Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde heeft een prima eerste halfjaar achter de rug. De Franse woonwinkelketen zag zijn omzet met 28% groeien. Met dank aan de opening van nieuwe vestigingen én een groeiende bijdrage van het internet.

 

13 nieuwe winkels

Maisons du Monde realiseerde in de eerste zes maanden van het jaar een omzet van 389,6 miljoen euro, hetzij 28% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is deels te danken aan de opening van nieuwe winkels: de woonwinkelketen telt intussen 275 winkels, dat zijn er netto 13 meer dan eind juni 2015.

 

Op vergelijkbare basis bedroeg de winstgroei 16,6%. Een gevolg van succesvolle collecties in meubels en decoratie én van de groeiende bijdrage van het internet. Sinds begin dit jaar kunnen klanten in Frankrijk en Zwitserland trouwens spullen online bestellen en gratis laten leveren in een winkel naar keuze.

 

Nog altijd rode cijfers

De verkoop mag dan al snor zitten, de woonwinkelketen draait wel nog altijd rode cijfers. Het voorbije halfjaar liep het nettoverlies ‑ mede als gevolg van investeringen in expansie, marketing en digitalisering ‑ op tot 53,9 miljoen euro, bijna 2,5 keer meer dan in de eerste helft van 2016.

 

Maar topman Gilles Petit gelooft rotsvast in het businessmodel, zo vertelt hij bij de collega’s van LSA: “De groei is evenwichtig gespreid tussen meubilair en decoratie, tussen winkels en internet, tussen Frankrijk en Internationaal. Dat evenwicht bewijst de soliditeit van ons model. Bovendien heeft de beursintroductie (eind mei, nvdr.) onze financiële structuur versterkt, waardoor we meer financiële manoeuvreerruimte hebben om onze expansieplannen voort te zetten.” Voor het hele jaar rekent Petit op een groepsomzet van 800 à 815 miljoen euro (tegenover 699 miljoen euro in 2015).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top