Winkelvastgoed houdt stand ondanks moeilijke markt | RetailDetail

Winkelvastgoed houdt stand ondanks moeilijke markt

Winkelvastgoed houdt stand ondanks moeilijke markt

De impact van e-commerce verandert het fysieke winkellandschap, maar de winkelverhuur blijft op peil. Retailers uit het middensegment zoeken wel steeds vaker retailparken op. 

Stabiele huurprijzen

Ondanks de moeilijke omstandigheden voor retailers, houdt de winkelvastgoedmarkt goed stand, zo berekende vastgoedmakelaar JLL. Begin december was er iets meer dan 370.000 m² winkelruimte verhuurd in ons land, dat is precies 10.000 m² meer dan begin december vorig jaar.  Er kwamen overigens flink wat vierkante meters winkelruimte bij dit jaar: niet alleen dankzij de opening van Docks Bruxsel en van twee nieuwe IKEA-vestigingen, maar ook dankzij de opening en/of uitbreiding van wel 21 retailparken.


JLL verwacht dat het totale volume op het einde van het jaar ongeveer 390.000 m² zal bedragen, iets meer dan vorig jaar. Het aantal transacties begin december (851) lag al 4% boven het totaal voor het volledige jaar 2015. De gemiddelde transactie bedroeg 435 m², een daling met 7%. Meer transacties dan vorig jaar dus, maar met een kleinere gemiddelde oppervlakte. De huurprijzen blijven stabiel op toplocaties maar staan onder druk op secundaire locaties. 

 

Groei voor retailparken

Opvallend: perifere baanwinkels vertegenwoordigen meer dan de helft van het opnamevolume (51%). Moderetailers uit het middensegment trekken steeds vaker naar retailparken, observeert Thierry Debourse, head of retail bij JLL: ze zoeken er een betere rentabiliteit en een vlottere toegankelijkheid. Retailparken kunnen ook uitgroeien tot afhaalpunten voor online bestellingen.

 

Ook de opname in de grote winkelstraten bleef op peil (32%), terwijl overdekte winkelcentra de resterende 17% van het opnamevolume vertegenwoordigen. Het dat laatste segment zit in een innovatiefase die gelanceerd werd door het recent geopende Docks Bruxsel en verdergezet zal worden door Rive Gauche in Charleroi en The Mint in Brussel.

 

'Phygital stores'

Expansieve retailers dit jaar waren Rituals (tien transacties) en Kruidvat (negen transacties), gevolgd door Action en Alter Smoke met elk 7 transacties. In oppervlakte was Primark de grootste, met vier transacties (in Antwerpen, Bergen, Brussel en Charleroi) goed voor 27.000 m² winkelruimte. H&M tekende voor 8.700 m², waaronder 2.500 m² in Rive Gauche in Charleroi - maar ook in baanwinkels in Froyennes en Lommel. Zara huurde dit jaar 8.600 m² in drie transacties tussen 2.500 en 3.300 m² (in Waasland Shopping, in Rive Gauche en op de Place de la Cathédrale in Luik).

 

Conclusies volgens Thierry Debourse? Groei komt van innovaties: nieuwe projecten, herontwikkelingen, uitbreidingen en vernieuwende winkelconcepten. E-commerce dwingt retailers immers om hun strategie te herbekijken: ze moeten omnichannel gaan denken en hun fysieke winkels om tot ‘phygital stores’, een combinatie van fysieke winkel en digitaal dienstverleningsplatform.

 

Overigens heeft e-commerce ook een impact op logistiek vastgoed, leren we van Walter Goossens, head of industrial & retail leasing: meer dan één derde van alle logistieke transacties heeft betrekking op retail en e-commerce. De groei bedroeg afgelopen jaar wel 250%. 

 

Verhuur winkelriumte in vierkante meter

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.

“Alle retailers moeten zichzelf heruitvinden”

10/04/2018

Meer dan ooit is het de consument die beslist welke richting de retailmarkt uitgaat. Winkelketens moeten zichzelf heruitvinden, hun concepten in vraag stellen. Dat zeggen Jean Baheux en Jonathan Delguste van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.

Gunstig (tussen)advies voor Brussels Neo-project

29/03/2018

De Overlegcommissie van het Brussels Gewest heeft een gunstig advies uitgebracht voor de aanvraag van het stedenbouwkundig attest van Neo, het grote herbestemmingsproject op de Heizelvlakte waar ook een groot shoppingcenter moet verrijzen.

Rive Gauche verkocht aan CBRE Global Investors na sterk jaar

27/03/2018

Winkelcentrum Rive Gauche in Charleroi krijgt een nieuwe eigenaar, na een jaar waarin het sterke cijfers kon voorleggen. Met gemiddeld 650.000 bezoekers per maand is dit het op een na drukstbezochte winkelcentrum van België.