar de ‘Foire des Producteurs et Créateurs Voisins’, waarmee Shopping cora een platform biedt aan lokale producenten (voedingsproducten, aperitieven, sappen, bieren, kazen…) en ontwerpers (juwelen, keramiek, leder, couture…). In Messancy namen veertig lokale ondernemers deel en waren er meer dan 17.000 bezoekers voor een initiatief waarmee Galimmo de banden aanhaalt met lokale partners.

 

Dynamische vastgoedspeler

Galimmo, de vastgoedpartner van Cora, heeft zich sinds de oprichting in 2016 ontpopt tot een van de belangrijkste spelers in commercieel vastgoed in België, Luxemburg, Frankrijk en Roemenië. Het bedrijf beheert activa ter waarde van 1,1 miljard euro. De portefeuille omvat 66 winkelcentra verbonden aan Cora-hypermarkten: 52 in Frankrijk, 7 in België, 6 in Roemenië en 1 in Luxemburg. Samen zijn ze goed voor 229.000 m² aan verkoopoppervlakte. In België en Luxemburg vertegenwoordigt het patrimonium een waarde van 413 miljoen euro: het gaat om 400 boetieks op een verkoopoppervlakte van 64.795 m². De bruto huurinkomsten bedragen 27,6 miljoen euro.