Dille & Kamille trekt naar Wallonië | RetailDetail

Dille & Kamille trekt naar Wallonië

Dille & Kamille trekt naar Wallonië

Keuken- en kookwinkel Dille & Kamille opent dit jaar een eerste vestiging in Wallonië: de tiende Belgische winkel komt in Luik. De keten van de familie Kamerling zweert bij een langzame, maar gestage groei van twee à drie winkels op jaarbasis.

Ook extra winkel in Brussel

Vorig jaar opende Dille & Kamille drie nieuwe winkels: in Leuven, Groningen en Maastricht. Voor 2016 staan er twee nieuwe openingen gepland: naast Luik krijgt Brussel een tweede vestiging. In een interview met zakenblad Trends vertelt algemeen directeur Hans Geels dat 'snel groeien geen prioriteit' is voor Dille & Kamille: “We investeren graag zonder veel te lenen. We mikken op twee tot drie nieuwe winkels per jaar. We verbouwen ook winkels. Zo willen we in 2017 de vernieuwde Antwerpse winkel klaar hebben.”

 

Aan ambitie nochtans geen gebrek: behalve Wallonië en de Belgische kust ‑ “We twijfelen over de juiste stad aan de kust” ‑ staan ook steden als Rijsel, Straatsburg, Luxemburg en later ook Duitsland op het verlanglijstje. “Dat we niet sneller groeien, hangt ook samen met de reflex eerst goed in te schatten of en waarom een winkel al dan niet aanslaat. We willen aandachtig aan ons concept schaven. Daarom werken we ook weinig met franchisewinkels.”

 

Keukenbalie wordt hart van de winkel

Dille & Kamille ziet ook brood in horeca. In de nieuwe winkels ‑ ook die van Luik dus ‑ zal een keukenbalie het hart van de winkel vormen. Daarmee wil de keten de basis leggen voor de uitbouw van horeca-activiteiten. “Dat zien we als een versterkende activiteit. Mensen samenbrengen is een van onze pijlers. Het is een manier om ons winkelmerk te ondersteunen, al mag het geen verliespost worden. Tegelijk is het een troef in tijden van e-commerce”, zegt Geels.

 

Niet dat horeca totaal nieuw zou zijn voor Dille & Kamille: de winkel in Antwerpen bijvoorbeeld beschikte in de jaren 1990 over een eetgelegenheid, maar die verdween door plaatsgebrek. "Die was zijn tijd ver vooruit", zegt Geels daarover. "Nu loopt een proefproject in Maastricht. We willen uitzoeken welke horecaproducten bij ons passen. We denken aan eenvoudige bio- en streekproducten.

 

Succesvolle webshop

Naast de fysieke verkooppunten heeft Dille & Kamille ook een eigen succesvolle webshop en werkt de keten ook samen met internationale partners in e-commerce. Sinds 2014 ontvangt de groep bijvoorbeeld dankzij een Franse webshop bestellingen tot diep in Frankrijk.

 

Dille & Kamille realiseerde vorig jaar een omzet van ruim 20 miljoen euro, maar exacte winst- en omzetcijfers geeft het bedrijf niet. "We gaan jaarlijks voor een organische omzetgroei van 5%", aldus nog directeur Hans Geels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Antwerpen krijgt Belgische primeur Søstrene Grene

20/04/2018

In de Antwerpse Stadsfeestzaal opent op 18 mei de eerste Belgische winkel van Søstrene Grene de deuren. De Deense keten biedt allerhande hebbedingetjes en woonaccessoires aan.

Carpetright sluit 1 op 5 winkels in het VK

13/04/2018

Carpetright, dat het afgelopen jaar terechtkwam in een neerwaartse spiraal, moet een vijfde van zijn winkels in thuisland Groot-Brittannië sluiten om het hoofd boven water te houden. Zo’n 300 mensen verliezen hun job bij de tapijtwinkelketen.

Ikea plant stadswinkel in hartje Parijs

10/04/2018

Ikea maakt werk van zijn plannen om ook in de stadscentra wereldwijd aanwezig te zijn. De meubelketen zoekt momenteel naar locaties in Parijs, Kopenhagen, Londen en Zuidoost-Azië om er met kleinere winkels een breder publiek aan te trekken.

Meubelmerk Furnified opent pop-up in Brussel

05/04/2018

Van 28 april tot en met 28 juni kunnen liefhebbers van Furnified terecht in de Brusselse Sablon-wijk, waar de Belgische meubelketen een pop-upwinkel opent. Daarnaast heeft het merk ook twee vaste showrooms in Antwerpen en in Amsterdam.

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders

04/04/2018

De restaurantformule Bon, die vijf vestigingen in Brussel telt, wil nationaal uitbreiden en gaat daarom binnenkort op zoek naar kapitaal. De formule biedt gezonde fastfood en hoopt vanaf volgend jaar 3 à 4 nieuwe restaurants per jaar te openen.

Spa vergroot productie van waters met een smaakje

30/03/2018

Spadel, de groep achter watermerk Spa, neemt een nieuwe productielijn in gebruik in thuisbasis Spa Monopole voor zijn waters met een smaakje. De Belgische groep investeert 14 miljoen euro in de productielijn.