Wereldhave weet winst op te drijven | RetailDetail

Wereldhave weet winst op te drijven

Wereldhave weet winst op te drijven

Winkelvastgoedbedrijf Wereldhave heeft in 2015 zijn winst stevig weten op te drijven. De nettowinst verviervoudigde zelfs bijna, onder andere dankzij hogere huurinkomsten. Ook de bezettingsgraad ging er op vooruit.

 

“Gespecialiseerde uitbater van winkelcentra”

Wereldhave wist in 2015 een nettowinst te boeken van 104 miljoen euro, tegenover 27 miljoen euro een jaar eerder. De bezettingsgraad steeg dan weer van 92,5 procent naar 93,8 procent. Dat was te danken aan een betere bezetting van de kantoren in de portfolio van het bedrijf. Bij de winkelcentra was de bezettingsgraad net geen 94 procent, status quo met een jaar eerder.

 

Wereldhave heeft in 2015 succesvol een transformatie van drie jaar afgerond, waarbij het merendeel van de kantoren van de hand werden gedaan en werden vervangen door shoppingcentra. 97 procent van de totale portfolio bestaat nu uit winkelcentra.

 

In Frankrijk werden zo zes nieuwe winkelcentra geïntegreerd en ook in Nederland werden er negen shoppingcentra aangekocht. De bezettingsgraad in Frankrijk kwam neer op 91 procent, terwijl in Nederland 91,4 procent van alle panden verhuurd was. Wereldhave wist in Nederland ook de vergelijkbare huurinkomsten omhoog te stuwen, ondanks problemen bij huurders zoals V&D, Macintosh en La Place. Ook in België wist Wereldhave sterke cijfers voor te leggen.

 

“Het is goed om te zien dat onze strategie zijn vruchten afwerpt. Na de twee grote aankopen, in Frankrijk en Nederland, en de verkoop van de kantoren in Parijs, kunnen we nu stellen dat we een gespecialiseerde uitbater van winkelcentra zijn geworden”, zegt CEO Dirk Anbeek. “Die focus en onze groeiende kennis van het retaillandschap vertaalt zich in een sterke prestaties, ondanks een moeilijke markt voor retailers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).