Ikea toont winkel van de toekomst | RetailDetail

Ikea toont winkel van de toekomst

Ikea toont winkel van de toekomst
Foto: monticello / Shutterstock.com

Op het Mobile World Congress heeft Ikea in samenwerking met Accenture zijn winkelconcept van de toekomst gepresenteerd. Opvallend: het is een kleine binnenstadwinkel, met - uiteraard - veel technologie.

 

Hele catalogus in een kleine ruimte

In de demowinkel van de toekomst van Ikea krijgen klanten de hele catalogus van de woonketen te zien, maar dan virtueel. De Zweedse meubelretailer steunt op augmented reality om een digitale beleving te creëren in de fysieke wereld.

 

Het nog fictieve verkooppunt is “een nieuw winkelconcept voor de binnenstad”, legt Gonzalo Marcos van het Accenture-team Hybrid Spaces uit. “Het gaat om kleinere winkels waar we nieuwe ervaringen moeten creëren en die IKEA helpen om zijn hele catalogus in een beperktere ruimte te tonen.” De wanden van de winkel doen dienst als schermen, waar informatie over producten op wordt geprojecteerd, terwijl het bekende Ikea-potloodje als een scanner werkt. Het is immers uitgerust met RFID-technologie, waardoor je een productlabel alleen maar hoeft aan te tikken met het potlood om het aan je winkelmandje toe te voegen. 

 

Scannen en afrekenen met het toverpotloodje

Bij sommige producten kunnen shoppers met het ‘toverpotloodje’ nog andere kleuren of patronen tevoorschijn toveren, die er dan op het object worden geprojecteerd. In de rekken van de futuristische winkel zitten namelijk sensoren verstopt die de signalen van het potlood opvangen. Afrekenen doe je in de Ikea-stadswinkel van de toekomst dan weer door je potlood uiteindelijk te scannen voor een – onbemande – kassat met aanraakscherm. Je bestelling wordt zo geplaatst voor afhaling of thuislevering.

 

Een concrete uitrol van het concept is (nog) niet voorzien: deze presentatie diende louter als voorbeeld op de technologiebeurs Mobile World Congress. Accenture wil zo in eerste instantie tonen wat er allemaal mogelijk is in retail. Wel zouden Ikea en Accenture in het Spaanse Sevilla binnenkort samen een demo van een keuken lanceren waar op de wanden ook productinformatie wordt geprojecteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde

07/05/2018

Na een stevig eerste kwartaal zet meubel- en decoratieketen Maisons du Monde zijn groeiverhaal verder met een nieuwe CEO en de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Modani.