Ikea wil verkopen via derde partijen

Ikea wil verkopen via derde partijen
Shutterstock

De Zweedse woonketen Ikea wil volgend jaar starten met een proefproject, waarbij de producten van de keten verkocht worden op webshops van derde partijen, zoals Amazon of Alibaba.

Online aandeel opdrijven

Voorlopig verkoopt Ikea zijn meubels en accessoires enkel via de eigen webshops, maar het zegt op te merken dat de markt aan het veranderen is en dat het wil nagaan wat het effect van de verkoop op andere websites is. Voorlopig wil het nog niet zeggen met welke platformen het daarvoor gaat samenwerken.

 

In het vorige boekjaar steeg de online omzet bij Ikea met 30% naar 1,4 miljard euro, maar dat is nog steeds maar een fractie van de totale omzet van 34,2 miljard euro. Met dit nieuwe project wil het Zweedse bedrijf duidelijk uittesten of het aandeel van de online verkoop snel verder opgedreven kan worden.

 

Niet enkel de online markt moet belangrijker worden voor Ikea: ook de restaurants krijgen binnenkort mogelijk een prominentere plek binnen de groep. Ikea denkt er immers aan om in de nabije toekomst ook losstaande restaurants te openen, nu blijkt dat heel wat bezoekers van de woonwinkels enkel komen om een hapje te eten in het restaurant van de woonwinkel. De omzet van food binnen Ikea is met 1,7 miljard euro momenteel zelfs groter dan die van de online verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Back to top