Blokker Holding boekt recordverlies maar ziet beterschap | RetailDetail

Blokker Holding boekt recordverlies maar ziet beterschap

Blokker Holding boekt recordverlies maar ziet beterschap
Shutterstock.com

Blokker Holding rapporteert voor het afgelopen boekjaar een verlies van 344 miljoen euro. Dat negatief resultaat is grotendeels het gevolg van hoge eenmalige herstructureringskosten, zegt het concern. De uitrol van de nieuwe strategie ligt op schema.

 

Voorzichtige signalen

Dat 2017 als gevolg van de strategiewijziging een ‘teleurstellend’ financieel jaar zou worden, had de holding al eerder aangekondigd. Het nettoverlies van 344 miljoen euro omvat voor 154 miljoen euro eenmalige kosten die gepaard gaan met de ingezette herstructurering. De omzetdaling van 1,965 miljard in 2016 naar 1,583 miljard in het afgelopen jaar, is echter niet enkel te verklaren door het wegvallen van de verkochte ketens en door winkelsluitingen, maar is ook het gevolg van tegenvallende commerciële resultaten.
 

Wel werden in het laatste kwartaal van 2017 de eerste positieve gevolgen van de nieuwe strategie zichtbaar bij Blokker Nederland. Het bezoek aan de winkels neemt toe en ook de conversie ontwikkelt zich positief. De in maart 2018 aangekondigde integratie van Blokker met Nextail geeft de online groei een extra impuls. De online verkopen bij Blokker in Nederland maken nu 15% uit van de totale omzet. Michiel Witteveen, waarnemend CEO Blokker Holding, spreekt dan ook van ‘voorzichtige signalen’ dat het beter gaat. “Werken aan herstel voor Blokker blijft een pittig proces waar we ons allen hard voor maken.”
 

De aandeelhouders en de Raad van Commissarissen bevestigen hun vertrouwen in de strategie en de toekomst. De holding benadrukt dat de nodige middelen voor de herstructurering voorhanden zijn: de solvabiliteit was bij het jaareinde 41,0% en de kredietlijn van 485 miljoen euro loopt tot 2021. ”Een transformatie van deze omvang vraagt tijd en Blokker Holding verwacht dat ook 2018 nog met een negatief nettoresultaat zal worden afgesloten.” Over de situatie op de Belgische markt geeft het persbericht geen details.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Casa opent nieuwe winkel in Olen

13/08/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe winkel geopend in Olen Shopping Park. De winkel, die bewust in de buurt van het Belgisch hoofdkantoor ligt, kreeg ook een nieuw winkelconcept.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.