Wallonië heeft grootste winkelaanbod

Wallonië heeft grootste winkelaanbod

Wallonië had in 2012 gemiddeld 35.345 m² winkeloppervlakte per 100.000 inwoners. Vlaanderen kwam aan 29.585 m², Brussel aan 21.639 m², zo blijkt uit een studie van de FOD Economie.

Grootste winkels trekken winkeloppervlakte Wallonië omhoog

Wallonië dankt zijn grote hoeveelheid winkelruimte per persoon vooral aan de hypermarkten. Per 100.000 inwoners hebben Walen immers toegang tot 7.417 m² van de grootste soort winkels. In Brussel is dat 5.720 m², in Vlaanderen maar 4.750 m².

 

Ook bij de supermarkten ligt Wallonië boven met 25.860 m² per 100.000 inwoners. Vlaanderen komt hier aan 22.704 m², Brussel aan 13.490 m². Inzake superettes zijn de verschillen minder uitgesproken: daar haalt Brussel het met 2.428 m², voor Vlaanderen met 2.131 m² en Wallonië met 2.068 m².

 

Groter aantal winkels in Wallonië

De grotere beschikbare oppervlakte in Wallonië hangt samen met het groter aantal winkels: zo heeft het Waalse gewest 0,98 hypermarkten, 25,40 supermarkten en 10,58 superettes per 100.000 inwoners. In Vlaanderen zijn dat maar 0,80 hypermarkten, 23,82 supermarkten en 10,48 superettes. Brussel blijft achter met 0,78 hypers en 12,13 supers, maar heeft wel 12,04 superettes.

 

Opvallend is trouwens dat de winkeldensiteit (aantal winkels per 100.000 inwoners) en oppervlaktedensiteit (aantal m² winkeloppervlakte per 100.000 inwoners) in Wallonië en Vlaanderen de afgelopen jaren groter zijn geworden, terwijl ze in Brussel zijn gedaald. Dat laatste is vooral het gevolg van de aangroei van de bevolking in het hoofdstedelijke gewest. In de periode 2004-2012 bedroeg de demografische aangroei in het Brusselse Gewest 15 %, tegenover 6,2 % voor het hele land.

 

Aantal supermarkten stijgt

In de periode 2005-2013 kwamen er in België overigens 294 supermarkten bij. Vooral in de arrondissementen Leuven (+30), Luik (+ 26), Gent (+22), Namen (+21), Turnhout (+21) en Hasselt (+21) werden nieuwe filialen geopend.

 

De totale nettowinkeloppervlakte van de supermarkten steeg met 22 % en beloopt nu 2.581.115 m². De gemiddelde oppervlakte in Vlaanderen en Wallonië is nu respectievelijk 1.031 m² en 967 m².

 

De toename van het aantal supermarkten ging echter niet ten koste van het aantal hypermarkten: hun aantal blijft al geruime tijd stabiel en bedraagt momenteel 98 eenheden. Vooral Vlaams- en Waals-Brabant zijn goed bedeeld: zij trekken ook kopers vanuit het Brusselse gewest.

 

Superettes doen het goed in Brussel

Anders is de evolutie bij de superettes: hun aantal daalde vrij sterk. In tien jaar sloten er 136 (17%) de deuren in Vlaanderen en 21 (5%) in Wallonië. In Brussel steeg het aantal superettes de afgelopen tien jaar dan weer flink: van 90 naar 139 eenheden.

 

Toch kan ook niet gezegd worden dat de opmars van de supermarkten ten koste ging van de superettes: in de arrondissementen met een sterke groei van het aantal supermarkten is er slechts een beperkte daling van het aantal superettes. In Brussel, waar het aantal superettes flink steeg, bleef het aantal supermarkten constant. De ontwikkeling van beide concepten staat dus los van mekaar, aldus de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top