Ikea wil verkopen via derde partijen | RetailDetail

Ikea wil verkopen via derde partijen

Ikea wil verkopen via derde partijen
Shutterstock

De Zweedse woonketen Ikea wil volgend jaar starten met een proefproject, waarbij de producten van de keten verkocht worden op webshops van derde partijen, zoals Amazon of Alibaba.

Online aandeel opdrijven

Voorlopig verkoopt Ikea zijn meubels en accessoires enkel via de eigen webshops, maar het zegt op te merken dat de markt aan het veranderen is en dat het wil nagaan wat het effect van de verkoop op andere websites is. Voorlopig wil het nog niet zeggen met welke platformen het daarvoor gaat samenwerken.

 

In het vorige boekjaar steeg de online omzet bij Ikea met 30% naar 1,4 miljard euro, maar dat is nog steeds maar een fractie van de totale omzet van 34,2 miljard euro. Met dit nieuwe project wil het Zweedse bedrijf duidelijk uittesten of het aandeel van de online verkoop snel verder opgedreven kan worden.

 

Niet enkel de online markt moet belangrijker worden voor Ikea: ook de restaurants krijgen binnenkort mogelijk een prominentere plek binnen de groep. Ikea denkt er immers aan om in de nabije toekomst ook losstaande restaurants te openen, nu blijkt dat heel wat bezoekers van de woonwinkels enkel komen om een hapje te eten in het restaurant van de woonwinkel. De omzet van food binnen Ikea is met 1,7 miljard euro momenteel zelfs groter dan die van de online verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.