Ikea neemt belang in plasticverwerker

Ikea neemt belang in plasticverwerker

De Zweedse Ikea-groep heeft een minderheidsbelang van 15% genomen in de Morssinkhof Rymoplast Group, een Nederlands recyclingbedrijf voor plastic materialen. De woongigant laat met de investering het belang van een circulaire economie zien.

Voor aanvoer duurzame grondstoffen

Het is de eerste investering van de voorziene één miljard euro die Ikea eind vorig jaar aankondigde. Met dit bedrag wil het concern de aanvoer van duurzame grondstoffen voor de lange termijn veilig stellen: de woonformule besteedt het geld aan bosbouwactiviteiten en bedrijven die zich bezighouden met recycling, hernieuwbare energie en het ontwikkelen van biomaterialen. De recyclingindustrie speelt een cruciale rol in de overgang naar een kringloop- of circulaire economie waarin geen sprake meer is van afval.

 

Morssinkhof Rymoplast is een Nederlands familiebedrijf dat diverse locaties in Nederland telt en ruim vijftig jaar ervaring heeft in de recyclingindustrie en geldt als belangrijke speler in deze Europese markt. Het bedrijf verwerkt gebruikt plastic dat afkomstig is van consumenten en industrieën. Het voerde in de afgelopen jaren de verwerkingscapaciteit geleidelijk op tot 200.000 ton en kan dankzij de investering van IKEA die capaciteit verder uitbouwen. Dat moet leiden tot een aanvullende jaarlijkse besparing van zo’n 50.000 ton CO2.

 

Meewerken aan circulaire economie  

“De omschakeling naar een circulaire economie is van groot belang als we aan de behoeften en wensen van mensen willen blijven voldoen zónder daarbij onze planeet en haar grondstoffen uit te putten,” zegt duurzaamheidsverantwoordelijke Steve Howard: “IKEA wil graag meewerken aan het versnellen van deze omschakeling. Dat doen we door te investeren, door in onze bedrijfsvoering afval te hergebruiken en door miljoenen mensen in de gelegenheid te stellen een duurzamer leven thuis te leiden.”

 

De investering is onderdeel van een bredere aanpak van de Ikea Group voor het ondersteunen van strategische bedrijven en doelstellingen. Het concern heeft in haar streven om onafhankelijk te worden van grondstoffen en energiebronnen inmiddels ruim drie miljard euro opzij gelegd, waaronder genoemde voorziening van een miljard euro. De IKEA Group heeft sinds 2009 1,5 miljard euro geïnvesteerd in wind- en zonne-energie en heeft nog eens 600 miljoen euro gereserveerd voor nieuwe investeringen op dit gebied.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade

12/01/2018

Lidl maakt een deel van haar Belgische huismerkchocolade fairtrade: verschillende reepsoorten van het huismerk Fin Carré krijgen het fairtradelabel. Het gaat om chocolade waarvan Lidl jaarlijks ruim 645 ton verkoopt. 

Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Zalando gaat samenwerking aan met Fashion for Good

10/01/2018

Fashion for Good, een initiatief dat werd opgericht door de C&A Foundation en dat mikt op duurzame mode, gaat samenwerken met Zalando. Samen willen ze duurzame innovaties sneller naar de markt brengen.

Back to top