Deens retailconcept (Flying) Tiger landt in België

Deens retailconcept (Flying) Tiger landt in België

Sinds half november is ons land een nieuwe retailketen rijker: in het Wijnegem Shopping Center is de eerste winkel van de Deense formule Tiger geopend, zij het wegens een merkenkwestie onder de naam Flying Tiger.

Wereldwijd businessconcept

Tiger is zo’n 25 jaar geleden opgericht in Kopenhagen door de Deense moedermaatschappij Zebra. Vandaag is 70% van de groep in Zweedse handen – begin dit jaar nam de Zweedse investeerdersgroep EQT een meerderheidsbelang in Tiger – en 30% in handen van de oprichter, die nog steeds actief is in het bedrijf. De keten telt vandaag 277 winkels in 19 landen en is aan een forse expansie bezig.

 

“Tot nu toe bevinden zich de meeste winkels in Europa, al zijn er in Japan (Osaka en Tokio) ook twee winkels onder de naam Flying Tiger en is de groep volop bezig met plannen om in Noord-Amerika op te starten”, aldus Carl Maes, hoofd van de keten in België, die hier ruimte ziet voor een twaalftal winkels binnen de vijf jaar.

 

Tiger staat volgens hem voor Scandinavisch design met als voornaamste waarden creativiteit, relevantie, functionaliteit, humor en betaalbaarheid. “De vier categorieën waarin we actief zijn, zijn keuken, badkamer, kantoor en speelgoed. Denk daarbij aan hobby-artikelen, maar bijvoorbeeld ook handdoeken en binnen de categorie keuken zelfs een stukje voeding.”

 

HEMA uitdagen

Van de topman mag het eigenlijk niet, maar onwillekeurig moeten we toch meteen aan HEMA denken. “Als je het ergens mee moet vergelijken, is het inderdaad wel HEMA. Flying Tiger vernieuwt wel meer: elke maand presenteren we gemiddeld 300 nieuwe producten, dat is toch vrij uniek. Waar HEMA ook meer staat voor de ‘Hollandse functionele nuchterheid’, draait het bij ons wat meer om Scandinavisch design en creativiteit.”

 

Terwijl de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij zijn eenheidsprijzen overigens al een tijdje heeft laten varen, kiest Tiger wel nog resoluut voor ronde prijzen. “Wij hanteren echt nog eenheidsprijzen, je vindt hier alleen ronde getallen. Bovendien genieten we dankzij schaalvoordelen van een interessante prijszetting. Maar het is niet op prijs dat we ons willen profileren, wel op dat functionele aanbod met een ludieke knipoog.”

 

Ook het koperspubliek van de keten is volgens Carl Maes heel ruim: “Flying Tiger is een impulsconcept, al zien we dat het wel een bestemming wordt voor vaste klanten, gaande tienermeisjes tot grootmoeders die er cadeautjes kopen. Een vergrootglas met led-lichtjes rond is bijvoorbeeld één van de producten die erg aanslaat bij oudere dames, omdat het origineel is maar toch relevant.”

 

Doel: nationale dekking

De eerste Belgische winkel heeft op 16 november de deuren geopend in het Wijnegem Shopping Center. De winkel kent volgens Maes al veel bijval: “We presteren nu al flink boven de verwachtingen”. De Belgische tak wordt overigens niet uitgebaat via franchise, maar is een joint venture met de moedermaatschappij. Carl Maes bezit als Belgisch hoofd 50% van de aandelen, de Deense moeder bezit de andere helft.

 

Hij heeft zich vooropgesteld twaalf winkels over het hele land te openen binnen de vijf jaar. “Al kunnen dat er wel enkele meer of minder zijn, veel heeft te maken met vastgoedopportuniteiten. Je moet de kansen grijpen wanneer ze zich voordoen, zo is het ook gegaan met deze eerste winkel hier in Wijnegem.”

 

Daarbij mikt Flying Tiger in eerste instantie op steden met meer dan 100.000 inwoners. “We plannen twee winkels in Antwerpen, twee in Brussel en verder komen steden als Luik in het vizier.” Vanaf volgende week komt ook een Belgische website online en wordt gestart met specifieke, aangepaste communicatie voor ons land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Back to top