Alibaba zet Ikea-achtige keten op | RetailDetail

Alibaba zet Ikea-achtige keten op

Alibaba zet Ikea-achtige keten op
Foto Shutterstock

De Chinese online retailgroep Alibaba heeft in Hangzhou zijn eerste fysieke Ikea-achtige Home Times-woonwarenhuis geopend. Voor het einde van het jaar komen er vier bij, volgend jaar staan er nog vijftien op de planning.

Beperkt aantal retourzendingen

Ook in China willen veel consumenten interieurspullen en keukenuitrusting even kunnen aanraken en grondig bekijken vooraleer ze overgaan tot een aankoop. Daarom plaatste Alibaba meer dan 20.000 van zijn best verkopende online interieurartikelen in een fysieke winkel. Daar kregen ze alle een barcode: wie de code inscant, kan de producten in het Alibaba-filiaal Tmall.com online aankopen zodat hij zich niet hoeft te bekommeren om het transport. Maar wie ze meteen wil meenemen, kan dat ook.

 

Toch kan Alibaba de nodige oppervlakte in zijn Home Times-winkels beperken. Van producten die in meerdere kleuren en varianten beschikbaar zijn, wordt slechts een of een een beperkt aantal getoond. De andere kunnen worden bekeken via aanraakschermen. De fysieke winkels bieden Alibaba ook de mogelijkheid om het aantal retourzendingen te verlagen. Volgens China Money Network koopt 21% van de Chinezen zijn meubels online.

 

Met Home Times is Alibaba overigens niet aan zijn proefstuk toe. In december vorig jaar lanceerde het in Hangzhou al de offline keten House Selection met designinterieur. De Chinese interieurmarkt wordt op omgerekend 110 miljard euro geraamd.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

CRU strijkt neer op Antwerpse Groenplaats

12/06/2018

Colruyt gaat volgend jaar een CRU-markt openen in Antwerpen: de luxeketen van de Halse groep krijgt een stekje op de Groenplaats. De uitbreiding gaat ten koste van Wijnegem, en van een Spar.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Drie nieuwe vestigingen en warm eten voor Wasbar

12/06/2018

Wasbar, het blurringconcept waar je iets eet terwijl je de was doet, breidt uit: nog deze zomer verhuist het Gentse vlaggenschip en komen er twee nieuwe vestigingen bij in Antwerpen. Je kan er voortaan ook ’s avonds terecht.