"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

 

Natuur en hoogtechnologische snufjes hand in hand

De toekomst van de winkelcentra draait rond ‘retailtainment’, meent Westfield: naar aanleiding van het tienjarig bestaan van zijn Londense vestiging heeft de groep met een panel experten een winkelcentrum van de toekomst uitgewerkt. Het winkelcentrum wordt volgens hen een hypergeconnecteerde microstad, waar natuur en hoogtechnologische snufjes hand in hand gaan.

 

Winkelcentra worden veel méér dan plekken om te gaan shoppen, volgens de visie van Westfield. Het worden plekken waar ambachtslui live producten creëren, maar ook kunstenaars en artiesten voor beleving zorgen. In het winkelcentrum van de toekomst komen zelfs leeskamers en stilteruimtes om tot rust te komen, net als workshops in mindfulness en leslokalen waar retailers en merken consumenten dingen kunnen bijleren.

 

Beleving wordt tegen 2028 nog belangrijker, klinkt het, net als ‘beter gaan leven’. Het futuristische winkelconcept voorziet in waterpartijen (zodat mensen het winkelcentrum in kunnen varen of er watersporten kunnen beoefenen), verticale hangende tuinen om groen binnen te brengen en moestuinen waar mensen verse ingrediënten voor hun maaltijd kunnen oogsten en ter plaatse laten koken.

 

De focus verschuift ook steeds meer naar het lenen of gebruiken van spullen dan ze te bezitten, verwachten ze bij Westfield, waardoor er ook uitleenwinkels komen, net als meer pop-upruimtes, tijdelijke winkels en co-workplekken. 

 

Personalisatie dankzij slimme technologie

Toch gaat het niet allemaal om ‘back to nature’: Destination 2028 maakt evengoed gebruik van technologische snufjes die de shoppingtrip voor de consument zo comfortabel mogelijk moeten maken. Zo zullen drones in het winkelcentrum met iedereens aankopen rondvliegen zodat shoppers met de handen vrij kunnen winkelen. Slimme spiegels zorgen er ook voor dat je niet steeds het pashokje in hoeft, maar al virtueel kunt zien hoe iets aan zou passen. 

 

Een hoogst persoonlijke toets krijgen shoppers dan weer dankzij slimme wc’s, die ondertussen meten of je genoeg drinkt en welke voedingsstoffen je nodig hebt, en gepersonaliseerde informatieschermen waar je toegang krijgt tot persoonlijke suggesties en een versnelde looproute op basis van jouw voorkeuren en aankoopgeschiedenis. Het volstaat trouwens om je ogen te laten scannen om je te identificeren bij die slimme infozuilen.

 

In Londen voegt Westfield al woord bij daad en zet het de eerste stappen in de richting van zo’n winkelcentrum van de toekomst: nog deze zomer opent er een nieuwe buitenruimte, goed voor een investering van 600 miljoen Britse pond, waar horeca, entertainment en beleving elkaar ontmoeten.