Familie Blokker pompte begin dit jaar 130 miljoen in familieconcern

Familie Blokker pompte begin dit jaar 130 miljoen in familieconcern

De familie Blokker heeft begin dit jaar 130 miljoen euro bijgestort om de balans van het gelijknamige winkelconcern te versterken. “Het signaal dat de aandeelhouders achter het bedrijf blijven staan”, zegt financieel topman Jeroen Visser.

 

“Status van solide familiebedrijf”

Blokker Holding maakte gisteren een recordverlies van 52 miljoen euro bekend. Tegelijk kondigde het woonwinkelconcern een investering aan van 200 miljoen euro in drie jaar.

 

In de Nederlandse zakenkrant NRC vertelt CFO Jeroen Visser waar dat geld vandaan moet komen. “Het is een mix. Een deel van het geld maken we zelf vrij door slimmer om te gaan met onze voorraden en de betaaltermijn [aan leveranciers] te verlengen van 30 naar 60 dagen. De rest komt van de aandeelhouders.”

 

Op de vraag hoeveel de familie Blokker inlegt, klinkt het: “Dat gaan we niet vertellen. En dat hebben we ook nog niet vastgepind. Als alle plannen er zijn, zullen we met de aandeelhouders de juiste verhouding bepalen.”

 

Al voegt hij er snel aan toe: “Zij hebben in januari 130 miljoen euro bijgestort, om de balans te versterken. Dat is een signaal dat ze achter ons staan. We willen een solide financiële basis hebben, in de turbulente tijd waar we in zitten. Het helpt, onder andere bij leveranciers, dat we de status hebben van een solide familiebedrijf.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Blokker lijdt fors verlies in België

11/10/2017

De Nederlandse winkelketen Blokker heeft vorig jaar 30 miljoen euro verlies geleden in België. Een jaar eerder werd er nog nipt winst gemaakt, maar de herstructurering van de keten weegt zwaar op de resultaten.

èggo viert tiende verjaardag met nieuw concept

11/10/2017

Keukenproducent èggo viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarom zet het bedrijf de komende jaren een flinke stap voorwaarts. Zo komt er een nieuw winkelconcept en een verdere internationale expansie.

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

10/10/2017

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Bas Verheijen nieuwe marketingdirecteur Blokker

28/09/2017

Blokker heeft Bas Verheijen aangesteld als de nieuwe directeur marketing & formule. Verheijen is een van de oprichters van websupermarkt Picnic en werkte eerder ook al voor C1000, Ahold en Procter & Gamble.

Alibaba zet Ikea-achtige keten op

26/09/2017

De Chinese online retailgroep Alibaba heeft in Hangzhou zijn eerste fysieke Ikea-achtige Home Times-woonwarenhuis geopend. Voor het einde van het jaar komen er vier bij, volgend jaar staan er nog vijftien op de planning.

Back to top