Ikea groeit opnieuw met bijna 4 procent | RetailDetail

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Vijftien nieuwe winkels

De groei van de Ikea Group is met name te danken aan de opening van vijftien nieuwe vestigingen in het voorbije boekjaar. In totaal kreeg de keten 817 miljoen bezoekers over de vloer en brachten nog eens 2,1 miljard mensen een bezoek aan Ikea.com. Dit jaar moeten er 22 nieuwe winkels openen, onder andere in Letland en India. Binnen vijf jaar wil Ikea ook aanwezig zijn in Zuid-Amerika.

 

“Dankzij onze stabiele financiële positie kunnen we blijven investeren in een nóg betere klantervaring in al onze winkelkanalen,” zegt Jesper Brodin, sinds 1 september dit jaar president en CEO van Ikea Group. Het Zweedse bedrijf blijft ook investeren in duurzaamheid: zo heeft het ondertussen al 415 windturbines, die moeten helpen om het bedrijf tegen 2020 volledig energieneutraal te krijgen.

 

Sterke groei in België

In Nederland steeg de omzet met 4,3% naar 1,2 miljard euro. “We hebben profijt van de aangetrokken economie en de optimistische stemming op de woningmarkt,” aldus Lena Herder, countryretailmanager Ikea Nederland. “Op alle terreinen zijn we sterk gegroeid, met maar liefst dubbele cijfers bij de verkoop van complete keukensystemen.” Ook de nieuwe dienst ‘Bestellen en Ophalen’ is naar eigen zeggen een groot succes.

 

België deed het zelfs nog dubbel zo goed, met een omzetgroei van 7,9% naar 903 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de twee nieuwe vestigingen in Hasselt en Bergen, die voor het eerst een volledig jaar in de resultaten werden opgenomen. “Daarnaast tekenden wij een sterke stijging op in de verkoop van matrassen en keukens”, zo stelt Catherine Bendayan, CEO van IKEA België. Ook in België kunnen klanten sinds een jaar bij acht van de zeventien vestigingen hun online bestellingen ophalen. Vanaf volgend jaar moeten die bestellingen ook aan huis kunnen worden geleverd.

 

Nieuw digitaal platform

Tot slot worden ook de plannen van Ikea om hun producten bij externe partijen te verkopen steeds concreter. In juni waren er al geruchten dat Ikea lonkte naar Alibaba en Amazon om de online omzet van het bedrijf verder op te krikken. Het wil zo ook reageren op het feit dat er bij heel wat winkels minder volk over de vloer komt. Er komt tevens een nieuw digitaal platform waar consumenten mee kunnen helpen aan het ontwikkelen en testen van nieuwe producten.

 

In datzelfde opzicht zal het stadsconcept verder aangepakt worden, om in de toekomst het volledige assortiment op een kleinere ruimte te kunnen tonen aan de klant. Ikea denkt daarbij aan het gebruik van digitale hulpmiddelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top