Ikea neemt belang in plasticverwerker

Ikea neemt belang in plasticverwerker

De Zweedse Ikea-groep heeft een minderheidsbelang van 15% genomen in de Morssinkhof Rymoplast Group, een Nederlands recyclingbedrijf voor plastic materialen. De woongigant laat met de investering het belang van een circulaire economie zien.

Voor aanvoer duurzame grondstoffen

Het is de eerste investering van de voorziene één miljard euro die Ikea eind vorig jaar aankondigde. Met dit bedrag wil het concern de aanvoer van duurzame grondstoffen voor de lange termijn veilig stellen: de woonformule besteedt het geld aan bosbouwactiviteiten en bedrijven die zich bezighouden met recycling, hernieuwbare energie en het ontwikkelen van biomaterialen. De recyclingindustrie speelt een cruciale rol in de overgang naar een kringloop- of circulaire economie waarin geen sprake meer is van afval.

 

Morssinkhof Rymoplast is een Nederlands familiebedrijf dat diverse locaties in Nederland telt en ruim vijftig jaar ervaring heeft in de recyclingindustrie en geldt als belangrijke speler in deze Europese markt. Het bedrijf verwerkt gebruikt plastic dat afkomstig is van consumenten en industrieën. Het voerde in de afgelopen jaren de verwerkingscapaciteit geleidelijk op tot 200.000 ton en kan dankzij de investering van IKEA die capaciteit verder uitbouwen. Dat moet leiden tot een aanvullende jaarlijkse besparing van zo’n 50.000 ton CO2.

 

Meewerken aan circulaire economie  

“De omschakeling naar een circulaire economie is van groot belang als we aan de behoeften en wensen van mensen willen blijven voldoen zónder daarbij onze planeet en haar grondstoffen uit te putten,” zegt duurzaamheidsverantwoordelijke Steve Howard: “IKEA wil graag meewerken aan het versnellen van deze omschakeling. Dat doen we door te investeren, door in onze bedrijfsvoering afval te hergebruiken en door miljoenen mensen in de gelegenheid te stellen een duurzamer leven thuis te leiden.”

 

De investering is onderdeel van een bredere aanpak van de Ikea Group voor het ondersteunen van strategische bedrijven en doelstellingen. Het concern heeft in haar streven om onafhankelijk te worden van grondstoffen en energiebronnen inmiddels ruim drie miljard euro opzij gelegd, waaronder genoemde voorziening van een miljard euro. De IKEA Group heeft sinds 2009 1,5 miljard euro geïnvesteerd in wind- en zonne-energie en heeft nog eens 600 miljoen euro gereserveerd voor nieuwe investeringen op dit gebied.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Delhaize kiest voor ‘natural branding’ bij bio

14/02/2017

Delhaize gaat een groot deel van het bio-assortiment groenten en fruit voorzien van ‘natural branding’, waarbij de bio-aanduiding rechtstreeks op het product geplaatst wordt. Zo spaart de keten heel wat verpakkingen uit.

OKay opent in Hoeilaart en Zoersel

13/02/2017

Colruyt-dochter OKay opent in Hoeilaart en Zoersel twee filialen volgens het nieuwste concept van de keten, met oog voor duurzame technieken en materialen.

H&M maakt nieuwe collectie van oceaanafval

09/02/2017

Het Zweedse H&M heeft ‘Conscious Exclusive’ gelanceerd: een duurzame high-end kledinglijn waarvan de kleding bestaat uit Bionic, een stof die wordt gemaakt van afval dat op het strand is aangespoeld.

Webwinkels met goedkope designermeubels moeten deuren sluiten

09/02/2017

Door een wijziging in de Britse copyrightwet, waardoor die nu gelijk loopt met die van de rest van de Europese Unie, moeten heel wat webwinkels waar goedkope varianten van designermeubels worden verkocht, de deuren sluiten.

De Mandemakers Groep maakt verlies, moederbedrijf is winstgevend

08/02/2017

De Mandemakers Groep, het bedrijf boven ketens als Keukenconcurrent, Sanders en Morres, heeft in 2015 opnieuw fiks verlies gemaakt. Volgens financieel directeur Jeroen Maan is dat echter geen probleem, omdat het moederbedrijf van DMG wel winstgevend is.

1,5 miljoen bezoekers in eerste jaar Ikea Hasselt

06/02/2017

De vestiging van Ikea in Hasselt heeft in zijn eerste jaar na opening ongeveer 1,5 miljoen bezoekers over de vloer gehad. 95% van die bezoekers brachten bovendien ook een bezoek aan het restaurant in de woonwinkel.

Back to top