Ikea wil investeren in meer stadswinkels

Ikea wil investeren in meer stadswinkels
Shutterstock

Vanaf 2019 wil Ikea ook in stadscentra aanwezig zijn met kleinere winkels, die vooral mensen zonder auto moeten aantrekken. De Zweedse meubelgigant hoopt daarmee in te spelen op de snel oprukkende verstedelijking en digitalisering.

Ikea in de binnenstad

Ikea experimenteert al langer met nieuwe verkoopkanalen ter aanvulling van zijn klassieke meubelwinkels buiten de stad: zo is er een proefproject om producten te verkopen via derde partijen als Amazon en Alibaba, komt er een nieuw digitaal platform waar consumenten nieuwe producten mee helpen ontwikkelen en zijn er plannen voor losstaande Ikea-restaurants in de binnensteden.

 

Ook kleinere winkels van Ikea, die het volledige assortiment op een beperkte oppervlakte etaleren, zijn al hier en daar te vinden in de grootsteden. Als het afhangt van de nieuwe CEO Jesper Brodin zullen er daar vanaf 2019 nog veel meer bijkomen: “Met Citystores willen we ook in het straatbeeld een vaste aanwezigheid worden, om zo vooral mensen zonder wagen over de vloer te krijgen.”

 

Dalende winst

De eerste nieuwe stadswinkels zullen opduiken in het Engelse Greenwich (in 2019) en de Deense hoofdstad Kopenhagen (in 2020), maar Ikea plant ook elders nieuwe vestigingen in de stadscentra. “We zijn gulzig om de binnensteden te claimen. Er lopen op dit moment al tal van experimenten”, aldus Brodin, die op 1 september van dit jaar pas de fakkel overnam van Peter Agnefjall.

 

Met het nieuwe winkelconcept wil Ikea niet alleen de afstand verkleinen tot de klant die steeds vaker kiest voor webwinkels en thuislevering, maar ook een oplossing bieden voor de dalende winst die het bedrijf optekent. De Zweedse meubelketen sloot het voorbije boekjaar immers af met een operationele winst van 3 miljard euro, 1,5 miljard euro minder dan vorig jaar. Een aantal winstgevende onderdelen werden weliswaar ondergebracht bij merkhouder Inter Ikea, maar snel en kordaat inspelen op de veranderende winkelgewoontes van de klant is ook voor Ikea een absolute prioriteit, zoveel is duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Ikea opent in 2019 twee Belgische hotels

01/12/2017

De Zweedse meubelketen Ikea gaat in 2019 hotels openen in Antwerpen en Gent. De hotelketen Moxy, die in samenwerking met Marriott is opgezet, is ook al te vinden in New York, Parijs, Tokio, Chicago en Londen.

Decathlon opent eerste stadssportwinkel in Brussel

29/11/2017

Decathlon wil nu ook de sportieve stadsmens bekoren met een aangepast aanbod: de eerste stadssportwinkel van de keten opent vandaag de deuren in het nieuwe Brusselse winkelcentrum The Mint.

CASA rolt webshop verder uit

24/11/2017

Interieurwinkelketen CASA gaat verder met het uitrollen van zijn nieuwe webshops met ‘click & collect'. Eerder dit jaar werd het concept ingevoerd in België, Frankrijk en Luxemburg; nu is het de beurt aan Zwitserland, Spanje en Portugal.

Conforama lanceert nieuwe Maison Dépôt in Rijsel

23/11/2017

In de buurt van Rijsel stelt het Franse Conforama de jongste telg in de familie voor: Maison Dépôt. Met een scherp geprijsde mix van meubilair, decoratie en elektrotoestellen hoopt de nieuwe koopjesexpert ook Belgische dagjesmensen aan te trekken.

Nieuwe CEO Leen Bakker komt van bij Beter Bed

23/11/2017

Debbie Klein, tot nog toe algemeen directeur van Beter Bed Benelux, wordt op 1 februari de nieuwe CEO van Leen Bakker. Ze volgt er Rob van Noordt op, die sinds 2015 bij de retailer aan de slag was en eerder deze maand zijn vertrek aankondigde.

Back to top