Alibaba zet Ikea-achtige keten op

Alibaba zet Ikea-achtige keten op
Foto Shutterstock

De Chinese online retailgroep Alibaba heeft in Hangzhou zijn eerste fysieke Ikea-achtige Home Times-woonwarenhuis geopend. Voor het einde van het jaar komen er vier bij, volgend jaar staan er nog vijftien op de planning.

Beperkt aantal retourzendingen

Ook in China willen veel consumenten interieurspullen en keukenuitrusting even kunnen aanraken en grondig bekijken vooraleer ze overgaan tot een aankoop. Daarom plaatste Alibaba meer dan 20.000 van zijn best verkopende online interieurartikelen in een fysieke winkel. Daar kregen ze alle een barcode: wie de code inscant, kan de producten in het Alibaba-filiaal Tmall.com online aankopen zodat hij zich niet hoeft te bekommeren om het transport. Maar wie ze meteen wil meenemen, kan dat ook.

 

Toch kan Alibaba de nodige oppervlakte in zijn Home Times-winkels beperken. Van producten die in meerdere kleuren en varianten beschikbaar zijn, wordt slechts een of een een beperkt aantal getoond. De andere kunnen worden bekeken via aanraakschermen. De fysieke winkels bieden Alibaba ook de mogelijkheid om het aantal retourzendingen te verlagen. Volgens China Money Network koopt 21% van de Chinezen zijn meubels online.

 

Met Home Times is Alibaba overigens niet aan zijn proefstuk toe. In december vorig jaar lanceerde het in Hangzhou al de offline keten House Selection met designinterieur. De Chinese interieurmarkt wordt op omgerekend 110 miljard euro geraamd.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Back to top