Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde heeft een prima eerste halfjaar achter de rug. De Franse woonwinkelketen zag zijn omzet met 28% groeien. Met dank aan de opening van nieuwe vestigingen én een groeiende bijdrage van het internet.

 

13 nieuwe winkels

Maisons du Monde realiseerde in de eerste zes maanden van het jaar een omzet van 389,6 miljoen euro, hetzij 28% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is deels te danken aan de opening van nieuwe winkels: de woonwinkelketen telt intussen 275 winkels, dat zijn er netto 13 meer dan eind juni 2015.

 

Op vergelijkbare basis bedroeg de winstgroei 16,6%. Een gevolg van succesvolle collecties in meubels en decoratie én van de groeiende bijdrage van het internet. Sinds begin dit jaar kunnen klanten in Frankrijk en Zwitserland trouwens spullen online bestellen en gratis laten leveren in een winkel naar keuze.

 

Nog altijd rode cijfers

De verkoop mag dan al snor zitten, de woonwinkelketen draait wel nog altijd rode cijfers. Het voorbije halfjaar liep het nettoverlies ‑ mede als gevolg van investeringen in expansie, marketing en digitalisering ‑ op tot 53,9 miljoen euro, bijna 2,5 keer meer dan in de eerste helft van 2016.

 

Maar topman Gilles Petit gelooft rotsvast in het businessmodel, zo vertelt hij bij de collega’s van LSA: “De groei is evenwichtig gespreid tussen meubilair en decoratie, tussen winkels en internet, tussen Frankrijk en Internationaal. Dat evenwicht bewijst de soliditeit van ons model. Bovendien heeft de beursintroductie (eind mei, nvdr.) onze financiële structuur versterkt, waardoor we meer financiële manoeuvreerruimte hebben om onze expansieplannen voort te zetten.” Voor het hele jaar rekent Petit op een groepsomzet van 800 à 815 miljoen euro (tegenover 699 miljoen euro in 2015).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Carrefour stelt Transformatieplan uit

13/11/2017

De Franse retailgroep Carrefour had graag nog voor het einde van het jaar zijn nieuwe transformatieplan gepresenteerd, maar de directie van het supermarktbedrijf voelde zich gedwongen de deadline te verschuiven naar januari.

Nieuwe topman voor Christian Dior

09/11/2017

Sidney Toledano, die de voorbije negentien jaar het Franse modehuis Christian Dior leidde, geeft in februari de fakkel door aan huidig Fendi-CEO Pietro Beccari. De wissel van de macht maakt deel uit van een grotere reshuffle aan de top van LVMH.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Mitiska Reim koopt eerste Franse retailpark

06/11/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Mitiska Reim betreedt nu ook de Franse retailmarkt met de aankoop van een retailpark in de omgeving van Caen. Eerder dit jaar nam het bedrijf al retailparken over in Duitsland, Roemenië en Spanje. 

Back to top