Ikea groeit opnieuw met bijna 4 procent | RetailDetail

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Vijftien nieuwe winkels

De groei van de Ikea Group is met name te danken aan de opening van vijftien nieuwe vestigingen in het voorbije boekjaar. In totaal kreeg de keten 817 miljoen bezoekers over de vloer en brachten nog eens 2,1 miljard mensen een bezoek aan Ikea.com. Dit jaar moeten er 22 nieuwe winkels openen, onder andere in Letland en India. Binnen vijf jaar wil Ikea ook aanwezig zijn in Zuid-Amerika.

 

“Dankzij onze stabiele financiële positie kunnen we blijven investeren in een nóg betere klantervaring in al onze winkelkanalen,” zegt Jesper Brodin, sinds 1 september dit jaar president en CEO van Ikea Group. Het Zweedse bedrijf blijft ook investeren in duurzaamheid: zo heeft het ondertussen al 415 windturbines, die moeten helpen om het bedrijf tegen 2020 volledig energieneutraal te krijgen.

 

Sterke groei in België

In Nederland steeg de omzet met 4,3% naar 1,2 miljard euro. “We hebben profijt van de aangetrokken economie en de optimistische stemming op de woningmarkt,” aldus Lena Herder, countryretailmanager Ikea Nederland. “Op alle terreinen zijn we sterk gegroeid, met maar liefst dubbele cijfers bij de verkoop van complete keukensystemen.” Ook de nieuwe dienst ‘Bestellen en Ophalen’ is naar eigen zeggen een groot succes.

 

België deed het zelfs nog dubbel zo goed, met een omzetgroei van 7,9% naar 903 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de twee nieuwe vestigingen in Hasselt en Bergen, die voor het eerst een volledig jaar in de resultaten werden opgenomen. “Daarnaast tekenden wij een sterke stijging op in de verkoop van matrassen en keukens”, zo stelt Catherine Bendayan, CEO van IKEA België. Ook in België kunnen klanten sinds een jaar bij acht van de zeventien vestigingen hun online bestellingen ophalen. Vanaf volgend jaar moeten die bestellingen ook aan huis kunnen worden geleverd.

 

Nieuw digitaal platform

Tot slot worden ook de plannen van Ikea om hun producten bij externe partijen te verkopen steeds concreter. In juni waren er al geruchten dat Ikea lonkte naar Alibaba en Amazon om de online omzet van het bedrijf verder op te krikken. Het wil zo ook reageren op het feit dat er bij heel wat winkels minder volk over de vloer komt. Er komt tevens een nieuw digitaal platform waar consumenten mee kunnen helpen aan het ontwikkelen en testen van nieuwe producten.

 

In datzelfde opzicht zal het stadsconcept verder aangepakt worden, om in de toekomst het volledige assortiment op een kleinere ruimte te kunnen tonen aan de klant. Ikea denkt daarbij aan het gebruik van digitale hulpmiddelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Antwerpen krijgt Belgische primeur Søstrene Grene

20/04/2018

In de Antwerpse Stadsfeestzaal opent op 18 mei de eerste Belgische winkel van Søstrene Grene de deuren. De Deense keten biedt allerhande hebbedingetjes en woonaccessoires aan.

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.