Maisons du Monde doorbreekt het miljard en gaat voor het VK | RetailDetail

Maisons du Monde doorbreekt het miljard en gaat voor het VK

Maisons du Monde doorbreekt het miljard en gaat voor het VK
Foto: NeydtStock / Shutterstock.com

Maisons du Monde heeft in 2017 de grens van het miljard euro omzet doorbroken. De Franse woonketen blijft stevig groeien, nu ook in het Verenigd Koninkrijk, maar toch stelt het de verwachtingen voor 2018 naar beneden toe bij.

 

Solide klim uit het rood en boven het miljard

Het afgelopen jaar zag Maisons du Monde de omzet met 14,6% stijgen naar het symbolische bedrag van 1,01 miljard euro. In de winkels die al langer dan een jaar bestaan steeg de omzet met 7,4%. Ook de nettowinst overschreed een belangrijke grens: die dook namelijk uit het rood en ging van 12 miljoen euro verlies naar 63 miljoen euro winst. 

 

De operationele winst klom met 14,7% naar 106,8 miljoen euro, terwijl de brutomarge wel licht daalde van 67,1 naar 66,6%. De resultaten liggen daarmee in lijn met de eigen verwachtingen. “Met een solide vooruitgang in de verkoopcijfers en het EBITDA, heeft Maisons du Monde weer een jaar van rendabele groei gerealiseerd in 2017”, zegt algemeen directeur Gilles Petit.

 

Vijfde alle verkopen online, ondanks 25 nieuwe winkels

Aan het eind van het jaar had de interieurketen er ook 25 extra winkels bij, die de deuren vooral in de tweede jaarhelft openden. Zo kwamen er twee nieuwe franchisevestigingen in Dubai en Doha in Qatar bij, een eerste corner in warenhuis Printemps Nation en een nieuwe showroom in Parijs.

 

Niettemin ging Maisons du Monde er ook online op vooruit: onlineverkopen zijn al goed voor 21% van alle omzet, de online omzet groeide dan ook ruim 24% in het voorbije jaar. Het bewijst volgens Petit het succes van de omnichannelstrategie van de groep. Vorig jaar investeerde het bedrijf nog in een nieuw CRM-systeem.

 

Britse lancering drukt op prognose 2018

Dit jaar gaat Maisons du Monde echter uit van een lagere groei dan het initieel in zijn middellange termijnplannen had vooropgesteld. De keten verwacht een omzetgroei van zo’n 10%, terwijl het eerder een jaarlijkse groei van 12 tot 14% voorspelde. Een moeilijkere vergelijkingsbasis, gezien de goeie prestaties vorig jaar, en de voorziene investeringen in nieuwe winkelopeningen halen die stijgende lijn echter wellicht wat naar beneden. “We zijn van plan om onze marketinguitgaven te verhogen”, legt de topman uit aan Reuters: “De acquisitie van klanten, zeker internationaal, is duur en we willen onszelf de middelen geven om onze groei te financieren.”

 

Maisons du Monde zet in 2018 ook zijn eerste stappen op de Britse markt: het heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor corners in de warenhuizen van Debenhams. In totaal wil de Franse formule dit jaar 25 tot 30 winkels openen. “2018 wordt een jaar waarin we onze actieplannen doorzetten en van commerciële innovaties”, besluit Petit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.