Deens retailconcept (Flying) Tiger landt in België | RetailDetail

Deens retailconcept (Flying) Tiger landt in België

Deens retailconcept (Flying) Tiger landt in België

Sinds half november is ons land een nieuwe retailketen rijker: in het Wijnegem Shopping Center is de eerste winkel van de Deense formule Tiger geopend, zij het wegens een merkenkwestie onder de naam Flying Tiger.

Wereldwijd businessconcept

Tiger is zo’n 25 jaar geleden opgericht in Kopenhagen door de Deense moedermaatschappij Zebra. Vandaag is 70% van de groep in Zweedse handen – begin dit jaar nam de Zweedse investeerdersgroep EQT een meerderheidsbelang in Tiger – en 30% in handen van de oprichter, die nog steeds actief is in het bedrijf. De keten telt vandaag 277 winkels in 19 landen en is aan een forse expansie bezig.

 

“Tot nu toe bevinden zich de meeste winkels in Europa, al zijn er in Japan (Osaka en Tokio) ook twee winkels onder de naam Flying Tiger en is de groep volop bezig met plannen om in Noord-Amerika op te starten”, aldus Carl Maes, hoofd van de keten in België, die hier ruimte ziet voor een twaalftal winkels binnen de vijf jaar.

 

Tiger staat volgens hem voor Scandinavisch design met als voornaamste waarden creativiteit, relevantie, functionaliteit, humor en betaalbaarheid. “De vier categorieën waarin we actief zijn, zijn keuken, badkamer, kantoor en speelgoed. Denk daarbij aan hobby-artikelen, maar bijvoorbeeld ook handdoeken en binnen de categorie keuken zelfs een stukje voeding.”

 

HEMA uitdagen

Van de topman mag het eigenlijk niet, maar onwillekeurig moeten we toch meteen aan HEMA denken. “Als je het ergens mee moet vergelijken, is het inderdaad wel HEMA. Flying Tiger vernieuwt wel meer: elke maand presenteren we gemiddeld 300 nieuwe producten, dat is toch vrij uniek. Waar HEMA ook meer staat voor de ‘Hollandse functionele nuchterheid’, draait het bij ons wat meer om Scandinavisch design en creativiteit.”

 

Terwijl de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij zijn eenheidsprijzen overigens al een tijdje heeft laten varen, kiest Tiger wel nog resoluut voor ronde prijzen. “Wij hanteren echt nog eenheidsprijzen, je vindt hier alleen ronde getallen. Bovendien genieten we dankzij schaalvoordelen van een interessante prijszetting. Maar het is niet op prijs dat we ons willen profileren, wel op dat functionele aanbod met een ludieke knipoog.”

 

Ook het koperspubliek van de keten is volgens Carl Maes heel ruim: “Flying Tiger is een impulsconcept, al zien we dat het wel een bestemming wordt voor vaste klanten, gaande tienermeisjes tot grootmoeders die er cadeautjes kopen. Een vergrootglas met led-lichtjes rond is bijvoorbeeld één van de producten die erg aanslaat bij oudere dames, omdat het origineel is maar toch relevant.”

 

Doel: nationale dekking

De eerste Belgische winkel heeft op 16 november de deuren geopend in het Wijnegem Shopping Center. De winkel kent volgens Maes al veel bijval: “We presteren nu al flink boven de verwachtingen”. De Belgische tak wordt overigens niet uitgebaat via franchise, maar is een joint venture met de moedermaatschappij. Carl Maes bezit als Belgisch hoofd 50% van de aandelen, de Deense moeder bezit de andere helft.

 

Hij heeft zich vooropgesteld twaalf winkels over het hele land te openen binnen de vijf jaar. “Al kunnen dat er wel enkele meer of minder zijn, veel heeft te maken met vastgoedopportuniteiten. Je moet de kansen grijpen wanneer ze zich voordoen, zo is het ook gegaan met deze eerste winkel hier in Wijnegem.”

 

Daarbij mikt Flying Tiger in eerste instantie op steden met meer dan 100.000 inwoners. “We plannen twee winkels in Antwerpen, twee in Brussel en verder komen steden als Luik in het vizier.” Vanaf volgende week komt ook een Belgische website online en wordt gestart met specifieke, aangepaste communicatie voor ons land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.

Jysk opent vijf winkels op één dag

01/06/2018

De Scandinavische interieurketen Jysk heeft op 31 mei vijf verschillende winkels geopend in vijf verschillende landen. Hongarije, Oekraïne, Roemenië, Slovakije en Zweden kregen allemaal op dezelfde dag een nieuw woonwarenhuis.

Casa opent eerste Nederlandse winkel

01/06/2018

Nederland maakt kennis met een nieuwe interieurwinkelketen: Casa opent op vrijdag 1 juni de deuren in de Utrechtse binnenstad en introduceert ook zijn webshop. De lancering betekent het startschot van een grote ombouwoperatie.

Blokker België heeft een nieuwe directeur

31/05/2018

Rob Schuyt is per 1 mei in dienst getreden als algemeen directeur van Blokker in België. Hij neemt hiermee de functie over van Bernd Bosch, met wie het contract is beëindigd.