Ikea groeit opnieuw met bijna 4 procent | RetailDetail

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Vijftien nieuwe winkels

De groei van de Ikea Group is met name te danken aan de opening van vijftien nieuwe vestigingen in het voorbije boekjaar. In totaal kreeg de keten 817 miljoen bezoekers over de vloer en brachten nog eens 2,1 miljard mensen een bezoek aan Ikea.com. Dit jaar moeten er 22 nieuwe winkels openen, onder andere in Letland en India. Binnen vijf jaar wil Ikea ook aanwezig zijn in Zuid-Amerika.

 

“Dankzij onze stabiele financiële positie kunnen we blijven investeren in een nóg betere klantervaring in al onze winkelkanalen,” zegt Jesper Brodin, sinds 1 september dit jaar president en CEO van Ikea Group. Het Zweedse bedrijf blijft ook investeren in duurzaamheid: zo heeft het ondertussen al 415 windturbines, die moeten helpen om het bedrijf tegen 2020 volledig energieneutraal te krijgen.

 

Sterke groei in België

In Nederland steeg de omzet met 4,3% naar 1,2 miljard euro. “We hebben profijt van de aangetrokken economie en de optimistische stemming op de woningmarkt,” aldus Lena Herder, countryretailmanager Ikea Nederland. “Op alle terreinen zijn we sterk gegroeid, met maar liefst dubbele cijfers bij de verkoop van complete keukensystemen.” Ook de nieuwe dienst ‘Bestellen en Ophalen’ is naar eigen zeggen een groot succes.

 

België deed het zelfs nog dubbel zo goed, met een omzetgroei van 7,9% naar 903 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de twee nieuwe vestigingen in Hasselt en Bergen, die voor het eerst een volledig jaar in de resultaten werden opgenomen. “Daarnaast tekenden wij een sterke stijging op in de verkoop van matrassen en keukens”, zo stelt Catherine Bendayan, CEO van IKEA België. Ook in België kunnen klanten sinds een jaar bij acht van de zeventien vestigingen hun online bestellingen ophalen. Vanaf volgend jaar moeten die bestellingen ook aan huis kunnen worden geleverd.

 

Nieuw digitaal platform

Tot slot worden ook de plannen van Ikea om hun producten bij externe partijen te verkopen steeds concreter. In juni waren er al geruchten dat Ikea lonkte naar Alibaba en Amazon om de online omzet van het bedrijf verder op te krikken. Het wil zo ook reageren op het feit dat er bij heel wat winkels minder volk over de vloer komt. Er komt tevens een nieuw digitaal platform waar consumenten mee kunnen helpen aan het ontwikkelen en testen van nieuwe producten.

 

In datzelfde opzicht zal het stadsconcept verder aangepakt worden, om in de toekomst het volledige assortiment op een kleinere ruimte te kunnen tonen aan de klant. Ikea denkt daarbij aan het gebruik van digitale hulpmiddelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.