Ikea Group investeert in plastic recycling | RetailDetail

Ikea neemt belang in plasticverwerker

Ikea neemt belang in plasticverwerker

De Zweedse Ikea-groep heeft een minderheidsbelang van 15% genomen in de Morssinkhof Rymoplast Group, een Nederlands recyclingbedrijf voor plastic materialen. De woongigant laat met de investering het belang van een circulaire economie zien.

Voor aanvoer duurzame grondstoffen

Het is de eerste investering van de voorziene één miljard euro die Ikea eind vorig jaar aankondigde. Met dit bedrag wil het concern de aanvoer van duurzame grondstoffen voor de lange termijn veilig stellen: de woonformule besteedt het geld aan bosbouwactiviteiten en bedrijven die zich bezighouden met recycling, hernieuwbare energie en het ontwikkelen van biomaterialen. De recyclingindustrie speelt een cruciale rol in de overgang naar een kringloop- of circulaire economie waarin geen sprake meer is van afval.

 

Morssinkhof Rymoplast is een Nederlands familiebedrijf dat diverse locaties in Nederland telt en ruim vijftig jaar ervaring heeft in de recyclingindustrie en geldt als belangrijke speler in deze Europese markt. Het bedrijf verwerkt gebruikt plastic dat afkomstig is van consumenten en industrieën. Het voerde in de afgelopen jaren de verwerkingscapaciteit geleidelijk op tot 200.000 ton en kan dankzij de investering van IKEA die capaciteit verder uitbouwen. Dat moet leiden tot een aanvullende jaarlijkse besparing van zo’n 50.000 ton CO2.

 

Meewerken aan circulaire economie  

“De omschakeling naar een circulaire economie is van groot belang als we aan de behoeften en wensen van mensen willen blijven voldoen zónder daarbij onze planeet en haar grondstoffen uit te putten,” zegt duurzaamheidsverantwoordelijke Steve Howard: “IKEA wil graag meewerken aan het versnellen van deze omschakeling. Dat doen we door te investeren, door in onze bedrijfsvoering afval te hergebruiken en door miljoenen mensen in de gelegenheid te stellen een duurzamer leven thuis te leiden.”

 

De investering is onderdeel van een bredere aanpak van de Ikea Group voor het ondersteunen van strategische bedrijven en doelstellingen. Het concern heeft in haar streven om onafhankelijk te worden van grondstoffen en energiebronnen inmiddels ruim drie miljard euro opzij gelegd, waaronder genoemde voorziening van een miljard euro. De IKEA Group heeft sinds 2009 1,5 miljard euro geïnvesteerd in wind- en zonne-energie en heeft nog eens 600 miljoen euro gereserveerd voor nieuwe investeringen op dit gebied.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.