Dille & Kamille trekt naar Wallonië

Dille & Kamille trekt naar Wallonië

Keuken- en kookwinkel Dille & Kamille opent dit jaar een eerste vestiging in Wallonië: de tiende Belgische winkel komt in Luik. De keten van de familie Kamerling zweert bij een langzame, maar gestage groei van twee à drie winkels op jaarbasis.

Ook extra winkel in Brussel

Vorig jaar opende Dille & Kamille drie nieuwe winkels: in Leuven, Groningen en Maastricht. Voor 2016 staan er twee nieuwe openingen gepland: naast Luik krijgt Brussel een tweede vestiging. In een interview met zakenblad Trends vertelt algemeen directeur Hans Geels dat 'snel groeien geen prioriteit' is voor Dille & Kamille: “We investeren graag zonder veel te lenen. We mikken op twee tot drie nieuwe winkels per jaar. We verbouwen ook winkels. Zo willen we in 2017 de vernieuwde Antwerpse winkel klaar hebben.”

 

Aan ambitie nochtans geen gebrek: behalve Wallonië en de Belgische kust ‑ “We twijfelen over de juiste stad aan de kust” ‑ staan ook steden als Rijsel, Straatsburg, Luxemburg en later ook Duitsland op het verlanglijstje. “Dat we niet sneller groeien, hangt ook samen met de reflex eerst goed in te schatten of en waarom een winkel al dan niet aanslaat. We willen aandachtig aan ons concept schaven. Daarom werken we ook weinig met franchisewinkels.”

 

Keukenbalie wordt hart van de winkel

Dille & Kamille ziet ook brood in horeca. In de nieuwe winkels ‑ ook die van Luik dus ‑ zal een keukenbalie het hart van de winkel vormen. Daarmee wil de keten de basis leggen voor de uitbouw van horeca-activiteiten. “Dat zien we als een versterkende activiteit. Mensen samenbrengen is een van onze pijlers. Het is een manier om ons winkelmerk te ondersteunen, al mag het geen verliespost worden. Tegelijk is het een troef in tijden van e-commerce”, zegt Geels.

 

Niet dat horeca totaal nieuw zou zijn voor Dille & Kamille: de winkel in Antwerpen bijvoorbeeld beschikte in de jaren 1990 over een eetgelegenheid, maar die verdween door plaatsgebrek. "Die was zijn tijd ver vooruit", zegt Geels daarover. "Nu loopt een proefproject in Maastricht. We willen uitzoeken welke horecaproducten bij ons passen. We denken aan eenvoudige bio- en streekproducten.

 

Succesvolle webshop

Naast de fysieke verkooppunten heeft Dille & Kamille ook een eigen succesvolle webshop en werkt de keten ook samen met internationale partners in e-commerce. Sinds 2014 ontvangt de groep bijvoorbeeld dankzij een Franse webshop bestellingen tot diep in Frankrijk.

 

Dille & Kamille realiseerde vorig jaar een omzet van ruim 20 miljoen euro, maar exacte winst- en omzetcijfers geeft het bedrijf niet. "We gaan jaarlijks voor een organische omzetgroei van 5%", aldus nog directeur Hans Geels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

èggo viert tiende verjaardag met nieuw concept

11/10/2017

Keukenproducent èggo viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarom zet het bedrijf de komende jaren een flinke stap voorwaarts. Zo komt er een nieuw winkelconcept en een verdere internationale expansie.

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

10/10/2017

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Chaussures Maniet opent vier winkels in regio Luik

09/10/2017

Schoenenbedrijf Chaussures Maniet heeft vier winkels geopend in de Luikse regio: het gaat daarbij over twee vestigingen van Maniet en twee van Luxus. Samen zijn ze goed voor een veertigtal banen.

Hema wil nog eens 150 Spaanse winkels

04/10/2017

Hema wil in Spanje nog eens 150 winkels openen. Na winkels in Madrid en Barcelona kijkt de retailer naar een verdere expansie in steden als Valencia, Bilbao, Malaga en Sevilla.

FNG mikt op Duitsland en Spanje

04/10/2017

Modegroep FNG is ondertussen een gevestigde naam in de Benelux en dus begint het bedrijf uit te kijken naar andere markten. Voor de Nederlandse merken ziet CEO Dieter Penninckx ruimte in Duitsland, terwijl hij voor de Belgische naar Spanje kijkt.

Back to top