Chinese webreus zet aanval op Italië in | RetailDetail

Chinese webreus zet aanval op Italië in

Chinese webreus zet aanval op Italië in
Shutterstock

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

 

Vizier op Europa

De vestiging van een kantoor in Milaan is tekenend voor de Europese uitbreidingsdrift van JD.com. Het bedrijf wil zo goed als zeker gauw naar nog meer Europese landen uitbreiden: bij de recente opening van het kantoor in het Franse Parijs liet het bedrijf al weten de mogelijkheden te bestuderen voor geschikte locaties in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

 

De Chinese webwinkel bestaat sinds 1998 en is op de beurs ondertussen bijna 47 miljard euro waard. In totaal telt JD.com meer dan 150.000 werknemers wereldwijd. Tot de belangrijkste investeerders van de webwinkel behoren de Amerikaanse supermarktketen Walmart (11%) en technologiebedrijven Tencent en Google. Om te mogen participeren in de internationale uitbreiding investeerde Google al 550 miljoen dollar (480 miljoen euro) in het bedrijf. Op de eigen markt biedt de e-retailer voornamelijk producten aan zoals smartphones, laptops, cosmetica, voeding en vliegtickets.

 

Door in te zetten op de Europese markt komt JD.com in hetzelfde vaarwater terecht als Amazon, momenteel de marktleider. In tegenstelling tot Amazon is JD.com wel eigenaar van het eigen logistieke netwerk, wat inhoudt dat de Chinese webwinkel zelf een netwerk van magazijnen zal aanleggen in Europa. Voor de levering aan huis zou het bedrijf wel willen samenwerken door lokale partnerships te sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Albert Heijn Hoofddorp laat Coca-Cola aan huis leveren

29/06/2018

Coca-Cola experimenteert in de Albert Heijn van Hoofddorp met een bezorgscherm: klanten kunnen in de supermarkt grote verpakkingen frisdrank bestellen en gratis thuis laten leveren.