Ikea wil investeren in meer stadswinkels

Ikea wil investeren in meer stadswinkels

Ikea wil investeren in meer stadswinkels
Shutterstock

Vanaf 2019 wil Ikea ook in stadscentra aanwezig zijn met kleinere winkels, die vooral mensen zonder auto moeten aantrekken. De Zweedse meubelgigant hoopt daarmee in te spelen op de snel oprukkende verstedelijking en digitalisering.

Ikea in de binnenstad

Ikea experimenteert al langer met nieuwe verkoopkanalen ter aanvulling van zijn klassieke meubelwinkels buiten de stad: zo is er een proefproject om producten te verkopen via derde partijen als Amazon en Alibaba, komt er een nieuw digitaal platform waar consumenten nieuwe producten mee helpen ontwikkelen en zijn er plannen voor losstaande Ikea-restaurants in de binnensteden.

 

Ook kleinere winkels van Ikea, die het volledige assortiment op een beperkte oppervlakte etaleren, zijn al hier en daar te vinden in de grootsteden. Als het afhangt van de nieuwe CEO Jesper Brodin zullen er daar vanaf 2019 nog veel meer bijkomen: “Met Citystores willen we ook in het straatbeeld een vaste aanwezigheid worden, om zo vooral mensen zonder wagen over de vloer te krijgen.”

 

Dalende winst

De eerste nieuwe stadswinkels zullen opduiken in het Engelse Greenwich (in 2019) en de Deense hoofdstad Kopenhagen (in 2020), maar Ikea plant ook elders nieuwe vestigingen in de stadscentra. “We zijn gulzig om de binnensteden te claimen. Er lopen op dit moment al tal van experimenten”, aldus Brodin, die op 1 september van dit jaar pas de fakkel overnam van Peter Agnefjall.

 

Met het nieuwe winkelconcept wil Ikea niet alleen de afstand verkleinen tot de klant die steeds vaker kiest voor webwinkels en thuislevering, maar ook een oplossing bieden voor de dalende winst die het bedrijf optekent. De Zweedse meubelketen sloot het voorbije boekjaar immers af met een operationele winst van 3 miljard euro, 1,5 miljard euro minder dan vorig jaar. Een aantal winstgevende onderdelen werden weliswaar ondergebracht bij merkhouder Inter Ikea, maar snel en kordaat inspelen op de veranderende winkelgewoontes van de klant is ook voor Ikea een absolute prioriteit, zoveel is duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde

07/05/2018

Na een stevig eerste kwartaal zet meubel- en decoratieketen Maisons du Monde zijn groeiverhaal verder met een nieuwe CEO en de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Modani.

Ikea schrapt 150 banen, ook in België en Nederland

04/05/2018

Bij Ikea verdwijnen binnenkort 150 jobs, waarvan ook een deel in België en Nederland. Met de reorganisatie wil de meubelgigant zich klaarstomen voor de groeiende concurrentie van grote e-commercespelers.

Vijfde meer winst voor Kwantum

03/05/2018

Kwantum, de grootste woondiscounter van de Lage Landen, heeft 2017 afgesloten met een flinke omzet- en winstgroei. De omzet ging 7% de hoogte in, de winst kreeg er zelfs 20% bij.

Beter Bed lijdt onder Duits gifschandaal

02/05/2018

De Beter Bed Holding zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2018 met 4% dalen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Naast Duitsland, waar een gifschandaal de cijfers blijft drukken, daalt de omzet ook in Zwitserland en Spanje.

Iris Dierckx wordt nieuwe country manager Auping België

23/04/2018

Iris Dierckx wordt de nieuwe country manager van Auping België. Haar aanstelling volgt op het vertrek van Willem Stox, die de beddenspecialist in februari inruilde voor lingeriegroep Van de Velde