Wallonië heeft grootste winkelaanbod | RetailDetail

Wallonië heeft grootste winkelaanbod

Wallonië heeft grootste winkelaanbod

Wallonië had in 2012 gemiddeld 35.345 m² winkeloppervlakte per 100.000 inwoners. Vlaanderen kwam aan 29.585 m², Brussel aan 21.639 m², zo blijkt uit een studie van de FOD Economie.

Grootste winkels trekken winkeloppervlakte Wallonië omhoog

Wallonië dankt zijn grote hoeveelheid winkelruimte per persoon vooral aan de hypermarkten. Per 100.000 inwoners hebben Walen immers toegang tot 7.417 m² van de grootste soort winkels. In Brussel is dat 5.720 m², in Vlaanderen maar 4.750 m².

 

Ook bij de supermarkten ligt Wallonië boven met 25.860 m² per 100.000 inwoners. Vlaanderen komt hier aan 22.704 m², Brussel aan 13.490 m². Inzake superettes zijn de verschillen minder uitgesproken: daar haalt Brussel het met 2.428 m², voor Vlaanderen met 2.131 m² en Wallonië met 2.068 m².

 

Groter aantal winkels in Wallonië

De grotere beschikbare oppervlakte in Wallonië hangt samen met het groter aantal winkels: zo heeft het Waalse gewest 0,98 hypermarkten, 25,40 supermarkten en 10,58 superettes per 100.000 inwoners. In Vlaanderen zijn dat maar 0,80 hypermarkten, 23,82 supermarkten en 10,48 superettes. Brussel blijft achter met 0,78 hypers en 12,13 supers, maar heeft wel 12,04 superettes.

 

Opvallend is trouwens dat de winkeldensiteit (aantal winkels per 100.000 inwoners) en oppervlaktedensiteit (aantal m² winkeloppervlakte per 100.000 inwoners) in Wallonië en Vlaanderen de afgelopen jaren groter zijn geworden, terwijl ze in Brussel zijn gedaald. Dat laatste is vooral het gevolg van de aangroei van de bevolking in het hoofdstedelijke gewest. In de periode 2004-2012 bedroeg de demografische aangroei in het Brusselse Gewest 15 %, tegenover 6,2 % voor het hele land.

 

Aantal supermarkten stijgt

In de periode 2005-2013 kwamen er in België overigens 294 supermarkten bij. Vooral in de arrondissementen Leuven (+30), Luik (+ 26), Gent (+22), Namen (+21), Turnhout (+21) en Hasselt (+21) werden nieuwe filialen geopend.

 

De totale nettowinkeloppervlakte van de supermarkten steeg met 22 % en beloopt nu 2.581.115 m². De gemiddelde oppervlakte in Vlaanderen en Wallonië is nu respectievelijk 1.031 m² en 967 m².

 

De toename van het aantal supermarkten ging echter niet ten koste van het aantal hypermarkten: hun aantal blijft al geruime tijd stabiel en bedraagt momenteel 98 eenheden. Vooral Vlaams- en Waals-Brabant zijn goed bedeeld: zij trekken ook kopers vanuit het Brusselse gewest.

 

Superettes doen het goed in Brussel

Anders is de evolutie bij de superettes: hun aantal daalde vrij sterk. In tien jaar sloten er 136 (17%) de deuren in Vlaanderen en 21 (5%) in Wallonië. In Brussel steeg het aantal superettes de afgelopen tien jaar dan weer flink: van 90 naar 139 eenheden.

 

Toch kan ook niet gezegd worden dat de opmars van de supermarkten ten koste ging van de superettes: in de arrondissementen met een sterke groei van het aantal supermarkten is er slechts een beperkte daling van het aantal superettes. In Brussel, waar het aantal superettes flink steeg, bleef het aantal supermarkten constant. De ontwikkeling van beide concepten staat dus los van mekaar, aldus de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Back to top