Wereldhave weet winst op te drijven | RetailDetail

Wereldhave weet winst op te drijven

Wereldhave weet winst op te drijven

Winkelvastgoedbedrijf Wereldhave heeft in 2015 zijn winst stevig weten op te drijven. De nettowinst verviervoudigde zelfs bijna, onder andere dankzij hogere huurinkomsten. Ook de bezettingsgraad ging er op vooruit.

 

“Gespecialiseerde uitbater van winkelcentra”

Wereldhave wist in 2015 een nettowinst te boeken van 104 miljoen euro, tegenover 27 miljoen euro een jaar eerder. De bezettingsgraad steeg dan weer van 92,5 procent naar 93,8 procent. Dat was te danken aan een betere bezetting van de kantoren in de portfolio van het bedrijf. Bij de winkelcentra was de bezettingsgraad net geen 94 procent, status quo met een jaar eerder.

 

Wereldhave heeft in 2015 succesvol een transformatie van drie jaar afgerond, waarbij het merendeel van de kantoren van de hand werden gedaan en werden vervangen door shoppingcentra. 97 procent van de totale portfolio bestaat nu uit winkelcentra.

 

In Frankrijk werden zo zes nieuwe winkelcentra geïntegreerd en ook in Nederland werden er negen shoppingcentra aangekocht. De bezettingsgraad in Frankrijk kwam neer op 91 procent, terwijl in Nederland 91,4 procent van alle panden verhuurd was. Wereldhave wist in Nederland ook de vergelijkbare huurinkomsten omhoog te stuwen, ondanks problemen bij huurders zoals V&D, Macintosh en La Place. Ook in België wist Wereldhave sterke cijfers voor te leggen.

 

“Het is goed om te zien dat onze strategie zijn vruchten afwerpt. Na de twee grote aankopen, in Frankrijk en Nederland, en de verkoop van de kantoren in Parijs, kunnen we nu stellen dat we een gespecialiseerde uitbater van winkelcentra zijn geworden”, zegt CEO Dirk Anbeek. “Die focus en onze groeiende kennis van het retaillandschap vertaalt zich in een sterke prestaties, ondanks een moeilijke markt voor retailers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.