Jysk groeit fors in Benelux

Jysk

Ondanks de gedwongen winkelsluitingen in verschillende landen is Jysk er opnieuw in geslaagd ijzersterke resultaten neer te zetten. Zowel in België als in Nederland bereikten de opbrengsten een nieuwe piek.

 

Meer winst

Jysk meldde in september al een recordomzet van omgerekend 4,39 miljard euro. Vandaag gaf de retailer meer financiële details omtrent het boekjaar 2020-2021, dat eind augustus werd afgesloten. De globale bedrijfswinst (ebit) steeg met ruim een vijfde naar 4,5 miljard Deense kroon (600 miljoen euro).

 

In België steeg de omzet met bijna 92% tot 66,7 miljoen euro, de operationele winst kwam uit op 10 miljoen euro. “Het was een uitdagend jaar waarin onze winkels geruime tijd gesloten moesten blijven en we te maken hadden met verregaande maatregelen. Daarom ben ik uitermate trots dat we met z’n allen dit geweldige resultaat hebben behaald. Hieruit blijkt maar weer dat ons seamless concept, waarbij online- en offline winkelen goed op elkaar zijn ingespeeld, perfect aansluit bij de wensen van onze klanten,” aldus Frank Christant, countrymanager van Jysk in Nederland, België en Frankrijk.

 

De retailer telt momenteel 43 vestigingen in België, maar mikt uiteindelijk op minimaal honderd winkels verspreid over het hele land. Daarnaast worden alle filialen die voor 2018 geopend werden omgebouwd naar het nieuwste winkelconcept.

 

Investeren in winkels

In Nederland steeg de omzet met ‘slechts’ 1,1% naar 163 miljoen euro, maar de winst kwam met 26,7 miljoen euro bijna een kwart hoger uit dan een jaar geleden. Jysk wil er in de komende jaren 72 winkels ombouwen. “We merken dat het nieuwe winkelconcept meer klanten trekt en om die reden blijven we investeren in het ombouwen van onze winkels. De grootste uitdaging hierbij is om de benodigde materialen te krijgen, aangezien er wereldwijd een gebrek is aan grondstoffen en logistieke capaciteit. We verwachten echter dat dit de komende jaren gaat verbeteren”, zegt Christant.

 

Voor het lopende jaar verwacht CEO Jan Bøgh voor sommige markten een enorm groeipotentieel, terwijl andere landen er rekening moeten mee houden dat het moeilijk kan worden om de omzet van 2020/21 te evenaren. “In sommige landen hadden we te maken met ‘forward buying’, waarbij klanten eerder dan gepland meubelen hebben gekocht. Deze klanten zullen dit jaar waarschijnlijk geen nieuwe tuinmeubelen of een nieuw bed meer kopen", aldus de topman.